MSPP- Zbieranie i analiza danych jakościowych w badaniach społecznych 2300-NZ1-MSPP-MJ-K
Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w problematykę badań jakościowych, w szczególności zaś dostarczenie wiedzy teoretycznej i praktycznej dotyczącej sposobów gromadzenia i analizowania danych. Zajęcia kierowane są do tych osób, które chciałyby rozwinąć swoje umiejętności badawcze w obszarze interpretacji szeroko rozumianych tekstów kulturowych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student:
- wie czym są badania jakościowe;
- zna najważniejsze metody i techniki badawcze wykorzystywane w badaniach jakościowych;
- zna różne sposoby doboru próby (przypadków) do analizy;
- zna sposoby gromadzenia danych i ich interpretacji.
Umiejętności:
Student:
- potrafi samodzielnie stworzyć projekt badawczy i przeprowadzić badanie;
- potrafi dokonać analizy (interpretacji) zebranego materiału badawczego;
- potrafi zaprezentować wyniki swoich badań na forum publicznym.
Postawa:
Student:
- wykazuje ciekawość i wnikliwość badawczą;
- jest wrażliwy na aspekty etyczne związane z prowadzeniem badań jakościowych.
Kryteria oceniania
Aby uzyskać zaliczenie student zobowiązany jest do:
- dyskusji na tematy związane z metodologią badań jakościowych;
- zaliczenia kolokwium;
- obecności na zajęciach: dopuszczalne maksymalnie dwie nieobecności w semestrze.
Literatura
Altheide D. L., Qualitative Media Analysis, Sage, Thousand Oaks-London-New Delhi 1996.
Banks M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa 2009.
Charmaz K., Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa 2009.
Denzin N. K., Lincoln Y. S. (red.), Metody badań jakościowych, t. 1 i 2, Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa 2009.
Flick U., Jakość w badaniach jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
Geertz C., Interpretacja kultur. Wybrane eseje, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005
Gibbs G., Analizowanie danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
Glaser B. G., Strauss A. L., Odkrywanie teorii ugruntowanej. Strategie badania jakościowego, Zakład Wydawniczy >>NOMOS<<, Kraków 2009.
McKee A., Textual Analysis: A Beginner’s Guide, Sage, London-Thousand Oaks-New Delhi 2004.
Miles M. B., Huberman A. M., Analiza danych jakościowych, Wyd. Trans Humana, Białystok 2000.
Rapley T. Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa 2010.
Rose G., Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa 2010.
Van Leeuven Th., Jewitt C. (ed.), Handbook of Visual Analysis, Sage, Los Angeles-London-New Delhi, Singapore 2008.
Wodak R., Krzyżanowski M. (red.), Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: