MS1-Moduł specjalnościowy 1: Podstawy terapii pedagogicznej 2300-NZ2-MS1-PWT
Moduł stanowi podstawę dla świadomego postępowania terapeutycznego wobec dzieci z zaburzeniami rozwojowymi i powstałymi na tym tle trudnościami edukacyjnymi. Treści zgromadzone w przedmiotach modułu pozwalają budować kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne studentów. Uzyskują oni informacje i kształtują umiejętności w zakresie diagnozy i profilaktyki pedagogicznej. Poznają także zasadnicze uwarunkowania, mechanizmy i aspekty terapii pedagogicznej. Uzyskują wiedzę dotyczącą podstaw psychoneurologicznych terapii. Moduł zakłada opanowanie przez słuchaczy umiejętności organizowania środowiska lokalnego na rzecz wspierania dzieci z trudnościami edukacyjnymi i rozwojowym, w tym także umiejętności nawiązywania współpracy z rodzicami.Studenci mają też okazję kształtować własne umiejętności terapeutyczne.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student:
- posiada wiedzę nt. celów, zadań, rodzajów, aspektów etapów oraz zasad terapii pedagogicznej
- wyjaśnia terqapię pedagogiczną w płaszczyźnie pedagogicznej, psychologicznej, socjolologicznej i psychoneurologicznej
- interpretuje działania terapeutyczne z perspektywy znanych mu dyskursów pedagogicznych
- identyfikuje i klasyfikuje metody terapeutyczne i zna ich założenia
- zna założenia organizacyjne terapii pedagogicznej
- dostrzega zasadność i możliwość wprowadzania działań terpeutycznych w przebieg kształcenia zintegrowanego
UMIEJĘTNOŚCI
Student:
- potrafi dobierać rozwiązania terapeutyczne adekwatnie do zidentyfikowanych problemów edukacyjnych i rozwojowych dzieci
- potrafi opracować indywidualny profil programu wspierania terapeutycznego dziecka z uwzględnieniem specyfiki jego potrzeb rozwojowych i edukacyjnych
- potrafi włączać środowiska społeczne dziecko w poszerzenie wpływu terapeutycznego
- świadomie dobiera strategie terapeutyczne i włącza je w przebieg codziennych wpływów edukacyjnych
KOMPETENCJE
Student:
- jest świadomy roli nauczyciela w procesie terapii pedagogicznej
- świadomie przestrzega zasad terapii pedagogicznej
-jest etyczny, empatyczny i refleksyjny w relacjach z dzieckiem szczególnie w płaszczyźnie szczególnie w płaszczyznach wpływów terapeutycznych
- jest świadomy potrzeby ustawicznego pogłębiania swojej wiedzy i umiejętności z zakresu terpii pedagogicznej
Kryteria oceniania
Sposoby oceny poszczególnych przedmiotów ustalają prowadzący zajęcia. Każdy przedmiot może mieć inną postać zaliczenia.
Zaliczenie modułu na podstawie egzaminu,który ma charakter pisemno - ustny.Polega na przygotowaniu przez grupy studentów prac pisemnych wiążących treści z poszczególnych przedmiotów. Praca pisemna jest następnie prezentowana przez zespół na egzaminie ustnym. Ocena jest średnią ocen dotyczących poszczególnych kryteriów stanowiących podstawę interpretowania pracy przez egzaminatorów.
Literatura
B. Kaja - Zarys terapii dziecka
G. King - Umiejętności terapeutyczne nauczyciela
M. Bogdanowicz -Integracja percepcyjno - motoryczna
B. Skałbania -Terapia pedagogiczna w teorii i praktyce
J. Thompson -Specjalne potrzeby edukacyjne
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: