MTP-Wprowadzenie do pedagogki - konwersatorium 2300-NZ1-MTP-WP-K
- Konwersatorium ma za zadanie:
- uzupełnić wiedzę wyniesiona z wykładu;
- uczyć krytycznej analizy tekstów pedagogicznych;
- uczyć dyskusji dotyczącej prezentowanych tekstów.
- ukazać zróżnicowanie myśli pedagogicznej i jej powiązanie z różnymi
typami wiedzy;
- ukazać kulturowe i społeczne konteksty/mysli pedagogicznej.
-uczyć współpracy w grupie
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student:
1. znaczenie podstawowych pojęć z zakresu pedagogiki;
2. posiada elementarną wiedzę dotyczącą zróżnicowania myśli pedagogicznej i struktury pedagogiki;
3. posiada elementarną wiedzę dotyczącą tradycji myśli pedagogicznej i jej odniesień do współczesności;
4. posiada odstawową wiedzę dotyczącą relacji : pedagogika – inne dziedziny wiedzy.
UMIEJĘTNOŚCI
Student:
1. dokonuje analizy i syntezy treści wykładu;
2. wyjaśnia zależność między różnymi kontekstami teoretycznymi;
3. wyjaśnia zależność : kontekst teoretyczny myśli pedagogicznej –
rozumienie wychowania.
POSTAWY
Student:
1. dostrzega złożoność wychowania i myśli pedagogicznej;
2. otwiera się poznawczo na wychowanie jako zjawisko społeczne i kulturowe;
3. otwiera się poznawczo na zróżnicowanie stanowisk teoretycznych.
4.otwiera się na współpracę z innymi.
Kryteria oceniania
Metoda problemowa.Dyskusja. . Aktywność. Praca pisemna- kolokwium.Obecność
Literatura
1. Dewey J: Demokracja i wychowanie, Wrocław- Warszawa- Kraków -Gdańsk 1972, rozdz. XXIV:, Co to jest filozofia wychowania?s. 448 - 456;
2. Durkheim E., O wychowaniu, O kulturze pedagogicznej,[ w]: Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej,( red.0: S. Wołoszyn, Kielce 1998, tom III, ks.1. , s.647 -660;
3. E. Durkheim: Metody zasady socjologicznej, Warszawa 2000, rozdział: Co to jest fakt społeczny?, s. 27- 41;
4. T. Gadacz: Wychowanie jako spotkanie osób, [w]: Wychowanie
personalistyczne, (red.): Fr. Adamski, Kraków 2005, s.113-121;
5. R. Godoń: Edukacja jako sztuka. "Emil" Rousseau jako wyzwanie hermeneutyczne, [w]: Przegląd Filozoficzny, Warszawa 2012, nr 4(84), s. 125-137;
6.. Hessen S., O sprzecznościach i jedności wychowania, Warszawa
1998, rozdz.VII O pojęciu i celu wychowania moralnego, s.156-178;
7. Jaspers K., Filozofia egzystencji, Warszawa 1990, rozdz.Człowiek., s.25-46;
8. A. Maslow: Motywacja a osobowość, Warszawa 1990, rozdział:Normalność, zdrowie, wartości, s.351 - 369;
9.A. Męczkowska- Christiansen: zarządzanie dzieciństwem. dziecko i dzieciństwo w perspektywie neoliberalnej, [w]: Studia Pedagogiczne,tom LXVIII /2015, s.63- 72;
10. E. Mounier: Co to jest personalizm ? Perspektywa- metoda - zobowiązanie. Osoba - osobowość - jednostka, [w]: Źródła do..., wyd. cyt. tom III, ks. 2, s.123 - 132;
11. Neill A.S., Nowa Summerhill, Poznań 2000, rozdz.: Idea Summerhill, Zabawa i samoregulacja, Seks i koedukacja. s.30 - 40, 64 - 75, 136 -145;
12.A. Odrowąż-Coates: Fata organa saudyjskiej przestrzeni kulturowej kobiet. Płynne horyzonty socjalizacji, edukacji, emancypacji, Kraków 2015, rozdział 6 pkt.6.2, rozdział 7i, pkt. 7.2, s. 210 - 226, 248 -256;
13. C. Rogers, B. Stevens: Uczyć się ,jak być wolnym [w]: Źródła do..., wyd. cyt., tom III, ks.@ s. 427 - 431;
14. Rodziewicz E., Szkoły myślenia w edukacji, W: Edukacja wobec
zmiany społecznej, red. Brzeziński J., Witkowski L., Poznań – Toruń 1994.
15.. Russell B., Wolność i autorytet w wychowaniu oraz Wychowanie a
ustrój społeczny, [w]: Źródła do..., wyd. cyt., tom III, ks.1, s.509-519, 519-526;
16. H. von Schoenebeck: Rozstanie z pedagogiką, [w]:Źródła do...,wyd. cyt, tom III, ks.2 s.460 - 464;
17.B. Śliwerski:Jak wyzwolić się z pedagogicznego myślenia i przemocy, [w]: T. Szkudlarek, B. Śliwerski: Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki, Kraków 2010, s. 84 - 89;
18. D.Wwajsprych: Reifikacja jako przejaw kryzysu wychowania, [w]: Między negacja a afirmacją - czy kryzys oddziaływań wychowawczych ? (red.): J. Rutkowiak, D.Wwajsprych, Kraków 2012;, s. 41 - 54;
19. J.Watson : Behawioryzm. Psychologia jak ją widzi behawiorysta,
Warszawa 1993; rozdz. I: Co to jest behawioryzm? rozdz. XII Osobowość .
s.39 -52,365 - 408 ;
20. I Wojnar: Humanistyczne przesłanki niepokoju, Warszawa 2016, s. 113 - 125;
21. U. Zbrzeźniak: Czy może istnieć edukacja bez filozofii / [w]: Kwartalnik Pedagogiczny, Warszawa 2017, nr 1 (243), s. 123 - 132.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: