MHPP-Książki dla dzieci - dawniej i dziś - lektorium 2300-NZ1-MHPP-HW-L
Nie zawsze ludzie zdawali sobie sprawę z tego, że winna istnieć specjalna literatura dla dzieci - to jest nie literatura dla dorosłych, którą czytają także dzieci, ale książki pisane specjalnie dla dzieci, dostosowane do ich rzeczywistych zainteresowań, sposobu odbierania świata, emocji itp. Aby powstała "literatura dziecięca", musiało zmienić się patrzenie na dzieciństwo, musiała przekształcić się tradycyjna wrażliwość dorosłych w stosunku do dzieci. Na lektorium czytać będziemy dawne książki, które czytały także dzieci: od późnej starożytności, przez średniowiecze aż do połowy XVII wieku, gdy zaczęto pisać i publikować książki rzeczywiście dla dzieci (Jan Amos Komeński). Następnie zajmiemy się literaturą dziecięcą - od połowy XVIII wieku (pod wpływem Jana Jakuba Rousseau - na przykładzie "Dzieła elementarnego" Jana Bernarda Basedowa), przez wiek XIX, XX (fenomen Alana Alexandra Milne'a: Kubuś Puchatek i Chatka Puchatka, 1926-1928) aż do współczesności (też współczesne filmy animowane i gry komputerowe dla dzieci). Jakie są granice dostosowania do mentalności dziecka? Jakie postawy kształtujemy? Jakie są pedagogiczne zagrożenia? Jakie są możliwości uzależnienia młodych od gier komputerowych?
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Student potrafi:
1. zaprojektować i uzasadnić samodzielnie wybór przykładów literatury dziecięcej/młodzieżowej z XIX/XX i XXI wieku - ukazać podobieństwa i różnice w kontekście społeczno-gospodarczym i kulturowym,
2. wziąć udział w dyskusji podczas lektorium, umieć zaprezentować i obronić własną koncepcję,
3. pracować w zespole innych uczestników zajęć – umieć uczyć na błędach innych i własnych,
4. zastosować w praktyce wiedzę z zakresu metodyki badań oświatowych.
Kryteria oceniania
1. Przygotowanie stanu dyskusji i badań nad wybranymi przykładami literatury dziecięcej/młodzieżowej na podstawie literatury przedmiotu i czasopism
pedagogicznych;
2. przygotowanie prezentacji i udział w otwartej dyskusji w grupie,
3. aktywne uczestnictwo w zajęciach.
Praktyki zawodowe
Praktyki zawodowe w ramach opisywanych zajęć nie są przewidziane.
Literatura
1. Bruno Bettelheim, Cudowne i pożyteczne: o znaczeniach i wartościach baśni. t. 1 - 2, Warszawa: PIW, 1985.
2. Wanda Krzemińska, Literatura dla dzieci i młodzieży: zarys dziejów, Warszawa: Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, 1963.
3. Ryszard Waksmund, Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej : (tematy, gatunki, konteksty), Wrocław: Wyd. UWr., 2000.
4. Wychowanie przedszkolne i edukacja wczesnoszkolna w dobie przemian, red. naukowa Marzena Chrost, Anna Królikowska, Kraków: Ignatianum, WAM, 2014.
5. Alicja Baluch, Od form prostych do arcydzieła : wykłady, prezentacje, notatki, przemyślenia o literaturze dla dzieci i młodzieży,
Warszawa: Wyd. APS, 2008.
6. Jan Amos Komeński, Świat w obrazach rzeczy dostępnych zmysłom, wstęp i tłum. Adam Fijałkowski, Warszawa: Wyd. UW, 2015.
7. Zapomniane/zapamiętane : dziecięce lektury czytane po latach: studia przypadków, pod red. nauk. Ewy Ihnatowicz, Warszawa: UW, 2014.
8. Wybrane przykłady literatury dziecięcej/młodzieżowej z XIX/XX i XXI wieku - w porównaniu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: