MD-Praktyki pedagogiczne językowe 2300-NZ2-MD-WNJ-PRJ
Celem praktyki pedagogicznej odbywanej przez studentów na lekcjach języka angielskiego w klasach 1-3, w nowym modelu jest:
- poszerzenie wiedzy zdobytej na studiach i rozwijanie umiejętności jej wykorzystywania w praktyce;
- poznanie organizacji szkoły, zapoznanie się z dokumentacją, określającą zasady i regulamin jej funkcjonowania;
- nabycie kompetencji w zakresie planowania, organizowania i ewaluacji procesu nauczania języka angielskiego w klasach młodszych;
- zdobycie praktycznej wiedzy i umiejętności stosowania metody projektów na lekcjach języka angielskiego;
- nabycie umiejętności refleksyjnego analizowania i dokumentowania pracy własnej oraz dzieci w różnorodnych sytuacjach edukacyjnych;
- doskonalenie umiejętności obserwowania, diagnozowania i rozwiązywania problemów wychowawczych;
- poznawanie różnych form i sposobów włączania rodziców do współpracy z nauczycielem i szkołą;
- nabycie umiejętności współdziałania z nauczycielem-opiekunem i pozostałymi osobami z personelu szkoły;
- kształtowanie postawy współodpowiedzialności za przebieg własnej praktyki, twórczego podejścia do wykonywanych zadań, inicjatywy i samodzielności w działaniu.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu przedmiotu student:
Wiedza:
- rozpoznaje podczas lekcji techniki pracy z dziećmi poznane na kursie metodyki;
- zna zasady zachowania się podczas obserwacji lekcji;
- zna efektywne sposoby pracy z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym.
Umiejętności:
- stosuje poznane techniki pracy z dziećmi na lekcjach języka angielskiego;
- planuje i szczegółowo opisuje przebieg lekcji;
- opisuje przebieg odbytej lekcji w formie refleksyjnej notatki;
- adaptuje materiały dydaktyczne, w tym podręcznik, stosowane w klasie, w której odbywa się praktyka, aby dostosować je do potrzeb uczniów;
- opracowuje własnoręczne pomoce dydaktyczne do planowanych i przeprowadzanych lekcji;
- obserwuje lekcje i wyciąga wnioski dotyczące pracy dydaktycznej z dziećmi na podstawie przeprowadzonych obserwacji;
- planuje i przeprowadza wywiad z nauczycielem-opiekunem praktyk.
Postawy/kompetencje społeczne:
- samodzielnie opracowuje swoje plany lekcji;
- służy radą koledze, koleżance odbywającej praktykę w tej samej placówce;
- wykazuje się refleksją nad przeprowadzanymi samodzielnie lekcjami oraz obserwacjami innych;
- docenia rolę autorefleksji oraz informacji zwrotnej w rozwoju zawodowym nauczyciela.
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia praktyki przez nauczyciela-opiekuna jest raport opisujący sposób wywiązania się studenta/ki z zadań wyodrębnionych w programie.Oceny tej dokonuje na podstawie obserwacji i refleksyjnej oceny studenta/ki w toku realizacji zadań oraz zapisów w dzienniku praktyk dokumentującym sposób ich wykonania.
Zaliczenia praktyki na Uczelni dokonuje koordynator praktyki na podstawie stosownych dokumentów (ramowy program praktyki, zaświadczenie o odbyciu praktyki, dziennik praktyk, raport nauczyciela opiekuna z odbytej praktyki studenckiej).
Wszelkie zmiany i odstępstwa od ustalonego trybu zaliczenia praktyki powinny być uzgodnione z koordynatorem praktyk na U
Literatura
1. Wallace J.M., Action Research for Language Teachers, CUP 1998.
2. Wajnryb R., Classroom Observation Tasks, CUP 1992.
3. Parrott M., Tasks for Language Teachers, CUP 1993.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: