MTP-Teksty–konteksty-kontrteksty-lektorium (Wprowadzenie do pedagogiki) 2300-NZ1-MTP-WP-L1
Zajęcia mają na celu:
- przygotowanie do samodzielnego studiowania tekstów;
- inspirowanie do własnych poszukiwań czytelniczych;
- postrzegania teoretycznych kontekstów lektur;
- wprowadzenie w zróżnicowane (np. kulturowe )konteksty wypowiedzi;
- ukazanie stanowisk opozycyjnych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student :
- zna podstawowe teorie, pojęcia, kategorie i terminy z zakresu pedagogiki;
- posiada wiedzę dotyczącą zróżnicowania myśli pedagogicznej i aporii
pedagogicznych/wychowawczych;
-posiada podstawową wiedzę dotyczącą relacji pedagogiki z innymi
dziedzinami wiedzy i kontekstami kulturowymi,
-odróżnia refleksję filozofię od wiedzy naukowej i potocznej o wychowaniu.
UMIEJĘTNOŚCI
Student:
- dokonuje analizy i syntezy treści tekstów;
- postrzega zależność między różnymi stanowiskami teoretycznymi;
-wyjaśnia zależność: kontekst teoretyczny myśli pedagogicznej –
rozumienie wychowania;
-rozpoznaje podstawowe/klasyczne nurty pedagogiczne we współczesnych
naukowych, filozoficznych i potocznych propozycjach dotyczących
wychowania;
- posiada umiejętność argumentowania swoich poglądów;
- umie kwestionować „oczywistość” stanowisk pedagogicznych, pytać o ich założenia.
POSTAWY
Student:
- otwiera się poznawczo na stanowisko innych interlokutorów;
- otwiera się poznawczo na różnorodność podejść do wychowania i
ważnych kwestii pedagogicznych;
-interesuje się rozumieniem relacji między szerszym horyzontem
kulturowym i jego wpływem na myśl pedagogiczną i wychowanie
Kryteria oceniania
Dyskusja. Analiza tekstów.
Obecność. Aktywność merytoryczna.
Literatura
1. Gordon T. Wychowanie bez porażek ,rozdziały; Czy władza rodzicielska
jest konieczna i uzasadniona ? Jak należy mówić, aby dzieci słuchały ?,
ss. 156 166, 102 – 117. 1
2. S. Hessen :Pedagog, (w): S.Hessen: Pisma wybrane , tom V (Pisma
pomniejsze), Warszawa 1998;
3.. A. Kaczor : Edukacja i humanizm – współczesne konteksty, 9 w): T.
Szkołut (red.): Humanizm . Tradycje i przyszłość, Lublin 2003, s. 209 –
223;
4. J. Korczak: Prawo dziecka do szacunku, (w): S. Wołoszyn (red.): Źródła
do wychowania i myśli pedagogicznej, Kielce 1998., tom , s. 248 -265;
5..B. Nawroczyński : Przymuszać czy wyzwalać ?, ( (w): : S. Wołoszyn (
red.) : Źródła do...op. cit., tom III, księga 2
6.Plessner. Pytanie o conditio humana, Warszawa 1988, rozdział : O tym
co ludzkie i nieludzkie
7. Rogers. C. Uczyć się ,jak być wolnym, w: Jankowski K. (red.): Przełom w psychologii, Warszawa 1978;
8. Sartre J.P. ,Moja przeszłość, w:
9. Schoenebeck H. , Po tamtej stronie wychowania, Kraków 1997, s.14 –
25
10. M.A. Simon : Biologia, socjobiologia i rozumienie społecznego
zachowania się człowieka, (w ): B. Szacka, J. Szacki ( wyb.) :Człowiek,
zwierzę społeczne, Warszawa 1991, s.458 – 474;
11. Zubelewicz J., Filozofia wychowania. Aksjocentryzm i pajdocentryzm,
Warszawa 200, s. 54 - 652
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: