Trening interpersonalny 2300-OG-Psych-TRIN
Trening interpersonalny jest metodą rozwoju osobistego, głównym celem treningu jest pogłębienie świadomości własnego funkcjonowania w relacjach interpersonalnych.
Udział w treningu umożliwia rozwój kompetencji komunikacyjnych, takich jak: wyrażanie myśli, uczuć i potrzeb; udzielanie informacji zwrotnej.
Zajęcia opierają się na doświadczeniu własnych oraz różnorodnych ćwiczeniach ułatwiających komunikację interpersonalną, wzajemne poznanie i budowanie relacji. Ważnym aspektem treningu jest dynamika zachodząca pomiędzy członkami grupy.
Trening interpersonalny może być intensywnym doświadczeniem emocjonalnym, warto uwzględnić tę informację podczas zapisów na zajęcia. Rezygnacja z treningu w trakcie trwania wiąże się z nieuzyskaniem zaliczenia z przedmiotu. Do zaliczenia zajęć konieczna jest obecność na całym treningu.
Na koniec zajęć uczestnicy przygotowują pracę pisemną z refleksjami z udziału w treningu.
Celem zajęć nie jest terapia.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student rozpoznaje czym są kompetencji interpersonalne, takie jak aktywne słuchanie, asertywność, budowanie relacji, rozwiązywanie konfliktów.
Student wyjaśnia jakie są zasady dobrej komunikacji.
Student nazywa role w grupie.
Umiejętności:
Student rozpoznaje i nazywa własne emocje oraz potrzeby.
Student opisuje role grupowe i dynamikę procesu grupowego.
Student wyraża siebie w relacjach z innymi w czytelny dla innych sposób.
Kompetencje społeczne:
Student dostrzega znaczenie procesu grupowego.
Student akceptuje różnorodność potrzeb i opinii.
Kryteria oceniania
Kryterium zaliczenia jest udział w całym kursie, konieczna jest obecność.
Dodatkowo, studenci przygotowują refleksję na temat udziału w treningu
Literatura
literatura obowiązkowa:
Jedliński, K, Golińska, L., Karczewska, M., Łabędź, D., Ossowska, T. i Szczepańska, H. (1997). Trening interpersonalny. Warszawa: WAB.
literatura uzupełniająca:
Zaborowski, Z. (1997). Trening interpersonalny. Warszawa: Wyd. Scholar.
Egan, G. (2001). Twarzą w twarz: Uczestnictwo w grupowym treningu psychologicznym i rozwój interpersonalny. Poznań: Zysk i S-ka.
Praszkier, R. i Różycki, A. (1984). Bliskie spotkania. Rzecz o treningu grupowym. Warszawa: Nasza Księgarnia.
Rogers, C. R. (1981). Grupy spotkaniowe. W: K. Jankowski (red.), Psychologia w działaniu. Warszawa: Czytelnik (s. 78-155).
Uwagi
W cyklu 2024Z:
Przedmiot zalicza zajecia OGÓLNOUNIWERSYTECKIE lub fakultet |
W cyklu 2024L:
Przedmiot zalicza zajecia OGÓLNOUNIWERSYTECKIE lub fakultet |
W cyklu 2025Z:
Przedmiot zalicza zajecia OGÓLNOUNIWERSYTECKIE lub fakultet |
W cyklu 2025L:
Przedmiot zalicza zajecia OGÓLNOUNIWERSYTECKIE lub fakultet |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: