MS2 - Fonetyka praktyczna 2300-NZ2-MS2-WNJ-FO
Głównym celem kursu jest zapoznanie studentów z systemem i klasyfikacją dźwięków brytyjskiej odmiany języka angielskiego (RP), rozróżnianie dźwięków ze względu na ich długość i jakość, kształtowanie poprawnej wymowy samogłosek, spółgłosek i dyftongów. Dzięki zapoznaniu z międzynarodowym alfabetem fonetycznym, student zostanie wyposażony w narzędzie świadomej kontroli różnych parametrów mowy podczas wypowiedzi.
W ramach zajęć będą omawiane i ćwiczone następujące zagadnienia:
- międzynarodowy alfabet fonetyczny;
- cechy samogłosek, dyftongów i spółgłosek;
- rozróżnianie długości samogłosek;
- kształtowanie wymowy samogłosek, dyftongów i spółgłosek;
- zapoznanie z systemem akcentów i intonacji języka angielskiego;
- ćwiczenia w produkcji i rozróżnianiu par minimalnych;
- odczytywanie transkrypcji fonetycznej;
- transkrybowanie wyrazów;
- kształtowanie intonacji w różnych rodzajach zdań;
- konstruowanie prostych ćwiczeń wymowy dla uczniów edukacji wczesnoszkolnej
Rodzaj przedmiotu
języki obce
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza
Po ukończeniu kursu student:
- ma uporządkowaną, podstawową wiedzę dotycząca pojęć fonetyki języka angielskiego, takich jak m.in. głoska, para minimalna, sylaba, dyftong, słaba forma itp., zorientowaną na zastosowania praktyczne w nauczaniu języka angielskiego
- zna system samogłosek, spółgłosek i dyftongów w języku angielskim;
- zna rodzaje i źródła błędów językowych w obszarze wymowy, z uwzględnieniem podobieństw i różnic w sferze fonetyki pomiędzy językiem angielskim i polskim.
Umiejętności
Po ukończeniu kursu student:
- potrafi poprawnie produkować samogłoski, spółgłoski i dyftongi w ramach brytyjskiej odmiany języka angielskiego (RP);
- poprawnie odczytuje zapis transkrypcji fonetycznej;
- poprawnie zapisuje wyrazy w transkrypcji fonetycznej;
Postawy
Po ukończeniu kursu student:
- ocenia poprawność wymowy wyrazów w brytyjskiej odmianie języka angielskiego;
- identyfikuje błędy u użytkowników języka, koryguje je;
- docenia wagę nauczania poprawnej wymowy we wczesnej edukacji językowej;
- samodzielnie konstruuje proste ćwiczenia wymowy dla uczniów edukacji wczesnoszkolnej;
- integruje ćwiczenia wymowy w obszarze pozostałych zagadnień edukacji językowej dziecka.
Kryteria oceniania
Podstawą do zaliczenia zajęć są:
1) Obecność, czyli regularne uczęszczanie na zajęcia.
2) Odrabianie prac domowych.
3) Aktywne uczestnictwo w zajęciach.
4) Ustne zaliczenie na koniec kursu.
Praktyki zawodowe
---
Literatura
Baker, A. (2003). Ship or Sheep?. Oxford University Press, Oxford.
Hancock, M. (1995). Pronunciation games. Cambridge University Press.
Hewings, M. (2007). English Pronunciation in Use Advanced Book with Answers, 5 Audio CDs and CD-ROM. Cambridge University Press.
Wells, J.C. (2004). Pronunciation Dictionary. Longman Ltd.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: