Klucze do filozofii 2300-OG-Fil-KdF
Krótkie kursy z filozofii mają często to do siebie, że zna się po nich nazwiska niektórych filozofów i hasłowo ich wybrane koncepcje, których jednak dobrze się nie rozumie. Celem tego kursu jest dostarczenie studentom „kluczy”, dzięki którym uda się im dogłębnie zrozumieć wybrane zagadnienia czy koncepcje filozoficzne i samodzielnie sprawdzić, jakie mają one znaczenie i jakie są ich konsekwencje. Dzięki tym zajęciom studenci poznają odpowiedzi m.in. na następujące pytania:
1. Czym właściwie jest etyka cnoty?
2. Formy – o co chodziło Platonowi?
3. Formy – o co chodziło Arystotelesowi?
4. Jak naprawdę oddzielono teologię od filozofii?
5. Dlaczego filozofia ma problem z Kartezjuszem?
6. Jak czytać Nietzsche’go?
7. Czy da się zrozumieć Hegla i Heideggera?
8. Myśl słaba i honor poszczególnego imienia – o co chodzi w postmodernizmie?
9. Zrozumieć idealizmy (Hume, Berkeley, Kant)
10. O co chodzi w metafizyce, czemu Arystoteles ją wymyślił?
11. Wolność i przeznaczenie – jak to pogodzić, jak to rozumieć, jak żyć?
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
Wiedza:
– student ma uporządkowaną wiedzę o podstawowych kierunkach myśli filozoficznej i społecznej w perspektywie historycznej i współczesnej;
Umiejętności:
– student potrafi selekcjonować oraz interpretować informacje pochodzące z różnych źródeł tekstowych, ikonograficznych, elektronicznych;
– student potrafi dokonywać analizy tekstów filozoficznych;
Kompetencje społeczne:
– student rozumie znaczenie bogactwa i dziedzictwa kulturowego Europy;
– student jest gotowy pracować w zespole i prezentować wyniki prac zespołu.
Kryteria oceniania
Metody oceniania: testy cząstkowe, własne opracowania studentów (esej, poster, wykonane zadanie itp.).
Kryteria oceniania: na ocenę bdb wymagane jest wystarczające potwierdzenie osiągnięcia przewidzianych dla przedmiotu efektów uczenia się; osiągnięcie ich w niepełnym stopniu skutkuje odpowiednio niższą oceną. Zajęcia nie zostaną zaliczone w przypadku przekroczenia limitu nieobecności lub niepotwierdzenia w wystarczającym stopniu posiadania przewidzianych dla przedmiotu efektów uczenia się.
Literatura
Zalecana literatura:
Platon, Fajdros
Platon, Państwo (fragm.)
Friedrich Nietzsche, Z genealogii moralności
Jean-François Lyotard, Postmodernizm dla dzieci (fragm.)
René Descartes, Rozprawa o metodzie
Arystoteles, Metafizyka (fragm.)
George Berkeley, Traktat o zasadach poznania ludzkiego
Immanuel Kant, Prolegomena do wszelkiej przyszłej metafizyki, która będzie mogła wystąpić jako nauka
Tomasz z Akwinu, Summa teologii, q. 1-3
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: