MS1-Edukacja przyrodnicza 2300-NZ2-MS1-PW-EPrz
Celem zajęć jest prezentacja oraz krytyczna analiza różnorodnych sposobów tworzenia sytuacji edukacyjnych umożliwiających dzieciom w młodszym wieku szkolnym konstruowanie wiedzy o świecie przyrodniczym i społecznym. Treści przedmiotu skupiają się wokół zagadnień dotyczących podstawowych pojęć edukacji ekologicznej, w tym przybliżają pojecie rozwoju zrównoważonego. W ramach zajęć analizowane są podstawowe cele, zadania, treści i zasady edukacji przyrodniczo-społecznej w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w kontekście założeń konstruktywizmu poznawczego (J. Paiget) i konstruktywizmu społecznego (L.S. Wygoski). Kurs przybliża także metody dydaktycznych charakterystyczne dla omawianego obszaru edukacji, skupiając się głównie na eksperymencie i obserwacji. Wskazywane jest znaczenie wymienionych sposobów pracy w rozwijaniu myślenia naukowego uczniów – formułowania problemów badawczych, hipotez, projektowaniu procedur zbierania i analizowania danych oraz sprawdzania wniosków. Studenci poznają również i poddają krytycznej ocenie możliwości stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie przybliżania dzieciom świata przyrody, nauki i techniki. Kolejnym obszarem tematycznym są zagadnienia dotyczące edukacji regionalnej, europejskiej i wielokulturowej, rozpatrywane zarówno w nawiązaniu do podstaw teoretycznych, jak i proponowanych rozwiązań praktycznych. Praktycznym wymiarem zdobytych przez studentów wiadomości i umiejętności jest projektowanie scenariuszy zajęć dla klas I-III, będących wyrazem rozumienia zasad zrównoważonego rozwoju, w których zagadnienia przyrodnicze stanowią płaszczyznę integracji treści i metod kształcenia.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student definiuje pojęcia zawiązane z edukacją ekologiczną (m.in. pojecie zrównoważonego rozwoju), wylicza i charakteryzuje zasady edukacji przyrodniczo-społecznej w klasach początkowych w nawiązaniu do założeń konstruktywizmu, opisuje i wyjaśnia przebieg wybranych zjawisk naturalnych, rozpoznaje i opisuje przykładowe gatunki flory i fauny polskiej i światowej, zna podstawowe pojęcia dotyczące edukacji regionalnej, europejskiej i wielokulturowej, rozumie znaczenie działań w tych obszarach, wyszukuje potrzebne informacje w różnych źródłach wiedzy, ocenia sytuacje edukacyjne w kontekście celów ogólnych przedszkola i szkoły dla I etapu kształcenia oraz celów edukacji przyrodniczo-społecznej, świadomie i celowo wybiera metody, techniki i formy pracy w przedszkolu i na lekcjach w klasach I-III, projektuje sytuacje edukacyjne oparte na dialogowym modelu edukacji, zna zasady oraz potrafi wykorzystywać technologie informacyjno-komunikacyjne w procesie konstruowania przez dzieci wiedzy o świecie przyrodniczym i społecznym.
Kryteria oceniania
Ocenie punktowej podlegają następujące elementy pracy studenta: obecność i aktywność na zajęciach, indywidualna oraz grupowa realizacja zadań dydaktycznych zawiązanych ze wskazanymi w programie zagadnieniami tematycznymi (opracowanie teoretyczne i praktyczne). opracowanie w grupie scenariusza zajęć zintegrowanych zawierającego treści edukacji przyrodniczo-społecznej oraz przygotowanie zaplanowanych w nim pomocy dydaktycznych. Zdobytą, sumaryczną liczbę punktów student porównuje z określoną skalą.
Literatura
Dylak S., Przyrodnicze rozumowanie najmłodszych, czyli uczyć inaczej
Kielar-Turska M., Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata
Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M., Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania
Klus-Stańska (red.), (Anty)edukacja wczesnoszkolna
Klus-Stańska D. (red.), Światy dziecięcych znaczeń
Frątczak E., Frątczak J., Edukacja ekologiczna w kl.I-III
Kalinowska A., Ekologia – wybór przyszłości
Karwowska-Struczyk M., Szpotowicz M., Sobierańska D., Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna – badania, opinie, inspiracje
Schmollgruber C., Mitterbauer E., Uczyć się, wiedzieć działać – metody wychowania ekologicznego
Soida D., Jak edukację z klocków budować? Zasady i techniki edukacji ekologicznej
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: