MS1-Wybrane zagadnienia w terapii pedagogicznej 2300-NZ2-MS1-PWT-WZ
Treści przedmiotu koncentrują się wokół zagadnień wiążących się zarówno z codziennym wpływem dydaktyczno - wychowawczym na dzieci jak i rozmaitymi aspektami oddziaływań terapeutycznych. Dotyczą zarówno organizacji zajęć terapeutycznych, jak i modeli wpływu terapeutycznego oraz szeroko pojętego integrowania działań wspierających rozwój i edukację uczniów w kształceniu zintegrowanym.Przedmiot wyposaża studentów w wiedzę z zakresu wybranych aspektów funkcjonowania społecznego, edukacyjnego i wychowawczego uczniów z różnego rodzaju zaburzeniami i trudnościami rozwojowymi takimi jak: ADHD, zespół Aspergera, autyzm, dyskalkulia, dysleksja, zaburzenia zachowania, itd. Pozwala także poznać metody motywowania i aktywizowania edukacyjnego wymienionych grup uczniów, indywidualizowania pracy z nimi, redukowania niewłaściwych zachowań i postaw.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student:
- interpretuje potrzeby edukacyjne dzieci z różnego rodzaju zaburzeniami rozwojowymi i wyznacza na tej podstawie sposoby wpływu terapeutycznego
- jest świadomy różnic indywidualnych uczniów i wykorzystuje wiedzę na rzecz indywidualizowania pracy z dziećmi o specyficznych zaburzeniach i trudnościach edukacyjnych
- rozumie potrzebę wykorzystywania zróżnicowanych sposobów wpływu terapeutycznego dla zmiany zachowań, motywacji i postaw uczniów
UMIEJĘTNOŚCI
Student:
- potrafi dobrać metody wpływu terapeutycznegodo indywidualnych potrzeb edukacyjnych i rozwojowych uczniów
- potrafi wprowadzać w przebieg codziennej edukacjiuczniów elementy wpływów terapeutycznych sprzjajacych m. in. aktywizowaniu dzieci do realizacji zadań, nawiązywania współpracy z rówieśnikami itp.
- potrafi różnicować i klasyfikować na podstawie objawów trudności uczniów
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student:
- jest refleksyjny, poszukujący aktywnie rozwiązań terapeutycznych wspierajacych rozwój i edukację uczniów
- wykazuje się determinacją w realizacji wyznaczonych celów terapeutycznych w stosunku do uczniów
- przejawia wrażliwość i zainteresowania uczniem i jego problemami
Kryteria oceniania
Na ocenę przedmiotu składają się przygotowywane indywidualnie i w grupach prezentacje i projekty dotyczące sposobów postępowania terapeutycznego z dziećmi o wybranych problemach edukacyjnych i rozwojowych.
Literatura
J.Thompson- Specjalne potrzeby edukacyjne
red. A. Balejko, M. Zińczuk -Terapia pedagogiczna w teorii i praktyce
P. A. Gindrich - Funkcjonowanie psychospołeczne uczniów dyslektycznychL. Wiatrowska, H. Dmochowska - Dziesko u progu szkoły
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: