Popularne Mity w Edukacji 2300-NZ2-PD-PM
Celem wykładów jest przybliżenie studentom kilku koncepcji i teorii z obszaru pedagogiki i psychologii, które mimo że są nieprawdziwe lub już nieaktualne wciąż cieszą się popularnością wśród nauczycieli, trenerów i coachów. Poruszane zagadnienia mają na celu kształtować postawę sceptycyzmu poznawczego, krytycznego myślenia, refleksyjności nad teoriami naukowymi (sposobem ich powstawania i przedstawiania w sytuacjach edukacyjno-szkoleniowych, itp.)
Przykładowe tematy:
1. Badania psychologiczne i społeczne w pracy edukacyjnej;
2. Hierarchia dowodów- analiza wyników badań;
3. Wnioskowanie na podstawie wyników badań jakościowych;
4. Umiejętność krytycznego myślenia jako narzędzie pracy nauczyciela i andragoga;
5. Piramida Dale’a;
6. Style uczenia się;
7. Inteligencje wielorakie;
8. Neurolingwistyczne programowanie;
9. Funkcjonowanie mózgu - koncepcje niezweryfikowane;
10. Pułapki myślenia grupowego itd.
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia w zakresie wiedzy
Student:
- posiada wiedzę dotyczącą koncepcji i teorii, które zaliczane są do psychologicznych i pedagogicznych mitów;
- zna hierarchię dowodów i rozumie jakie wnioski można wyciągać na podstawie poszczególnych badań;
- zna zasady krytycznego myślenia.
Efekty kształcenia w zakresie umiejętności
Student:
- potrafi zidentyfikować i przeanalizować rzetelność źródła danej koncepcji/teorii;
- potrafi rozpoznać tzw. półprawdy, mity teoretyczne, problematyzować ich roszczenia do prawdziwości oraz argumentacyjnie wykazać ich fałszywość, nieaktualność lub wątpliwość;
- umie analizować wyniki badań jakościowych;
- potrafi problematyzować założenia badań jakościowych i ilościowych oraz podjąć refleksję nad źródłami powstawania tzw. mitów teorio-poznawczych lub naukowych
Efekty kształcenia w zakresie kompetencji społecznych
Student:
- rozumie potrzebę zdobywania i aktualizowania wiedzy;
- jest gotów do wzięcia odpowiedzialności za treści, które przekazuje;
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania - zależne od osoby prowadzącej przedmiot w danym roku akademickim - zostaną podane na pierwszym wykładzie (obecność na nim jest obowiązkowa)
Literatura
Garstka T. (2016), Psychopedagogiczne mity. Jak zachować naukowy sceptycyzm w edukacji i wychowaniu?, Wolters Kluwer, Warszawa.
Garstka T., Śliwerski A. (2019), Psychopedagogiczne mity. Dlaczego warto pytać o dowody, Wolters Kluwer, Warszawa.
Jarmuż S., Tarasiewicz M. (2017), Alfabet mitów menedżerskich, czyli o pułapkach bezrefleksyjnego działania, GWP, Gdańsk.
Żak R. (2018), Trener w rolach głównych. Podręcznik pracy trenera, PWN, Warszawa.
Lilienfeld S. O., Lynn S.J. i in. (2011), 50 wielkich mitów psychologii popularnej.
Learning styles and pedagogy in post-16 learning: A systematic and critical review, Frank Coffield, Institute of Education. University of London; David Moseley, University of Newcastle; Elaine Hall, University of Newcastle; Kathryn Ecclestone, University of Exeter; published by the Learning and Skills Research Centre
https://www.leerbeleving.nl/wp-content/uploads/2011/09/learning-styles.pdf
Pashler H. i in. (2009), Learning Styles: Concepts and Evidence, „Psychological Science in the Public Interest”. https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1111/j.1539-6053.2009.01038.x
Colvin Clark R., Lyons C. (2010), Graphics for Learning: Proven Guidelines for Planning, Designing, and Evaluating Visuals in training materials.
Wybrane artykuły z czasopism naukowych i popularnonaukowych (w języku angielskim).
Uwagi
W cyklu 2023L:
w sytuacji zwiększonego zagrożenia, wykład może odbywać się w formie zdalnej |
W cyklu 2024L:
w sytuacji zwiększonego zagrożenia, wykład może odbywać się w formie zdalnej |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: