MS2-Moduł specjalnościowy 2: Kierunki rozwoju edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej 2300-NZ2-MS2-PW
- Obszary i rodzaje dyskusji psychologicznych i pedagogcznych wokół obszaru dzieci
- Pojęcie zmiany rozwojowej oraz warunki jej powstawania
- Kategorie dzieciństwa. Nowe obrazy dziecka w psychologii i pedagogice
- PYP - program wczesnej edukacji w projekcie międyznarodowej matury
- Edukacja przedszkolna- dobrem publicznym w Finlandii: primus inter pares
- Edukacja przedszkolna we Francji jako klucz do sukcesu szkolnego i miejsca w życiu społecznym
- SIOLTA - Krajowy system zapewniania jakości wczesnej edukacji w Irlandii
- Edukacja przedszkolna w Hiszpanii-rola rodziców
- Edukacja przedszkolna w Polsce-dylematy i niepokoje.
- Pedagogika interaktywna i konstruktywistyczna wobec edukacji małego dziecka
- Edukacja elastyczna - jutro twojego dziecka decyduje się dzisiaj.
- . Pedagogika wczesnoszkolna – przedmiot badań i perspektywy rozwoju w świetle zmian w edukacji elementarnej. Znaczenie edukacji przedszkolnej w świetle badań. Współczesne perspektywy analizy wczesnej edukacji – wielowymiarowe ujęcie.
- Konstruktywizm jako teoria uczenia się i jej błędne interpretacje w praktyce edukacyjnej. Behawioryzm a konstruktywizm poznawczy. Rola nauczyciela wczesnej edukacji – między wiedzą potoczną a naukową.
- Edukacja elementarna w wybranych krajach Europy i świata - koncepcje programowe, praktyka edukacyjna, kierunki zmian.
- Nierówności społeczne w polskim systemie edukacyjnym: uwarunkowania i możliwości zmiany.
- Nauczyciel edukacji elementarnej – kompetencje zawodowe: deklaracje a praktyka szkolna.
- Koncepcje edukacyjnego partnerstwa - nauczyciel, uczniowie, rodzice, środowisko lokalne.
- Umiejętności językowe i matematyczne dzieci 9-letnich w świetle badań międzynarodowych i polskich, ich uwarunkowania szkolne i środowiskowe oraz wnioski edukacyjne wynikające z analizy uzyskanych wyników.
- Interakcyjny model nauki czytania i pisania oraz konstruktywizm poznawczy i społeczny w edukacji matematycznej.
- Programy nauczania we wczesnej edukacji - projekty i możliwości realizacji.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Posiada wiedzę na temat zróżnicowania kulturowego, etnicznego, psychologicznego rozwoju i edukacji dzieci.
Posiada wiedzę na temat współczesnych zagrożeń dzieciństwa tkwiących w środowisku instytucjonalnym, domowym, lokalnym i zna ich potencjalne konsekwencje (bieda, dysfunkcjonalność, przemoc, bezrobocie, brak służb wspomagania rozwoju rodziny, konsumizm).
Posiada wiedzę na temat aktualnych regulacji prawnych i rozwiązań instytucjonalnych w zakresie wspierania dzieci i rodzin, w tym przeżywających jakieś trudności.
Zna wybrane metody pobudzające aktywność społeczną, językową, matematyczną, przyrodniczą, ruchową i plastyczno-muzyczną dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Zna metody organizowania współpracy z rodzicami/opiekunami prawnymi dzieci odnoszące się do charakterystycznych cech danego środowiska lokalnego.
Posiada wiedzę na temat funkcjonowania przedszkola i szkoły w zakresie wybranych aspektów socjologicznych, psychologicznych i pedagogicznych.
Umiejętności
Wykorzystuje wiedzę biologiczną, psychologiczną i kulturowo-społeczną i o zróżnicowanych potrzebach rozwojowych (dzieci zdolne) i edukacyjnych dziecka do projektowania i indywidualizowania pracy pedagogicznej.
Świadomie i celowo wybiera metody aktywizujące do projektowania zajęć odwołując się do celów edukacji przedszkolnej i I etapu kształcenia oraz możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci.
Potrafi oceniać i monitorować postępy w rozwoju i edukacji dziecka na podstawie różnych źródeł wiedzy (np. obcojęzycznych, ICT, specjalistycznej, logopedycznej, psychologicznej, action research).
Potrafi udzielać skutecznej informacji zwrotnej, pomagać dzieciom w refleksji nad własnym uczeniem się i rozwijaniem samodzielności poznawczej.
Dokonuje systematycznej autorefleksji nad stosowanymi strategiami nauczania i uczeniem się dzieci.
Kompetencje społeczne
W procesie komunikacji z dziećmi i ich rodzicami/opiekunami prawnymi uwzględnia ich zróżnicowanie społeczno-kulturowe, etniczne i socjoekonomiczne.
Kryteria oceniania
- egzamin pisemny
Kryteria
- znajomość podstawowych pojęc z zakresu współczesnych modeli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w Polsce i na świecie
- znajomość zasad konstruowania programów autorskich
- umiejętność zastosowania w praktyce wiedzy teoretycznej
Literatura
A. Brzezińska, Psychologiczne portrety człowieka. GWP 2000
A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. WN Scholar t.3 /2000
Psychologia języka dziecka (red. B. Bokus, G.W. Shugar), GWP 2004
D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, Pedagogika wczesnoszkolna-dyskursy, problemy, rozwiązania.WAiP 2009
M. Ledzińska, Uczenie wykraczające poza warunkowanie, w: J. Strelau, Psychologia. Podręcznik akademicki. GWP 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: