MTP-Pedagogika społeczna-konwersatorium 2300-NZ1-MTP-PS-K
Pedagogika społeczna, zajmując się relacją człowiek-wychowanie-środowisko, ma na celu zarówno diagnozę środowiskowych uwarunkowań procesów wychowania i rozwoju, podnoszenie poziomu intencji wychowawczych w środowisku życia, jak i organizowanie instytucji/środowisk wychowania o charakterze profilaktycznym oraz kompensacyjnym. Do głównych wyzwań współczesności, które stoją przed pedagogiką społeczną, należy diagnoza, opis i analiza przestrzeni wychowania w sytuacji „płynnej nowoczesności”.
Tematyka zajęć obejmuje: wybrane zagadnienia z dziejów pedagogiki społecznej (geneza, kształtowanie się i rozwój tej dyscypliny; twórcy i przedstawiciele pedagogiki społecznej); główne pojęcia (środowisko wychowawcze, profilaktyka, kompensacja, wsparcie społeczne); metody pracy społeczno-wychowawczej; główne środowiska wychowawcze: rodzina, szkoła, rówieśnicy, środowisko lokalne (struktura, funkcje, przemiany); wybrane problemy społeczno-edukacyjne współczesnej doby (np. potencjał edukacyjno-kulturowy środowiska; środowisko "ryzyka", relacja demokracja - edukacja, aktywizacja społeczności lokalnych, społeczno-edukacyjna funkcja organizacji pozarządowych, edukacja międzykulturowa.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu konwersatorium student będzie:
- znał podstawowe pojęcia i koncepcje z zakresu pedagogiki społecznej,
- znał podstawowe fakty związane z dziejami (rozwojem i zmianami) pedagogiki społecznej w Polsce na przestrzeni wieków
- umiał scharakteryzować pedagogikę społ. jako dyscyplinę akademicką, znał jej prekursorów oraz ich koncepcje wychowania w środowisku,
- rozumiał środowiskowe uwarunkowania wychowania i rozwoju oraz możliwości/potrzeby badania, kreowania i przekształcania środowiska życia człowieka,
- rozumiał znaczenie i specyfikę podstawowych środowisk wychowawczych pozaszkolnych w rozwoju społecznym jednostek;
- potrafił dokonać diagnozy i opisu najważniejszych problemów społeczno-wychowawczych we współczesnym świecie,
- dostrzegał i rozumiał rolę oraz zadania pedagogiki społecznej w kontekście współczesnych przemian społecznych (w wymiarze lokalnym i globalnym).
Kryteria oceniania
- obowiązkowa obecność na zajęciach (maksymalnie 2 nieobecności, kolejne należy odpracować w sposób ustalony z osobą prowadzącą ćwiczenia)
- aktywny udział w zajęciach i czytanie lektur
- kolokwium końcowe
Literatura
S. Kawula (red.), Pedagogika społeczna. Dokonania-aktualność-perspektywy, Toruń 2003.
A. Radziewicz-Winnicki, Pedagogika społeczna, Warszawa 2008.
M. Cichosz, Polska pedagogika społeczna w latach 1945 – 2003, T. 1-2; Toruń 2004.
J. Piekarski, Pilch T. i in., Edukacja społeczna wobec problemów współczesnego człowieka i społeczeństwa, Łódź 2010.
H. Radlińska, Pedagogika społeczna, Warszawa1961.
A. Kamiński, Studia i szkice pedagogiczne, Warszawa 1978.
Encyklopedia pedagogiczna XXI w. pod red. T. Pilcha, Warszawa 2009.
E. Wysocka, Człowiek i środowisko życia. Podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy, Warszawa 2007.
B. Smolińska-Theiss, Od opieki do prewencji. „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 1997, nr 10.
W. Theiss, Mała ojczyzna. Kultura, edukacja, rozwój lokalny, Warszawa 2001.
W. Theiss, M. Winiarski (red.), Pedagogika społeczna. Tradycja i współczesne konteksty (specjalny numer „Pedagogiki Społecznej”), Warszawa 2007.
Pedagogika społeczna – przestrzenie życia i edukacji, Warszawa 2010.
T. Pilch, I. Lepalczyk (red.), Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie, Warszawa 2003.
S. Kawula, J. Brągiel, W. Janke, Pedagogika rodziny. Obszary, panorama problematyki, Toruń 2006.
T. Szlendak, Socjologia rodziny, Warszawa 2010.
E. Wysocka, Oblicza współczesnej młodzieży: cechy, dążenia, zagrożenia i problemy. „Pedagogika Społeczna” nr 1/2001.
W. Theiss, B. Skrzypczak [red.], Edukacja i animacja społeczna w środowisku lokalnym, Warszawa 2006.
B. Kromolicka (red.), Praca socjalna w organizacjach pozarządowych. Z problemów działania i kształcenia, Toruń 2005.
B. Szatur-Jaworska (red.), Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa 2006.
J. Czapiński, T. Panek (red.), Diagnoza społeczna. Warunki i jakość życia Polaków, http: www.diagnoza.com.
B. Szatur-Jaworska, Ludzie starzy i starość w polityce społecznej, Warszawa 2000.
K. Białobrzeska, S. Kawula (red.), Człowiek w obliczu wykluczenia i marginalizacji społecznej, Toruń 2006.
J. Wasilewski (red.), Współczesne społeczeństwo polskie – dynamika zmian, Warszawa 2006.
A. Duracz-Walczak (red.) W kręgu problematyki bezdomności polskiej, Gdańsk 2001.
K. Korzeniewska i E. Tarkowska (red.), Lata tłuste, lata chude... Spojrzenia na biedę w społecznościach lokalnych, Warszawa 2002.
E. Jarosz, Ochrona dzieci przed krzywdzeniem. Perspektywa globalna i lokalna, Katowice 2008.
J. Mazur, Przemoc w rodzinie, Warszawa 2002.
E. Jarosz, Dom, który krzywdzi, Katowice 2001.
B. Barber, Skonsumowani, W-wa 2008, rozdz. 1. i 8.
G. Ritzer, Makdonaldyzacja społeczeństwa, Warszawa 2003.
W. Wosińska, Oblicza globalizacji, Sopot 2008.
W. Danilewicz, Oblicza współczesności w perspektywie pedagogiki społecznej, Warszawa 2009 (wybrane teksty)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: