MSPP-Socjologia wychowania-konwersatorium 2300-NZ1-MSPP-SW-K
W ramach zajęć z socjologii wychowania studentki i studenci w oparciu o zadane lektury oraz własną pracę zapoznają się z takimi zagadnieniami jak:
- podstawowe terminy i pojęcia socjologiczne
- zmiana społeczna i jej konsekwencje (w tym trauma społeczna) w różnych dziedzinach życia.
- transformacja ustrojowa w Polsce w kontekście kultury zaufania
- różne wymiary socjalizacji - w rodzinie, szkole, środowisku rówieśniczym
- nierówności, podziały i wykluczenie społeczne oraz mechanizmy ich powstawania i powielania.
- nierówności edukacyjne , segregacje szkolne i ich konsekwencje, alokacja
- wyzwania współczesnego świata - migracje, globalizacja, demokracja
- reformy oświaty w Polsce oraz ich przyczyny i konsekwencje
- wybrane teorie socjologiczne
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- student/ studentka:
zna i rozumie znaczenie podstawowych terminów socjologicznych
zna podstawy socjalizacji instytucjonalnej
zna teorie nierówności społecznych oraz przyczyny i skutki nierówności edukacyjnych
wie na czym polegają podstawowe wyzwania współczesnego świata w zakresie życia społecznego
zna podstawowe teorie socjologiczne i ich związek z systemem edukacji
posiada wiedzę na temat reform edukacyjnych w Polsce
Umiejętności
- studentka/ student
potrafi ze zrozumieniem przeczytać tekst socjologiczny,a następnie wyjaśnić go
potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do wyjaśniania współczesnych problemów edukacyjnych w skali jednostki oraz całego społeczeństwa
potrafi ocenić przemiany, które zachodzą we współczesnej rzeczywistości społecznej w kontekście ich znaczenia dla szeroko rozumianej edukacji
potrafi w sposób krytyczny i refleksyjny przeanalizować wybrane procesy społeczne np. globalizację, reformy edukacji, zmiany w strukturze stratyfikacyjnej, tworzenie się i utwierdzanie nierówności społecznych, socjalizację.
Postawy:
Student, studentka
rozumie znaczenie wiedzy z zakresu socjologii dla interpretowania zjawisk zachodzących w edukacji
rozumie znaczenie tolerancji dla różnorodności w zakresie budowania ładu społecznego oraz przejawia postawę poszanowania rządów prawa
Kryteria oceniania
- Obecność na zajęciach
- Sprawdzenie opanowania założonych efektów kształcenia w formie kolokwium
- Przedstawienie wybranej teorii socjologicznej w postaci referatu
Ocena obydwu części składowych odbywa się w oparciu o szczegółowe kryteria określone przez prowadzących
Literatura
P. Sztompka, Socjologia, Znak 2002.
Wymiary życia społecznego, red.M. Marody
M. Marody, A. Giza-Poleszczuk, Przemiany więzi społecznych, Scholar 2004.
Zmiana czy stagnacja, red. M. Marody
J. Szacki, Historia myśli socjologicznej, PWN 2004.
K. J. Tillmann, Teorie socjalizacji PWN 1996.
R. Dolata, Szkola-segregacje-nierowności, WUW 2008.
P. Sztompka, Zaufanie, ZNAK 2007.
A. Cymer, P. Kuczyński (2016) Dość gry pozorów: Młodzi, macie głos. Warszawa: Krytyka Polityczna
A Kwak (2005) Alternatywy dla małżeństwa i rodziny [w:] Rodzina w dobie przemian. Małżeństwo i kohabitacja.
Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, Alternatywy dla małżeństwa i rodziny, s. 82-96.
CBOS (2016) Młodzież 2016. Raport. Warszawa: CBOS
Hall D., Mikulska-Jolles (2016) “Uprzedzenia, strach czy niewiedza? Młodzi Polacy o powodach niechęci do przyjmowania uchodźców. Warszawa: ISP
Chmura-Rutkowska E. i in., red. (2016) Gender w podręcznikach. Projekt badawczy raport. Tom 2 i 3. Warszawa: Fundacja Feminoteka.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: