Edukacja zdrowotna 2300-OEZD
Cele
Umożliwienie studentom uzyskania podstawowej wiedzy i umiejętności w zakresie koncepcji i metodyki edukacji zdrowotnej.
Pomoc studentom w nabywaniu kompetencji niezbędnych do:
− dokonywania zmian we własnym stylu życia i kształtowania zachowań zdrowotnych sprzyjających zdrowiu;
− planowania, realizacji i ewaluacji edukacji zdrowotnej w szkole.
Treści
Wykłady
Zdrowie i czynniki je warunkujące jako kluczowe pojęcia w edukacji zdrowotnej:
definicje, aspekty zdrowia, holistyczne podejście
mierniki zdrowia obiektywne i subiektywne
odpowiedzialność za zdrowie, dbałość o zdrowie
biomedyczny i biopsychospołeczny model zdrowia, koncepcja salutogenezy i poczucia koherencji
czynniki determinujące zdrowie jednostki i populacji
prozdrowotny styl życia i zachowania zdrowotne.
Edukacja zdrowotna – podstawy teoretyczne i metodyczne
historia, definicje, koncepcje, cele, podejścia, etapy, edukacja zdrowotna w różnych okresach życia
planowanie, koordynacja i ewaluacja w edukacji zdrowotnej
w szkole
edukacja zdrowotna a pedagogika zdrowia i promocja zdrowia
szkoła promująca zdrowie jako instytucja tworząca odpowiednie warunki dla skutecznej realizacji edukacji zdrowotnej
Ćwiczenia mają na celu uczenie się przez studentów: opracowywania scenariusza zajęć, jego realizacji z wykorzystaniem metod aktywizujących oraz ewaluacji procesu w edukacji zdrowotnej.
Tematy ćwiczeń dotyczą różnych zagadnień (np. pielęgnacja i troska o ciało, bezpieczeństwo, zdrowe żywienie, aktywność fizyczna, praca, wypoczynek i czas wolny; umiejętności życiowe; seksualność człowieka; przeciwdziałanie używaniu substancji psychoaktywnych). Wybór tematu dokonywany jest po ustaleniu potrzeb studentów w danej grupie. Studenci przygotowują i prowadzą sami (w parach) zajęcia 45-minutowe według scenariusza zajęć na wybrany przez siebie temat pod kierunkiem prowadzącego ćwiczenia i po ich zakończeniu dokonują ich ewaluacji.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student:
WIEDZA
Wyjaśnia definicje i koncepcje zdrowia, zasoby i czynniki ryzyka dla zdrowia
Omawia koncepcję salutogenezy i poczucia koherencji
Wymienia podstawowe pojęcia i koncepcje edukacji zdrowotnej
Omawia proces planowania i ewaluacji w edukacji zdrowotnej
Omawia podstawowe zasady metodyki edukacji zdrowotnej
Przedstawia aktualne założenia i realizację edukacji zdrowotnej w szkole
UMIEJĘTNOŚCI
Dokonuje diagnozy potrzeb grupy w zakresie edukacji zdrowotnej
Umie opracować scenariusz zajęć z wykorzystaniem cyklu uczenia się przez doświadczanie i zrealizować ten scenariusz w grupie
Potrafi stosować w praktyce metody aktywizujące
Umie zaplanować i dokonać ewaluacji zajęć
POSTAWY
Ma przekonanie, że zdrowie jest wartością dla człowieka oraz zasobem dla społeczeństwa
Rozumie, że może tworzyć wzorce zachowań prozdrowotnych dla wychowanków lub uczniów
Rozumie potrzebę otwartości, empatii i autentyczności u osób prowadzących edukacje zdrowotna
Kryteria oceniania
Zaliczenie ćwiczeń: nie więcej niż dwie nieobecności; przygotowanie na piśmie własnego scenariusza zajęć według ustalonego schematu i z zastosowaniem metod aktywizujących oraz „mini” wykładu; przeprowadzenie 45 minutowych zajęć według własnego scenariusza i przedstawienie „mini wykładu”. O ocenie decyduje prowadzący ćwiczenia i ewaluacja zajęć przeprowadzona anonimowo wśród uczestników grupy zajęciowej;
Zaliczenie końcowe ustne na ocenę: obejmuje: prezentację i "obronę" własnego scenariusza i „mini” wykładu oraz odpowiedź na dwa pytania, wylosowane z przekazanego studentom zestawu pytań obejmujących wiedzę z wykładów, ćwiczeń i zalecanej literatury
Praktyki zawodowe
NIE
Literatura
Podręczniki:
Woynarowska B.: Edukacja zdrowotna . Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007
Dodatkowo:
Demel M.: Pedagogika zdrowia [W]: Turos L.: Pedagogika ogólna i subdyscypliny. Wydaw. Akad. Żak, Warszawa 1999 s. 236 – 544
Woynarowska B. (red. wersji polskiej): Promocja zdrowia dzieci i młodzieży w Europie. Edukacja zdrowotna w szkole. Warszawa 1995.
Brudnik E., Muszyńska A., Owczarska B.: Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie Przewodnik po metodach aktywizujących wyd. II . Zakład Wydawniczy SFS, Kielce 2003
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: