MS1-Edukacja językowa 2300-NZ2-MS1-PW-EJ
Główne zagadnienia tworzące treść kursu: modele uczenia się języka, funkcje języka, kompetencje językowe i komunikacyjne. Rozwój języka dziecka w aspekcie fonologicznym, semantycznym, syntaktycznym i morfologicznym,. Kształcenie językowe jako płaszczyzna integracji. Sposoby wyzwalania aktywności językowej dzieci. Metody nauczania czytania i pisania. Sposoby opracowywania tekstów literackich (proza i poezja). Rozwijanie zainteresowań czytelniczych dzieci. Formy i sposoby konstruowania wypowiedzi ustnych i pisemnych. Narracja dziecięca. Pisanie i jego aspekty. Gramatyka w klasach początkowych.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
- student zna tradycyjne i alternatywne metody nauki czytania i pisania
- zna zasady pracy z tekstem narracyjnym i poetyckim
- zna zasady i metody nauki gramatyki i ortografii w klasach I – III
- projektuje sytuacje edukacyjne rozwijające kompetencje językowe i komunikacyjne dzieci
- konstruuje scenariusze do zajęć zintegrowanych z wykorzystaniem treści językowych
- jest otwarty i tolerancyjny w ocenie wypowiedzi językowych dziecka w mowie i piśmie
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę na podstawie prac pisemnych przygotowywanych indywidualnie i w grupach oraz referatów i projektów sytuacji edukacyjnych związanych z przedmiotem
Literatura
B. Bokus, Tworzenie opowiadań przez dzieci
G. W. Shugar, M. Smoczyńska (red.).Badania nad rozwojem języka dziecka
E. Malmquist, Nauka czytania w szkole podstawowej
D. Klus- Stańska, M. Dagiel (red.), Edukacja polonistyczna na rozdrożach
W. Żuchowska, Oswajanie ze sztuką słowa. Początki edukacji literackiej
M. Żytko, Pisanie – żywy język dziecka
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: