Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania 2300-OBPR6
Cele:
1. Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej:
- rozwoju fizycznego, motorycznego i seksualnego człowieka,
- wybranych układów, funkcji i reakcji fizjologicznych organizmu, istotnych z punktu widzenia edukacji,
- koncepcji zdrowia i czynników je warunkujących,
- najczęstszych zaburzeń i chorób oraz ich wpływu na rozwój i i edukację
- higieny środowiska fizycznego szkoły i procesu nauczania
- organizacji opieki zdrowotnej nad uczniami
- zdrowia nauczycieli.
2. Pomoc studentom w nabywaniu kompetencji niezbędnych do:
− identyfikowania własnych problemów oraz potrzeb rozwojowych i zdrowotnych w okresie wczesnej dorosłości,
− zrozumienia potrzeb biologicznych w różnych okresach życia, w tym zwłaszcza dzieci i młodzieży oraz wspierania ich rozwoju, edukacji i zdrowia,
− tworzenia w miejscu nauki i pracy środowiska fizycznego sprzyjającego zdrowiu i dobremu samopoczuciu, z uwzględnieniem zasad ergonomii.
Treści
1. Rozwój biologiczny człowieka:
− sfery i etapy rozwoju,
− rozwój fizyczny i motoryczny (aspekty, czynniki rozwoju, metody oceny, tendencje przemian, zaburzenia),
− rozwój fizyczny i motoryczny oraz potrzeby biologiczne w różnych okresach życia,
− rozwój seksualny (fazy rozwoju, jego uwarunkowania, zachowania seksualne, zaburzenia i problemy).
2. Wybrane układy i funkcje organizmu ważne dla procesów uczenia się (układ nerwowy, wzrokowy, słuchowy, fizjologiczne podłoże emocji, reakcji stresowej).
3. Podstawowe potrzeby biologiczne człowieka i sposoby ich zaspokajania (żywienie, aktywność fizyczna, praca i odpoczynek, ochrona przed szkodliwymi czynnikami środowiska).
4. Zdrowie i wybrane problemy zdrowotne dzieci i młodzieży (związki między zdrowiem a edukacją, wybrane problemy zdrowotne, profilaktyka, profilaktyczna opieka zdrowotna nad uczniami).
5. Ochrona i promocja zdrowia nauczycieli (obciążenia zawodowe, problemy zdrowotne, zapobieganie, promocja zdrowia)
6. Środowisko i organizacja pracy szkoły (elementy środowiska, zdrowotne aspekty organizacji i pracy szkoły, szkoła promująca zdrowie
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student:
WIEDZA
− Wyjaśnia podstawowe pojęcia związane z rozwojem osobniczym człowieka: sfery i etapy rozwoju, tendencje przemian, czynniki wpływające na rozwój
− Charakteryzuje przebieg rozwoju fizycznego i motorycznego, potrzeby biologiczne i sposoby ich zaspokajania w poszczególnych etapach życia
− Omawia najczęstsze zaburzenia rozwoju fizycznego i ich wpływ na uczenie i zachowania dzieci i młodzieży
− Omawia przebieg rozwoju psychoseksualnego i jego biologiczne, psychiczne i społeczno-kulturowe uwarunkowania
− Podaje podstawowe informacje o budowie, funkcji i rozwoju układu nerwowego, wzrokowego i słuchowego i ich znaczenia dla uczenia się
− Omawia mechanizmy fizjologiczne emocji i reakcji stresowej
− Wymienia podstawowe potrzeby biologiczne człowieka i sposoby ich zaspokajania
− Podaje definicje, wymiary i koncepcje zdrowia oraz czynniki je warunkujące
− Wymienia najczęstsze problemy zdrowotne dzieci i młodzieży oraz sposoby zapobiegania im
− Wymienia obciążenia zawodowe i problemy zdrowotne nauczycieli i sposoby zapobiegania im
− Omawia elementy środowiska fizycznego szkoły oraz aspekty zdrowotne organizacji pracy i życia szkoły
− Charakteryzuje koncepcję szkoły promującej zdrowie
UMIEJĘTNOŚCI
− Dokonuje oceny rozwoju fizycznego i motorycznego
− Identyfikuje własne problemy oraz potrzeby rozwojowe i zdrowotne w okresie wczesnej dorosłości
− Rozpoznaje potrzeby biologiczne dzieci i młodzieży oraz stosować metody wspierania ich rozwoju, edukacji i zdrowia
− Dokonuje oceny własnej aktywności fizycznej, sposobu żywienia i innych zachowań prozdrowotnych
− Dokonuje oceny oświetlenia, mikroklimatu, natężenia hałasu, doboru mebli, warunków bezpieczeństwa, planu lekcji
POSTAWY
− Rozumie, że pedagog powinien posiadać wiedzę o rozwoju i potrzebach biologicznych w różnych okresach rozwoju
− Rozumie, jakie znaczenie ma prozdrowotny styl życia oraz dobre zdrowie dla skutecznego uczenia się i dobrej jakości życia
− Wyraża gotowość do wprowadzania zmian w swoim stylu życia i tworzenia pozytywnych wzorców dla innych
− Uzasadnia związek między samopoczuciem nauczycieli i wychowawców a osiągnięciami szkolnymi i samopoczuciem uczniów
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia
1. Zasady zaliczenia ćwiczeń
• Student może opuścić dwa ćwiczenia, każda następna nieobecność musi być usprawiedliwiona zaświadczeniem lekarskim i zaliczona przez studenta w formie uzgodnionej z prowadzącym.
• Zaliczenie ćwiczeń uzyskuje student, który:
− opuścił nie więcej niż 2 ćwiczenia lub zaliczył nieobecności usprawiedliwione, oraz wszystkie sprawdziany wstępne,
− wykonał dwa zadania indywidualne lub grupowe
− zdał dwa kolokwia
2. Egzamin
• Do zaliczenia przedmiotu może przystąpić student, który posiada wpis zaliczenia ćwiczeń w indeksie
• Egzamin końcowy – ustny.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Literatura obowiązkowa
Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K.: Biomedyczne podstawy wychowania i kształcenia PWN, Warszawa 2010.
Woynarowska B. (red.):Uczniowie z chorobami przewlekłymi. Jak wspierać ich rozwój, zdrowie i edukację. PWN Warszawa, 2010.
Literatura uzupełniająca
Obuchowska I., Jaczewski A.: Rozwój erotyczny. Wydawnictwo Akademickie ,,Żak”, Warszawa 2002.
Lopez R.: Twój nastolatek. Zdrowie i dobre samopoczucie. PZWL, Warszawa 2004.
Sadowski B.: Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt. PWN, Warszawa 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: