MBSp-Metodologia badań jakościowych-konwersatorium 2300-NZ2-MBSp-MBJ-K
Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w problematykę badań jakościowych - dostarczenie wiedzy teoretycznej i praktycznej umożliwiającej samodzielne zaprojektowanie i przeprowadzenie badania. Zajęcia adresowane są do tych osób, które chciałyby przyjrzeć się otaczającej rzeczywistości (zjawiskom, artefaktom i obiektom społecznym) w kategoriach jakościowych, gdzie zamiast na „laboratoryjnym” testowaniu hipotez, badacz koncentruje się na opisie, interpretacji, a czasami także wyjaśnianiu różnorodności zachowań ludzkich.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student:
- wie czym są badania jakościowe i do badania jakich obszarów rzeczywistości społecznej możne je zastosować,
- zna najważniejsze metody/techniki badawcze wykorzystywane w badaniach jakościowych,
- zna różne sposoby doboru próby/przypadków do badań jakościowych,
- zna sposoby gromadzenia danych, kodowania i ich interpretacji.
Umiejętności:
Student:
- potrafi samodzielnie stworzyć projekt badawczy i przeprowadzić badanie jakościowe,
- potrafi w stopniu podstawowym korzystać z programów komputerowych wspomagających analizę danych jakościowych (F4, Atlas.ti).
Postawa
Student:
- wykazuje ciekawość i wnikliwość badawczą,
- jest wrażliwy na aspekty etyczne związane z prowadzeniem badań jakościowych.
Kryteria oceniania
Aby uzyskać zaliczenie student zobowiązany jest do:
- dyskusji na tematy związane z metodologią badań jakościowych;
- stworzenia mini-projektu badawczego,
- obecności na zajęciach: dopuszczalne maksymalnie dwie nieobecności w semestrze dla studentów dziennych, maksymalnie jedna nieobecność w semestrze dla studentów zaocznych
Literatura
1. Altheide D. L., Qualitative Media Analysis, Sage, Thousand Oaks-London-New Delhi 1996.
2. Angrosino M., Badania etnograficzny i obserwacyjne, Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa 2010.
3. Banks M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa 2009.
4. Barbour R., Badania fokusowe, Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa 2011.
5. Charmaz K., Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa 2009.
6. Denzin N. K., Lincoln Y. S. (red.), Metody badań jakościowych, t. 1 i 2, Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa 2009.
7. Dresing Th., Pehl Th., User Manual f4. Compact Guide On How To Use f4, Marburg 2012.
8. Duszak A., Fairclough N. (red.), Krytyczna analiza dyskursu, Universitas, Kraków 2008.
9. Flick U., Jakość w badaniach jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
10. Flick U., Projektowanie badania jakościowego, Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa 2010.
11. Friese S., Atlas.ti 6. Concepts and Functions, Atlas.ti Scientific Software Development GmbH, Berlin 2011.
12. Geertz C., Interpretacja kultur. Wybrane eseje, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005
13. Gibbs G., Analizowanie danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
14. Glaser B. G., Strauss A. L., Odkrywanie teorii ugruntowanej. Strategie badania jakościowego, Zakład Wydawniczy >>NOMOS<<, Kraków 2009.
15. Hamersley M., Atkinson P., Metody badań terenowych, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 2000.
16. Konecki K., Studia z metodologii badań jakościowych: teoria ugruntowana, Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa 2000.
17. Kvale S., Prowadzenie wywiadów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
18. McKee A., Textual Analysis: A Beginner’s Guide, Sage, London-Thousand Oaks-New Delhi 2004.
19. Miles M. B., Huberman A. M., Analiza danych jakościowych, Wyd. Trans Humana, Białystok 2000.
20. Rapley T. Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa 2010.
21. Rose G., Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa 2010.
22. Van Leeuven Th., Jewitt C. (ed.), Handbook of Visual Analysis, Sage, Los Angeles-London-New Delhi, Singapore 2008.
23. Wodak R., Krzyżanowski M. (red.), Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: