MS2-Moduł specjalnościowy 2: Sztuka–Media-Wychowanie 2300-NZ2-MS2-ARM
Podczas poszczególnych zajęć modułowych podejmowana będzie tematyka związana z szeroko rozumianą relacją sztuka - pedagogika/edukacja/wychowanie. Studenci zapoznani zostaną z różnego typu aktywnościami artystycznymi na gruncie pedagogiki oraz działaniami pedagogicznymi w polu sztuki. Analizie poddane zostaną także główne metody kształtowania kompetencji medialnych oraz współczesne sposoby komunikacji medialnej. Ukazane zostaną projekty artystyczne, które mogą pełnić funkcję adaptacyjną w kontekście nowych mediów.
W skład modułu wchodzą następujące przedmioty:
1. Teoria Wychowania Estetycznego
2. Muzeum Interaktywne
3. Muzyka i Wychowanie
4. Komunikacja Medialna
5. Kształtowanie Kompetencji Medialnych
6. Interdyscyplinarne Projekty Twórcze
7. Praktyka artystyczna i medialna w szkole
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
EKM01: student wyjaśnia wychowawczy potencjał sztuki i kultury
EKM02: student opisuje zależności pomiędzy różnymi dyscyplinami humanistycznymi zajmującymi się kulturą, sztuką i wychowaniem
EKM03: student opisuje założenia teorii wychowania estetycznego
EKM04: student posługuje się terminologią w zakresie teorii wychowania estetycznego
EKM05: student opisuje podstawowe założenia edukacji muzealnej
EKM06: student charakteryzuje wychowawczy potencjał muzyki
EKM07: student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu komunikacji, wymienia elementu aktu perswazyjnego oraz określa uwarunkowania retoryczne w procesie komunikacji
EKM08: student określa zakres kompetencji niezbędnych do odbierania komunikatów medialnych i posługiwania się mediami jako narzędziami intelektualnymi współczesnego człowieka
Umiejętności
EKM09: student krytycznie ocenia działania edukacyjne w przestrzeniach muzealnych
EKM10: student identyfikuje podstawowe dzieła muzyczne i ich autorów
EKM11: student poddaje krytyce współczesne działania edukacyjne w różnych obszarach kultury współczesnej
EKM12: student tworzy interdyscyplinarne projekty twórcze
EKM13: student projektuje i realizuje zajęcia artystyczne w przestrzeni szkolnej podczas praktyk studenckich
EKM14: student przeprowadza i przedstawia krytyczną analizę komunikatów medialnych oraz trafnie ocenia rolę mediów w kształtowaniu postaw społecznych
EKM15: student operacjonalizuje cele oraz dobiera adekwatne do nich treści, metody oraz formy dydaktyczne z zakresu kształtowania kompetencji medialnych
Kompetencje społeczne
EKM16: student wykazuje krytyczne myślenie podczas zajęć teoretycznych i kreatywność w trakcie warsztatów artystycznych
EKM17: student otwiera się na odmienność poglądów
EKM18: student dostrzega wagę działań edukacyjnych w przestrzeni artystycznej
EKM19: student czynnie uczestniczy w życiu kulturalnym
EKM20: student respektuje wiedzę i doświadczenie wszystkich podmiotów procesu wychowawczego
EKM21: student wykazuje postawę otwartą i empatyczną
EKM22: student jest przygotowany do pełnienia funkcji popularyzatora i mandatariusza sztuki w środowisku lokalnym
EKM23: student prowadzi merytoryczną dyskusję opartą na argumentacji, rozpoznaje techniki manipulacyjne stosowane przez adwersarzy i reaguje adekwatne do sytuacji
Kryteria oceniania
Zaliczone wszystkie przedmioty wchodzące w skład modułu.
Praca pisemna - dokładny opis procesu, w którym student brał aktywnie udział podczas realizowania w ramach modułu projektu artystyczno-edukacyjnego (opis fazy przygotowania projektu - inspiracje, cel ogólny, metody, grupa docelowa, środki; opis fazy realizacji; ewaluacja - efekt końcowy).
Praktyki zawodowe
60 godzin praktyki w szkole.
Literatura
I.Wojnar „Teoria wychowania estetycznego”
Fr. Schiller „Listy o estetycznym wychowaniu człowieka”
J.Dewey „Sztuka jako doświadczenie”
H.Read „Wychowanie przez sztukę”
S.Szuman „O sztuce i wychowaniu estetycznym”
K.Pankowska „Teoria wychowania estetycznego w zmieniającej się rzeczywistości” w: „Wielka księga estetyki w Polsce”, red.K. Wilkoszewska
C.Bishop "Sztuczne piekła. Sztuka partycypacyjna i polityka widowni."
A.D'Alleva "Metody i teorie historii sztuki".
B. Kwiatkowska-Tybulewicz "Wychowawcze aspekty sztuki współczesnej. Z perspektywy pedagogiki krytycznej".
A. Białkowski[ red.], Edukacja muzyczna. Tożsamość i praktyka, Wyd. UMCS, Lublin 2006
M .Brzozowska- Kuczkiewicz ,Emil Jacques-Dalcroze i jego rytmika, WSIP, Warszawa 1991
E. E. Gordon Umuzykalnienie niemowląt i małych dzieci, Kraków 1997,
M. Przychodzińska -Kaciczak ,Muzyka i wychowanie NK, Warszawa 1979
I. Wojnar, W. Pielasińska ,Wychowanie estetyczne młodego pokolenia, WSIP, 1990
J. Baudrillard, Symulakry i symulacja
M. Borusiewicz, Nauka czy rozrywka? Nowa muzeologia w europejskich definicjach muzeum
J. Clair, Kryzys muzeów
Muzeum sztuki. Antologia, red. M. Popczyk
P. Piotrowski, Muzeum krytyczne
The New Museology, red. P. Vergo
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: