MS3-Społeczne konsekwencje migracji 2300-NZ2-MS3-SDR-SKM
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z szeroko rozumianymi procesami migracji w kontekście społecznym, prawnym, edukacyjnym i psychologicznym oraz przedstawienie różnorodnych polskich i zagranicznych rozwiązań w pracy z dzieckiem i rodziną w procesie migracji. Zajęcia mają również za zadanie wyposażyć studentów w podstawowe kompetencje międzykulturowe.
Tematyka poruszana podczas kolejnych spotkań:
1. Migracje o pomoc społeczno- wychowawcza - wprowadzenie
2. Podstawowe pojęcia -
3. Prawne uwarunkowania migracji w Polsce i Unii Europejskiej
4. Migracje w kontekście polskim
5. Uchodźcy w Polsce i na świecie
6. Psychologiczne i społeczne konsekwencje migracji
7. Dzieci a migracje (m.in. euro-sieroty; dzieci z doświadczeniem migracyjnym, dzieci z rodzin wielokulturowych)
8. Problemy i potrzeby rodzin migranckich
9. Programy adaptacji i integracji migrantów na świecie
10. Programy adaptacji i integracji migrantów w Polsce
11. III sektor i praca z migrantami
12. Warsztat kompetencji międzykulturowych
13. Warsztat kompetencji międzykulturowych
14. Prezentacja prac zaliczeniowych
15. Prezentacja prac zaliczeniowych i ewaluacja
Efekty kształcenia
wiedza
student/ studentka zna i poprawnie stosuje podstawowe pojęcia i terminy z zakresu procesów migracyjnych,; rozumie mechanizmy i uwarunkowania problemów psychospołecznych towarzyszących zjawisku migracji; zna podstawy formalno-prawne rozwiązań w zakresie polityki państwa wobec cudzoziemców ze szczególnym uwzględnieniem systemu pomocy społecznej oraz działań III sektora;
umiejętności:
studentka/ student potrafi projektować działania diagnozujące problemy i potrzeby wybranych grup migrantów oraz stworzyć działania zmierzające do zmniejszenia wybranych problemów; rzeczowo dyskutować i argumentować swoje stanowisko na temat problemów związanych z migracjami;
postawy:
student/ studentka deklaruje zrozumienie i wsparcie dla osób odmiennych kulturowo; jest otwarty na odmienność z tym związaną; wykazuje gotowość do rozwiązywania problemów społecznych wynikających z migracji
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach (możliwe 2 nieobecności)
- badawczo-analityczna praca zaliczeniowa (w parach): diagnoza problemu wybranej grupy migrantów i zaproponowanie sposobu jego rozwiązania
- prezentacja wyników i rozwiązań opisanych w pracy zaliczeniowej na forum grupy
Literatura
Grzymała-Kazłowska A., Łoziński S., red. (2008) Problemy integracji imigrantów. Koncepcje, badania, polityki. Warszawa: WUW.
Nowicka E., Łodziński S., red. (2006) Kulturowe wymiary imigracji do Polski. Studia socjologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Prolog.
Castles M., Miller M. J. (2011). Migracje we współczesnym świecie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Grzymała-Kazłowska A., red. (2008) Między jednością a wielością. Integracja odmiennych grup i kategorii migrantów w Polsce. Warszawa: Ośrodek Badań nad Migracjami WNE UW
Ząbek M., red. (2007) Między piekłem a rajem: Problemy adaptacji kulturowej uchodźców i imigrantów w Polsce, Warszawa: Wydawnictwo Trio.
Kaczmarczyk P., red. (2008), Współczesne migracje zagraniczne Polaków. Aspekty lokalne i regionalne, Warszawa: Ośrodek Badań nad Migracjami WNE UW.
Ustawa z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach
Konwencja genewska o ochronie osób cywilnych podczas wojny (IV konwencja genewska), Genewa, 12 sierpnia 1949 r.
Rozporządzenie Rady (WE) nr 343/2003 z dnia 18 lutego 2003 r. ustanawiające kryteria i mechanizmy określania Państwa Członkowskiego właściwego dla rozpatrywania wniosku o azyl, wniesionego w jednym z Państw Członkowskich przez obywatela państwa trzeciego
Brzezińska, A. I., Matejczuk, J. (2011) Psychologiczne konsekwencje (euro)sieroctwa: styl życia rodziny, diagnoza i wsparcie. „Studia Edukacyjne“, 17, 71-88.
Głąbicka K. (2014) Praca socjalna z uchodźcami, emigrantami w środowisku lokalnym. Warszawa: Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich
Pełna lista lektur zostanie podana podczas pierwszych zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: