MSPP-Teoretyczne podstawy wychowania-wykład 2300-NZ1-MSPP-TPW
1. Granice wychowania w świetle ustaleń genetyki zachowania.
Podstawowe zagadnienia: wpływ zróżnicowania genetycznego na nierówności edukacyjne, badania nad interakcją genotyp-środowisko, badania dotyczące odziedziczalności, selekcyjna funkcja szkoły.
2. Metody pedagogiczne inspirowane behawioryzmem.
Podstawowe zagadnienia: uczenie się przez warunkowanie (warunkowanie klasyczne i instrumentalne), Prawo Efektu, eksperyment Tolmana, przystosowanie, wzmocnienie; rozkład wzmocnień; kształtowanie i selekcja reakcji; kary i nagrody, gospodarka żetonowa.
3. Psychologia poznawcza a pedagogika.
Podstawowe zagadnienia: procesy poznawcze, koncepcja rozwoju Piageta; sposoby wewnętrznego reprezentowania świata J. Brunera; egocentryzm; strategie odgrywania ról; fazy rozwoju moralnego.
4. Podejście humanistyczne.
Podstawowe zagadnienia: samorealizacja i samoaktualizacja; integracja osoby; teoria Carla Rogersa; holistyczna koncepcja człowieka; model wychowania bez porażek Thomasa Gordona; koncepcja radykalnego humanizmu (E. Fromm), samoocena.
5. Analiza transakcyjna w sytuacji szkolnej.
Podstawowe zagadnienia: stany Ego: klasyfikacja pozycji życiowych; analiza transakcyjna; gra; skrypty życiowe; autonomia.
6. Podejście społeczno – kulturowe.
Podstawowe zagadnienia: wpływ kultury na różnice między ludźmi, etnocentryzm, stereotypy; różnice kulturowe mające wpływ na sposób uczenia się i rozumienia rzeczywistości, błąd atrybucji.
7. Samowiedza. Jak poznajemy samych siebie.
Podstawowe zagadnienia: natura Ja; samoświadomość, zjawisko samoodniesienia; motywy rządzące postrzeganiem siebie; teoria samoświadomości; dwuczynnikowa teoria emocji; teoria porównań społecznych; kierowanie wrażeniem.
8. Poznanie społeczne i spostrzeganie społeczne.
Podstawowe zagadnienia: poznanie społeczne; myślenie kontrolowane i automatyczne; schematy; stereotypy; dostępność; samospełniające się proroctwo; myślenie kontrfaktyczne; atrybucje przyczynowe; eksperyment Muzafera Sherifa w Jaskini Zbójców, eksperyment Tajfela, Stanfordzki eksperyment więzienny (Zimbardo).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- student zna podstawowe teorie i wyniki badań psychologicznych, powiązane z koncepcjami wychowania z zakresu: genetyki zachowania, psychologii humanistycznej, behawioralnej, poznawczej i społecznej;
- potrafi scharakteryzować rozwój i metody wychowawcze w ramach wymienionych szkół psychologicznych.
- rozumie i kompetentnie posługuje się pojęciami wymienionymi w poszczególnych zagadnieniach opisu przedmiotu.
Umiejętności:
- student dokonuje analizy zachowania (case study) w kontekście wybranych koncepcji psychologicznych.
- dokonuje selekcji koncepcji pedagogicznych pod względem wiarygodności metodologicznej.
Kompetencje społeczne:
- student jest świadomy zagrożeń wynikających z uproszczeń i stereotypów dotyczącej wychowania i percepcji społecznej
- ma refleksje nad własną koncepcją wychowania
Kryteria oceniania
Test pisemny zawierający zadania zamknięte i otwarte (10 poleceń), dotyczące wiedzy szczegółowej oraz 3 zadania opisowe, wymagające charakterystyki wybranego (kluczowego dla przedmiotu) zagadnienia.
bdb - student opanował wiedzę ogólną i szczegółową, tzn. potrafi dokonać charakterystyki rozwoju i metod wychowawczych w odniesieniu do poszczególnych teorii i koncepcji oraz sprawnie posługuje się poznanymi pojęciami i przykładami badań a także potrafi wskazać nazwiska badaczy i twórców omawianych teorii;
db - student opanował wiedzę ogólną (jw) oraz jest w stanie przywołać kluczowe badania oraz wyjaśnić najważniejsze pojęcia
dst - student ma ogólne pojęcie dotyczące podstawowych teorii psychologicznych, jednak nie potrafi ich wykorzystać w praktyce lub jego wiedza zawiera luki. Zna i posługuje się niektórymi poznanymi pojęciami.
ndst - student ma poważne braki w zakresie wiedzy ogólnej i szczegółowej dotyczącej teorii, koncepcji i badań psychologicznych, będących podstawą kształtowania metod wychowawczych.
Literatura
Aronson E., T.D. Wilson, R.M. Akert, Psychologia społeczna, Poznań: Zysk i S-ka, 2006
Bruner J. S. (1978) Poza dostarczone informacje. Warszawa, PWN
Ciccarelli S. K., White J.N. (2016) Psychologia, Poznań: Dom Wydawniczy Rebis
Gordon T., (1997) Wychowanie w samodyscyplinie, IW PAX
Maslow A. (1968) Teoria hierarchii potrzeb, W: J. Reykowski (red.) Problemy osobowości i motywacji w psychologii amerykańskiej, Warszawa, PWN.T.
Matsumoto D., Juang L. (2007) Psychologia międzykulturowa. Gdańsk: GWP
Nisbett R.E., (2010) Inteligencja. Sposoby oddziaływania na IQ. Sopot, Smak Słowa.
Pankowska D., (2010), Nauczyciel w perspektywie analizy transakcyjnej, Lublin
Plomin R. i in. (2001) Genetyka zachowania. Warszawa, Wydawnictwa Naukowe PWN
Rogers C. R. (2002 lub 2012). Sposób bycia. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis
Skinner B. F., (2013), Behawioryzm, GWP, Rozdział 2. Świat podskórny, Rozdział 3. Zachowanie wrodzone, Rozdział 4. Zachowanie sprawcze.
Tavris C, Wade C. (1999) Psychologia. Podejścia oraz koncepcje, Warszawa, Zysk i S-ka
Wojciszke B., Psychologia społeczna, Warszawa: Scholar, 2012
Zimbardo P. (1999 lub inne). Psychologia i życie, Warszawa: PWN
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: