MTP-Pedagogika społeczna-lektorium 2300-NZ1-MTP-PS-L1
Lektorium z pedagogiki społecznej obejmuje dwa cykle zajęć:
I: Idee, koncepcje i działania związane z przeszłością pedagogiki społecznej, II: Współczesne wyzwania pedagogiki społecznej. W ramach pierwszej części zajęć omówione zostaną następujące zagadnienia: analiza kształtowania się pedagogiki społecznej na podstawie listów Heleny Radlińskiej, pedagogika społeczna w ujęciu Aleksandra Kamińskiego oraz system wychowania środowiskowego według Ryszarda Wroczyńskiego.
W ramach drugiej części zajęć omówione zostaną współczesne wyzwania pedagogiki społecznej w tym: metodologia badań, starość w ujęciu pedagogiki społecznej, zagadnienie działań społecznych i społecznej bierności, przedsiębiorstwa społeczne jako element środowiska lokalnego, pedagogika społeczna wobec kryzysu wartości oraz możliwe kierunki rozwoju w pedagogiki społecznej.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student:
• będzie znał podstawowe wiadomości na temat procesu kształtowania się pedagogiki społecznej, jej prekursorów, pozna idee, koncepcje i działania z przeszłości pedagogiki społecznej,
• będzie potrafił wypowiedzieć się na temat współczesnych problemów i wyzwań pedagogiki społecznej,
• nabędzie umiejętności interpretowania i dyskutowania o tekstach naukowych z zakresu pedagogiki społecznej,
• pozna techniki studiowania testów pedagogicznych.
Powyższe umiejętności i widzę zdobędzie poprzez czytanie literatur oraz dyskusje na zajęciach.
Kryteria oceniania
• czytanie lektur
• aktywność merytoryczna na zajęciach
• nieobecności – 2 dopuszczalne, zaliczenie ponadwymiarowych nieobecności – lektury obowiązkowe – na dyżurze
• praca zaliczeniowa – esej
Literatura
1. Bochman W., Geragogika jako kompleks zadań pedagogiki społecznej, „Edukacja”, 1990, nr 1.
2. Frąckowiak T., Pedagogika społeczna – pytania o tożsamość i przyszłość [w:] E. Marynowicz-Hetka (red.), Pedagogika społeczna Debata, tom 2, wyd. PWN, Warszawa 2009.
3. Kamiński A., Czas wolny i jego problematyka społeczno – wychowawcza, Wrocław 1965.
4. Kamiński A., Funkcje pedagogiki społecznej. Praca socjalna i kulturalna, wyd. PWN, Warszawa 1972.
5. Kamiński A., Jak zapobiegać paleniu papierosów przez młodzież, „Nowa Szkoła” 1974, Nr 5.
6. Kamiński A., Studia i szkice pedagogiczne, wyd. PWN, Warszawa 1978.
7. Kamiński A., Wychowanie do starości, Warszawa 1971.
8. Kawula S., Współczesny sens pedagogiki społecznej [w:] Kawula S. (red.), Pedagogika społeczna. Dokonania – aktywność – perspektywy, wyd. Adam Marszałek, Toruń 2004.
9. Pilch T., Pedagogika społeczna wobec kryzysu świata wartości, więzi i instytucji [w:] E. Marynowicz-Hetka (red.), Pedagogika społeczna Debata, tom 2, wyd. PWN, Warszawa 2009.
10. Radlińska H., Pedagogika społeczna, wyd. Ossolineum, Wrocław 1961.
11. Skrzypczak B., Odkrywanie pedagogiki społecznej - w stronę pedagogiki laboratorium społecznego, „Pedagogika Społeczna” X 2011, Nr 3-4 (41-42).
12. Skrzypiec R., Przedsiębiorstwo ekonomii społecznej w środowisku instytucjonalnym [w:] Gumkowska M., Skrzypiec R., Kasprzak T., Jewdokimow M., Biernat A., Przedsiębiorstwo ekonomii społecznej w środowisku lokalnym, , wyd. Stowarzyszenie Klon/Jawor, Warszawa 2008
13. Smolińska Theiss B., Badanie przez działanie – poznanie środowiska i jego aktywizacja [w:] B. Smolińska- Theiss (red.), Wegrów, siły społeczne małego miasta, red. B. Smolińska- Theiss, Warszawa 1991.
14. Sroczyński W., Pedagogika środowiskowa. Kategoria środowiska w teorii polskiej pedagogiki społecznej, wyd „Pedagogium” WSzPR, Warszawa 2006.
15. Theiss W. (red.), Listy o pedagogice społecznej H. Radlińska, A. Kamiński, A. O. Uziembło, wyd. Żak, Warszawa 1997 (Rozdział pierwszy - czwarty)
16. Theiss W., Edukacja środowiskowa [w:] Theiss W., Skrzypczak B. (red.), Edukacja środowiskowa – wprowadzenie, wyd. Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL Warszawa 2006.
17. Theiss W., Ryszard Wroczyński – pedagog społeczny, w: Pedagogika społeczna. Pytania o XXI wiek, red. A.Przecławska, W.Theiss, Wydawnictwo Akademickie Żak ,Warszawa 1999.
18. Wroczyński R., Pedagogika społeczna, wyd. PWN, Warszawa 1979.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: