MS1-Wywieranie wpływu na ludzi 2300-NZ2-MS2-PO-WYW
Zagadnienia omawiane na zajęciach przygotują studentów do świadomej reakcji na oddziaływania mające charakter manipulacyjny oraz posługiwania się etyczną perwersją jako narzędziem wywierania wpływu.
Omówione zostaną następujące tematy:
• pojęcia podstawowe: perswazja i manipulacja, poznawczy i emocjonalny komponent oddziaływania na odbiorcę;
• podstawowe reguły wywierania wpływu na zachowanie ludzi: wzajemność, zaangażowanie i konsekwencja, społeczny dowód słuszności, lubienie i sympatia, autorytet, niedostępność.
Część warsztatowa pozwoli rozwinąć kompetencje społeczne służące diagnozowaniu działań perswazyjnych i radzeniu sobie z osobami wykorzystującymi techniki manipulacyjne.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza:
- student wymieni i opisuje podstawowe pojęcia z zakresu wywierania wpływu;
- student opisuje reguły wywierania wpływu na ludzi: wzajemności, zaangażowania i konsekwencji, społecznego dowodu słuszności, lubienia i sympatii, autorytetu oraz niedostępności.
Umiejętności:
- student rozróżnia perswazję od manipulacji;
- student diagnozuje typowe techniki wywierania wpływu i sofizmaty;
- student wskazuje elementy procesu komunikacji, które wpływają na odbiorcę;
Kompetencje społeczne:
- student przejawia zachowania świadczące o radzeniu sobie z adwersarzami wykorzystującymi techniki manipulacyjne.
Kryteria oceniania
kontrola obecności, ocena ciągła (aktywność na zajęciach), prelekcja, kolokwium końcowe.
Literatura
• Cialdini R.B., Wywieranie wpływu na ludzi, GWP, Gdańsk 2002
• Dent F.E., Brent M., Wywieranie wpływu. Umiejętności i techniki przydatne do osiągnięcia sukcesu w biznesie, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009.
• E. Goffman, Człowiek w teatrze życia codziennego, Wydawnictwo KR, Warszawa 2000.
• E. Aronson, Człowiek - istota społeczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: