Uczeń – nauczyciel – dzieło 2300-OG-Pol-UND
Blok I. Uczeń i nauczyciel:
1. Zajęcia organizacyjne, plan pracy. -
2. Nowa szkoła – nowe dzieci, nowa młodzież? Wyzwania dla współczesnego pracownika pedagogicznego.
Niszczarka marzeń. Rozmowa z Marzeną Żylińską, „Duży Format”, 30.10.2014.
3. ABC pracy z dzieckiem. Być i mieć, reż. Nicolas Philibert, Francja 2002.
4. Nauczyciel – mentor – tutor wobec wyzwań współczesności. Józef Baran, Nauczyciel; Ballada o imieninach nauczycielskich, z tomu: Epifania słoneczna, Poznań 2017.
5. Wychowawca AD 2020 i współczesne „przeklęte pytania”. Wojciech Tochman, Bóg zapłać, Wołowiec 2010 (fragment).
Blok II. Dzieło:
6. Homo sapiens = homo legens. Lektury współczesnej młodzieży; jak zachęcać do czytania? Analiza wyników badań czytelnictwa Biblioteki Narodowej i Instytutu Książki
7. Ut pictura poesis… Praca z dziełem sztuki. Liz Rideal, Jak czytać obrazy? Treść, forma, technika, Warszawa 2016 (fragment).
8. Praca z grupą w instytucji kultury. Wizyta w Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza (Rynek Starego Miasta 20) lub innej galerii sztuki.
9. Uczeń z tragicznym bagażem wobec szkoły i rówieśniczego środowiska. Jasmila Žbanić, Grbavica, 2006.
10. Klasa w teatrze – teatr w klasie. Rola teatru, działań parateatralnych i pracy metodą dramy. Wizyta w Teatrze Studio – spektakl Przemiany w reżyserii Michała Borczucha.
Blok III. Nasze projekty:
11. Referat zaliczeniowy – scenariusz pracy z grupą / pracy indywidualnej z uczniem oraz omówienie.
12. Jw.
13. Jw.
14. Jw.
W cyklu 2023Z:
Zajęcia o charakterze konwersatoryjnym, których zasadniczy cel stanowi wsparcie przyszłego pracownika pedagogicznego współczesnej szkoły w praktycznej, przekładalnej na konkretne działania dydaktyczne, interpretacji rozmaitych tekstów kultury. Tematem części zajęć będzie także namysł nad recepcją szeroko pojętych tekstów kultury XXI wieku przez współczesne dzieci w wieku szkolnym. |
W cyklu 2024Z:
Zajęcia o charakterze konwersatoryjnym, których zasadniczy cel stanowi wsparcie przyszłego pracownika pedagogicznego współczesnej szkoły w praktycznej, przekładalnej na konkretne działania dydaktyczne, interpretacji rozmaitych tekstów kultury. Tematem części zajęć będzie także namysł nad recepcją szeroko pojętych tekstów kultury XXI wieku przez współczesne dzieci w wieku szkolnym. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
zdalnie
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- znajomość tekstów kultury przydatnych do prowadzenia lub współprowadzenia (np. jako pedagog wspomagający) zajęć o charakterze humanistycznym;
- znajomość tekstów kultury wspierających proces edukacji interdyscyplinarnej;
- znajomość metod pracy z grupą i jednostką;
- orientacja w funkcjonowaniu szkoły jako społeczności nauczycieli i uczniów;
- elementy preorientacji zawodowej: orientacja w zasadach pracy działu edukacji w placówce kultury.
Umiejętności:
- interpretacja dzieła literackiego, filmowego, teatralnego, muzycznego;
- wykorzystanie twórczych i aktywizujących technik pracy z jednostką oraz grupą;
- przygotowanie samodzielnego projektu zajęć edukacyjnych lub wychowawczych.
Kryteria oceniania
Reguły zaliczenia:
1.Frekwencja. Dopuszczalne dwie nieobecności;
2.Regularna aktywność na zajęciach;
3.Wystąpienie z prezentacją - samodzielnie lub w maksymalnie trzyosobowych zespołach.
Praktyki zawodowe
Brak praktyk.
Literatura
Zob.: teksty wymienione w opisie zajęć.
W cyklu 2023Z:
Bibliografia, filmografia, inne teksty kultury: 1. Niszczarka marzeń. Rozmowa z Marzeną Żylińską, „Duży Format”, 30.10.2014. |
W cyklu 2024Z:
Bibliografia, filmografia, inne teksty kultury: 1. Niszczarka marzeń. Rozmowa z Marzeną Żylińską, „Duży Format”, 30.10.2014. |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Brak uwag. |
W cyklu 2024Z:
Brak uwag. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: