MK-Etyka w zawodzie pedagoga 2300-NZ1-MK-PSW-EZ
Treści kształcenia: analiza dylematów etycznych i wyzwań moralnych stawianych przez współczesność będzie przeprowadzona w perspektywie najważniejszych koncepcji etycznych: eudajmonizmu, hedonizmu, utylitaryzmu, naturalizmu, kontraktualizmu i emotywizmu. Podczas zajęć zanalizowana zostanie również problematyka zobowiązań moralnych, zarówno w perspektywie wymagań stawianych podmiotowi moralnemu przez wspólnotę, jak i uwarunkowań wynikających z zaakceptowania określonych wizji tożsamości i osobowości.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia: uświadomienie studentom problematyczności i „nieoczywistości” najważniejszych koncepcji etycznych - postrzeganych często w sposób bezrefleksyjny lub traktowanych jako aksjomaty - pozwoli uczestnikom zajęć: po pierwsze, na krytyczną analizę własnych, często intuicyjnych i bezrefleksyjnie formułowanych przekonań moralnych. Po drugie, umożliwi rekonstrukcję i racjonalne uzasadnienie własnego systemu norm etycznych oraz implikowanych przez nie rozwiązań. Zanalizowanie współczesnych dylematów moralnych w perspektywie głównych doktryn etycznych pozwoli studentom na lepsze zrozumienie ich istoty oraz wyposaży uczestników zajęć w umiejętności: pobudzania przyszłych wychowanków do refleksji etycznej i wprowadzania uczniów w racjonalną debatę dotyczącą kwestii moralnych.
Literatura
• Leszek Kołakowski, O tolerancji, (w:) tegoż, Mini wykłady o maxi sprawach, Znak, Kraków 1998, s. 35-41.
• Platon, Państwo, tłum. Władysław Witwicki, AKME, Warszawa 1990, ks. 2, I-X, ks.7 .
• Arystoteles, Etyka nikomachejska, tłum. Daniela Gromska, księgi: I, II, V, w: tegoż, Dzieła wszystkie, PWN, Warszawa 1996, t. V, s. 77-122, 167-192.
• Święty Augustyn, Dialogi filozoficzne: O wolnej woli, Znak, Kraków 2001, ks. I.
• Tomasz Hobbes, Lewiatan, czyli materia, forma i władza państwa kościelnego
i świeckiego, tłum. Czesław Znamierowski, PWN, Warszawa 1954, cz. I, r. 14, 15; cz. II, r. 17, 19, 29.
• John Stuart Mill, O wolności, tłum. Amelia Kurlandzka, (w:) tegoż, Utylitaryzm, . O wolności, PWN, Warszawa 1959.
• Alexis de Tocqueville, O demokracji w Ameryce, tłum. Marcin Król, PIW, Warszawa 1976: tom II, cz. I, r. II; cz. II, r. I; cz. IV.
• Immanuel Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, tłum. Mścisław Wartenberg, PWN, Warszawa 1984, r. I, II, s. 3-85.
• John Eldredge, Dzikie serce, r. 5 i 10, Wyd. „W drodze”, Poznań 2003, s. 83-100, 177-192.
• Alasdair MacIntyre, Czy patriotyzm jest cnotą?, (w:) Komunitarianie. Wybór tekstów, Paweł Śpiewak (red.), Fundacja ALETHEIA, Warszawa 2004, s. 285-304.
• Francis Fukuyama, Ostatni człowiek, Zysk i S-ka, Poznań 1997, r. 9 i 11.
• Christopher Lasch, Bunt elit, Wyd. Platan, Kraków 1997, r. 2 i 4, s. 33-54, 83-93.
• Leszek Kołakowski, Jeśli Boga nie ma..., Horror metaphysicus, Zysk i S-ka, Poznań 1999, 68-81, 126-133.
• Paul Johnson, Intelektualiści, Zysk i S-ka, Poznań 1998, s. 9-42.
• François de La Rochefoucauld, Maksymy i rozważania moralne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: