Wielowymiarowy charakter roli nauczyciela 2300-NZ3-SD-WRN
Profesja nauczycielska wiąże się z wielopłaszczyznową koniecznością wyboru: najpierw konkretnej dziedziny pracy i zamierzonej grupy
odbiorców, następnie metod, a jeśli namysł nauczyciela jest wystarczająco wnikliwy, dotyka również jego systemu wartości. Podobnie ma
się rzecz z nauczycielską współpracą z innymi podmiotami włączonymi w proces edukacji. Różnorodność grup społecznych i ich
oczekiwań wymaga od nauczyciela posiadania wielu kompetencji, nierzadko też jest źródłem jego zawodowych dylematów. Podczas
proponowanego seminarium będziemy analizować te i inne problemy pedeutologiczne, dzielić się refleksjami na temat wyjątkowego
zawodu, jakim jest praca nauczyciela.
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- student ustala temat pracy,
- bierze czynny udział w procesie poznawania metod, technik, narzędzi badawczych,
- tworzy wstępną koncepcję pracy,
- przedstawia listę lektur,
- systematyczne dostarcza, omawia i udoskonala kolejne fragmenty powstającej pracy,
- składa całą pracę na III roku,
- przygotowuje się do obrony pracy,
- zdaje egzamin licencjacki z pozytywnym efektem na III roku
Kryteria oceniania
Czynne uczestnictwo w zajęciach, dostarczanie i omawianie kolejnych fragmentów pracy, refleksja własna i podatność na sugestie,
motywacja do systematycznego doskonalenia pracy, przygotowanie do egzaminu, złożenie pracy dyplomowej.
Literatura
- Bogaj A., Dróżka W.(red.) 2010, Proces stawania się nauczycielem, Kielce: Wszechnica Świętokrzyska.
- Konarzewski K. 2000, Jak uprawiać badania oświatowe, Warszawa: WSiP.
- Kwiatkowska H. 2008, Pedeutologia, Warszawa: Wydawnictwa Profesjonalne i Akademickie.
- Pękala J.L. 2017, Etos nauczycieli – mit czy rzeczywistość? Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: