MD-Moduł metodyczny 2300-NZ2-MD-PO
I. 1. Zalecenia Unii Europejskiej dotyczące problematyki poradnictwa zawodowego.
2. Szkolny doradca zawodowy:
2.1. Podstawy prawne działalności szkolnych doradców zawodowych
2.2. Kwalifi kacje i predyspozycje do pracy na stanowisku szkolnego doradcy zawodowego
2.3. Zadania szkolnego doradcy zawodowego
2.4.Wiedza i umiejętności doradcy zawodowego
2.5.Rola szkolnego doradcy zawodowego
3.Metody pracy doradcy zawodowego
Praca z grupą
Praca z indywidualnym uczniem
II. Analiza przyczyn niepowodzeń szkolnych:
1. Pojęcie niepowodzeń szkolnych – teoretyczne ujęcie problemu
2. Rodzaje przyczyny niepowodzeń szkolnych
3. Indywidualne właściwości ucznia, a niepowodzenia szkolne
4. Niepowodzenia szkolne, diagnoza, profilaktyka i terapia
5. Pedagog wobec niepowodzeń szkolnych
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
I. Wiedza:
- definiuje podstawowe pojęcia z zakresu poradnictwa i rozwoju zawodowego
- ilustruje różne rodzaje struktur i instytucji w dziedzinie poradnictwa
- wykorzystuje wiedzę ogólną obejmującą zagadnienia z poradnictwa
w ramach studiowanej specjalności
- posługuje się pojeciami z zakresu teorii diagnozowania pedagogicznego
- wykorzystując wiedzę pedagogiczną i psychologiczną interpretuje sytuacji dziecka z zaburzeniami rozwojowymi
II. Umiejetności:
- opisuje i syntetyzuje zadania rozwojowe w poszczególnych okresach
życia człowieka
- diagnozuje i analizuje przyczyny przebiegu rozwoju zawodowego
- określa kierunki dalszego uczenia się i planuje proces
samokształcenia
- samodzielnie opracuje program i scenariusz pracy korekcyjno-wyrównawczej
III. Postawa:
- adekwatnie określa priorytety służące realizacji
wyznaczonego przez siebie zadania dla siebie i innych
- przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych
Praktyki zawodowe
Indywidualna praktyka pedagogiczna
Literatura
1.Baraniak B.,/red/Współczesne problemy poradnictwa i edukacji zawodowej Warszawa 2007
2.Kargulowa A., Poradnictwo jako wiedza i system działań.Warszawa 1996
3. Kargulowa A., Poradnictwo jako wiedza i system działań.Warszawa 1996
4. Piorunek M.: Projektowanie przyszłości edukacyjno-zawodowej w okresie adolescencji. Poznań, 2004
1. Diagnostyka edukacyjna : podręcznik akademicki / Bolesław Niemierko. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009
2. Profilaktyka w grupach ryzyka. Cz. 1, Diagnoza / red. nauk. Maria Deptuła ; Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. - Warszawa : Wydawnictwo Edukacyjne PARPAMEDIA, 2009
3. Uwierz w siebie : program terapeutyczny dla uczniów o specyficznych i specjalnych potrzebach edukacyjnych / Renata Naprawa, Alicja Tanajewska, Krystyna Szczepańska. - Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2010
4. Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego / Ewa Jarosz. - Wyd. 6. - Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2006
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: