MS1-Edukacja matematyczna 2300-NZ2-MS1-PW-EM
Zajęcia poświęcone będą m.in.:
• analizie celów i zadań szkoły na I etapie edukacyjnym, ze szczególnym zwróceniem uwagi na rozwój umiejętności matematycznych dzieci;
• konstruktywistycznemu podejściu do rozwijania umiejętności matematycznych dzieci oraz jego konsekwencjom dla praktyki szkolnej;
• metodom tworzenia realistycznych kontekstów wyzwalających matematyczną twórczość dziecka;
• procesowi kształtowania pojęcia liczby i rozwijania sprawności rachunkowej dzieci;
• roli zadań tekstowych w matematycznym rozwoju dziecka oraz strategiom rozwiązywania zadań tekstowych;
• rolą gier w rozwoju matematycznym dziecka i w procesie realizacji zadań ogólnych szkoły;
• procesowi rozwoju geometrycznej wiedzy dzieci;
• sposobom budowania motywacji dzieci do uczenia się matematyki;
• procesowi projektowania i organizowania matematycznych sytuacji edukacyjnych w szkole.
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student powinien wykazać się:
• wiedzą dotyczącą celów edukacji matematycznej w klasach 1-3 oraz sposobów ich realizacji;
• wiedzą na temat światowych tendencji w obszarze edukacji matematycznej;
• umiejętnością refleksyjnego spojrzenia na codzienność polskiego nauczania początkowego w obszarze edukacji matematycznej;
• umiejętnością planowania sytuacji dydaktycznych o różnym poziomie zaawansowania matematycznego
Kryteria oceniania
• aktywność na zajęciach;
• zaliczenie kolokwium.
Literatura
E. Gruszczyk-Kolczyńska, Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki.
E. Gruszczyk-Kolczyńska, K. Dobosz, E. Zielińska, Jak nauczyć dzieci konstruowania gier?
W. W. Sawyer, Myślenie obrazowe w matematyce elementarnej.
Z. Semadeni (red)., Nauczanie początkowe matematyki (tomy 1-4).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: