MHPP-Historia wychowania-konwersatorium 2300-NZ1-MHPP-HW-K
Problematyka zajęć będzie skupiona wokół trzech podstawowych zagadnień istotnych dla nauk pedagogicznych w aspekcie humanistycznym.
- Szkoła-uczeń-nauczyciel. Prześledzimy ewolucję teorii, wzorców osobowych i na podstawie tekstów Marka Fabiusza Kwintyliana, Jana Ludwika Vivesa, Jana Amosa Komeńskiego, Johna Locke’a, Jana Jakuba Rousseau.
- Polska myśl pedagogiczna i jej związki polityką. Na przestrzeni wieków staraliśmy się tworzyć własne rozwiązania edukacyjne zgodne z naszymi potrzebami i ustrojem. Prześledzimy te zmiany na przykładzie koncepcji Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Szymona Maryckiego, Sebastiana Petrycego, Stanisława Konarskiego, Stanisława Staszica.
- Prawo a edukacja - polskie prawo szkolne: ustawy Komisji Edukacji Narodowej, ustawa z 1862r., ustawa z 1932r.
Efekty kształcenia
WIEDZA
- ma wiedzę na temat pedagogiki jako nauki humanistycznej.
- zna dzieje wychowania i myśli pedagogicznej; posiada wiedzę na temat pedagogiki jako nauki humanistycznej oraz jej historycznych przemian.
- zna terminologię pedagogiczną i jej źródła.
- zna relacje między filozofią, kulturą a edukacją w kontekście historycznym.
- zna sposoby i procesy rozwoju środków komunikacji społecznej (rękopis, druk, prasa, fotografia).
- zna podstawowe teorie wychowania i uczenia się i ich procesy rozwojowe.
UMIEJĘTNOŚCI
- potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu historii pedagogiki w celu analizy współczesnych problemów edukacyjnych.
- ma umiejętność humanistycznego, historycznego i pedagogicznego myślenia.
- potrafi analizować i opisywać mechanizmy edukacyjne w odniesieniu do zmian historycznych.
- potrafi krytycznie analizować przekazy źródłowe właściwe w pracy pedagoga (teoretyczne traktaty pedagogiczne, podręczniki szkolne, dzienniki, filmy).
- potrafi samodzielnie rozbudowywać wiedzę wyniesioną z zajęć i twórczo inspirować innych.
- potrafi wykorzystać różne techniki komunikacyjne.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
- ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego społeczności lokalnej i globalnej.
- wykazuje refleksję nad istotą przemian w edukacji na przestrzeni wieków.
- potrafi uczestniczyć w dyskusji, podbudowując wypowiedź poglądami różnych autorów.
- potrafi pracować w zespole, szanując zdania innych i dokonując samooceny własnych sądów i przekonań.
- ma świadomość poziomu swojej wiedzy i kompetencji, rozumie konieczność ciągłego rozwoju.
- ma świadomość znaczenia nauk pedagogicznych i ich zastosowania w działaniach społecznych i zawodowych.
Kryteria oceniania
Obecność na ćwiczeniach - dopuszczalne 2 nieobecności.
Test zaliczeniowy – pytania otwarte i zamknięte.
Literatura
M. F. Kwintylian, Kształcenie mówcy księga, I, II, X - fragmenty
L. Vives, O naukach - fragmenty
S. Marycki, O szkołach, czyli akademiach - fragmenty
A. F. Modrzewski, O poprawie Rzeczypospolitej księga I i V - fragmenty
S. Petrycy, Przydatki do ekonomiki Arystotelesa - fragmenty
J. A. Komeński, Wielka dydaktyka - fragmenty
J. Locke, Myśli o wychowaniu - fragmenty
J.J. Rousseau, Emil, księga I, II, III, IV - fragmenty
S, Konarski, Mowa: Jak od wczesnej młodości wychowywać uczciwego człowieka i dobrego obywatela.
Ustawy Komisji Edukacji Narodowej
S. Staszic, Ród ludzki - fragmenty
Ustawa z 1862
Ustawa z 1932
Ww. teksty znajdują się w:
Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, opr. S. Wołoszyn, Kielce 1995-1999, t. 1, 2, 3/1, 3/2.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: