MS3-Moduł specjalnościowy 3: Studia nad dzieckiem, wychowaniem, rodziną 2300-NZ2-MS3-SDR
W ramach modułu studenci na podstawie analizy źródłowych zapoznają się z dziejami trudnego dzieciństwa w różnych epokach. Uzupełnieniem analizy historycznej jest poznanie biografii i dzieł wybitnych pedagogów, lekarzy, psychologów. Opisowi ich koncepcji pedagogicznych towarzyszy reflekssja nad społecznymi i prawnymi uwarunkowaniami problemów rodzin i dzieci oraz ówczesnymi oraz aktualnymi możliwościami ich przezwyciężenia.
Ważnym aktualnie problemem są migracje ludności, studenci w ramach modułu poznają przyczyny ruchów migracyjnych oraz społeczne, edukacyjne i psychologiczne konsekwencje migracji dla dzieci. W tym kontekście analizowane są przykłady działaności organizacji niosących pomoc uchodźcom.
Zajęciom z badania jakości i efektywności programów pomocy towarzyszy praktyka pedagogiczna w wybranych przez studentów placówkach pomocy społecznej, organizacjach pozarządowych, instytucjach społeczno-kulturalnych lub edukacyjnych. Studenci poznają kryteria ewaluacji, za pomocą których opisują wybrany program lub projekt skierowany na rozwiązanie jakiegoś problemu dzieci lub rodzin. Ewaluacja zostaje przedstawiona na zajęciach oraz w placówce praktyk.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna:
- historyczne i społeczne uwarunkowania różnych problemów dzieci,
- ważne postaci pedagogów i ich koncepcje wychowania, opieki, pomocy;
- społeczno-polityczne przyczyny migracji;
- skutki migracji dla życia rodzin i psychologiczne konsekwencje dla dzieci;
- programy pomocy dzieciom i rodzinom ukierunkoane na rozwiązywanie różnych problamów.
Student potrafi:
- analizować teksty źródłowe;
- przedstawić swoją opinię na temat dzieciństwa w róznych epokach;
- przygotować i przeprowadzić z młodzieżą zajęcia na temat migracji;
- przedstawić i uzasadnić w dyskusji walory różnych koncepcji pedagogicznych;
- zna instytucje i programy pomocy dzieciom i rodzinom;
- ocenić jakość i efaktywność programu pracy z dziećmi/rodzinami.
Student potrafi:
- pracować w grupie,
- właczyć się aktywnie w realizację wybranego projaktu/programu pomocy;
- uczestniczyć w dyskusji i uzasadnić swe stanowisko;
- szukać i przedstawiać konstruktywne rozwiązania problemów społecznych dzieci;
- jest gotów samodzielnie przeprowadzić zajęcia.
Literatura
Obowiązuje literatura podana przez prowadzących konkretne przedmioty.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: