MSPP-Teoretyczne podstawy wychowania-konwersatorium 2300-NZ1-MSPP-TPW-K
Kurs teoretycznych podstaw wychowania poświęcony jest prezentacji metod i technik wychowania inspirowanych naukowymi teoriami rozwoju człowieka. Zajmiemy się koncepcjami rozwoju człowieka sformułowanymi w ramach najważniejszych orientacji psychologicznych XX wieku: genetyki zachowania, psychologii ewolucyjnej, behawioryzmu, psychoanalizy, psychologii humanistycznej oraz poznawczej.
W ramach kursu podejmowane będą następujące zagadnienia: kontrowersje wokół teorii rozwoju człowieka i ich konsekwencje dla teorii wychowania, teorie rozwoju człowieka jako punkt wyjścia dla aksjologii i teleologii wychowania, teorie rozwoju człowieka jako źródło inspiracji dla tworzenia metod i technik wychowawczych
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Granice wychowania w świetle ustaleń genetyki zachowania i psychologii ewolucyjnej
Znajomość najważniejszych wyników badań z zakresu genetyki zachowania i psychologii ewolucyjnej dotyczących wpływu podstawowych agend socjalizacji na kształtowanie się cech osobowości.
Stosowanie wiedzy z zakresu genetyki zachowania i psychologii ewolucyjnej w refleksji nad granicami wychowania.
Blok II. Metody wychowawcze inspirowane behawioryzmem
Znajomość współczesnego behawioryzmu.
Znajomość behawioralnej aksjologii i teleologii wychowania.
Znajomość behawioralnych metod wychowania.
Umiejętność planowania i ewaluacji behawioralnych metod wychowania.
Blok III. Metody wychowawcze inspirowane psychoanalizą
Znajomość psychoanalitycznej teorii rozwoju człowieka.
Znajomość psychoanalitycznej aksjologii i teleologii wychowania.
Znajomość analizy transakcyjnej.
Umiejętność wykorzystywania analizy transakcyjnej w wychowaniu.
Blok IV. Metody wychowawcze inspirowane psychologią humanistyczną
Znajomość humanistycznych teorii rozwoju człowieka: teoria A. Maslowa, C. Rogersa i T. Gordona.
Znajomość humanistycznej aksjologii i teleologii wychowania.
Znajomość koncepcji wychowania bez porażek.
Umiejętność stosowania teorii humanistycznych w refleksji pedagogicznej.
Blok V. Metody wychowawcze inspirowane psychologią poznawczą
Znajomość poznawczej teorii rozwoju człowieka - prekursorzy, podejście piagetowskie, teoria L. Kohlberga.
Znajomość poznawczej aksjologii i teleologii wychowania.
Znajomość poznawczych metod wychowania.
Umiejętność stosowania teorii poznawczych w refleksji pedagogicznej.
BLOK VI. Metody wychowawcze w świetle dorobku psychologii społecznej
Zmiana i kształtowanie postaw. Wpływ społeczny w edukacji. Kształtowanie prospołeczności. Produktywność grupy
Kryteria oceniania
Przedmiotem oceny na konwersatorium są:
1. staranność czytania na bieżąco zalecanych tekstów i aktywne uczestnictwo w dyskusji,
2. przygotowanie problemów inspirujących dyskusję,
3. wykonanie zadań grupowych
Ocena z kursu jest wliczana do średniej z modułu MSPP.
Literatura
S. Pinker (2005) Tabula rasa. Spór o naturę ludzką. Gdańsk, GWP
R. Plomin i in. (2001) Genetyka zachowania. Warszawa, Wydawnictwa Naukowe PWN
Nisbett (2010) Inteligencja. Sposoby oddziaływania na IQ. Sopot, Smak Słowa.
K. Pryor (2004), Najpierw wytresuj kurczaka, Media Rodzina
B. K. Ernst (1991 lub inne), Gry szkolne uczniów. Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
B. Bettelheim (2012 lub inne), Wystarczająco dobrzy rodzice. Jak wychować dziecko. Wydawnictwo Rebis.
Eysenck (2002) Zmierzch i upadek imperium Freuda. Kraków, WiR Partner.
A. Maslow (1968) Teoria hierarchii potrzeb, W: J. Reykowski (red.) Problemy osobowości i motywacji w psychologii amerykańskiej, Warszawa, PWN.T. Gordon (1997) Wychowanie w samodyscyplinie, IW PAX
P. Bronson i A. Merryman (2011) Rewolucja w wychowaniu
P.G. Zimbardo, M.R. Leippe (2004). Psychologia zmiany postaw i wypływu społecznego. Rozdz. 4. Zmienianie postaw za pomocą perswazji. str. 164 – 209.
D. Clarke (2005). Zachowania prospołeczne i antyspołeczne. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo psychologiczne. Część I. Zachowania prospołeczne, rozdz. 2,3,4 (str. 27 – 79).
C.K. Oyster (2005). Grupy. Poznań: Zysk i Spółka. Rozdz. 6. Produktywność grupy, str. 178 – 206.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: