MHP-Filozoficzne podstawy pedagogiki-lektorium 2300-NZ1-MHPP-FPP-L
Celem zajęć jest pogłębienie istotnych problemów, które zarysowują się u podstaw refleksji pedagogicznej. Lektorium, poprzez analizę tekstów, ma za zadanie ukazać:
1.wychowanie w horyzoncie myśli humanistycznej.
2.powiązania myśli pedagogicznej z tradycją filozoficzną.
3.znaczenie i rolę refleksji pedagogicznej we współczesnej kulturze.
Analizowane teksty i nakreślone przez nie zagadnienia będę punktem wyjścia do dyskusji i dalszych rozważań.
Efekty kształcenia
WIEDZA: Po ukończeniu kursu student:
-ma wiedzę na temat wzajemnych powiązań tradycji filozoficznej i refleksji pedagogicznej,
- ma wiedzę na temat problematyki współczesności,
- ma wiedzę na temat zagadnień, które uzupełniają elementarną wiedzę pedagogiczną.
UMIEJĘTNOŚCI:
- potrafi rozpoznać wyzwania i zagrożenia stojące przed refleksją pedagogiczną,
- potrafi wyodrębnić podstawowe pojęcia, wokół których koncentruje się myślenie o wychowaniu,
-potrafi krytycznie analizować czytane teksty,
- potrafi formułować własne opinie i przemyślenia, popierając je rzeczową argumentacją.
POSTAWY:
-otwiera się na różnorodność myśli współtworzących tradycję kulturową,
- samodzielnie podejmuje wyzwania intelektualne,
- dostrzega pedagogikę w złożonym kontekście polimorfizmu kulturowego.
Kryteria oceniania
aktywność na zajęciach
obecność
Literatura
1.F. Nietzsche, O pożytkach i szkodliwości historii dla życia [w:] tegoż, Niewczesne rozważania.
2.F. Nietzsche, Ludzkie, arcyludzkie (fragmenty).
3.F. Nietzsche, Poza dobrem i złem (fragmenty).
4.J.F. Lyotard, Postmodernizm dla dzieci.
5.R. Barthes, Mit dzisiaj [w:] Mitologie.
6.J. Baudrillard, Precesja symulakrów [w:] tegoż, Symulakry i symulacja.
7.G. Deleuze, Symulakr w filozofii starożytnej [w:] tegoż, Logika sensu.
8.M. Foucault, Szaleństwo i społeczeństwo [w:] tegoż, Filozofia, historia, polityka. Wybór pism.
9.M. Foucault, Nadzorować i karać (fragmenty).
10.P. Sloterdijk, Pogarda mas.
11.J. Butler, Walczące słowa (fragmenty).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: