MSPP- Zbieranie i analiza danych jakościowych w badaniach społecznych 2300-NZ1-MSPP-MJ-K
Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w problematykę badań jakościowych, w szczególności zaś dostarczenie wiedzy teoretycznej i praktycznej dotyczącej sposobów gromadzenia i analizowania danych. Zajęcia kierowane są do tych osób, które chciałyby rozwinąć swoje umiejętności badawcze w obszarze interpretacji szeroko rozumianych tekstów kulturowych.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie:
K_W04: pojęcia z zakresu metodologii badań jakościowych, logikę postępowania w badaniach jakościowych, zasady projektowania badania społecznego w podejściu jakościowym;
K_W09: metody ewaluacji sytuacji wychowawczych i edukacyjnych w pracy z dziećmi w zakresie edukacji językowej, matematycznej, przyrodniczej, społecznej, artystycznej, wychowania fizycznego i edukacji zdrowotnej, informatycznej oraz posługiwania się technologią informacyjno-komunikacyjną;
Absolwent potrafi:
K_U05: wykorzystać wiedzę metodologiczną do projektowania i prowadzenia badań w paradygmacie jakościowym, z uwzględnieniem norm etycznych;
K_U07: oceniać z perspektywy metodologicznej jakość wyników badań naukowych, planować badania diagnostyczne i ewaluacyjne;
Absolwent jest gotów do:
K_K01: przyjmowania refleksyjnej postawy wobec swojej działalności zawodowej, samodzielnego i we współpracy z innymi poszerzania swojej wiedzy oraz doskonalenia umiejętności zawodowych;
Kryteria oceniania
znajomość lektur (zadanie przed zajęciami oraz aktywność podczas zajęć)
wykonanie zadań związanych z projektowaniem i realizacją czynności badawczych
zaliczenie kolokwium;
Literatura
Altheide D. L., Qualitative Media Analysis, Sage, Thousand Oaks-London-New Delhi 1996.
Banks M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa 2009.
Charmaz K., Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa 2009.
Denzin N. K., Lincoln Y. S. (red.), Metody badań jakościowych, t. 1 i 2, Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa 2009.
Flick U., Jakość w badaniach jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
Geertz C., Interpretacja kultur. Wybrane eseje, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005
Gibbs G., Analizowanie danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
Glaser B. G., Strauss A. L., Odkrywanie teorii ugruntowanej. Strategie badania jakościowego, Zakład Wydawniczy >>NOMOS<<, Kraków 2009.
McKee A., Textual Analysis: A Beginner’s Guide, Sage, London-Thousand Oaks-New Delhi 2004.
Miles M. B., Huberman A. M., Analiza danych jakościowych, Wyd. Trans Humana, Białystok 2000.
Rapley T. Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa 2010.
Rose G., Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa 2010.
Van Leeuven Th., Jewitt C. (ed.), Handbook of Visual Analysis, Sage, Los Angeles-London-New Delhi, Singapore 2008.
Wodak R., Krzyżanowski M. (red.), Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: