MHPP-Filozoficzne podstawy pedagogiki 2300-NZ1-MHPP-FPP
Część historyczna:
1) Grecka paideia (Sokrates; pedagogiczna rewolucja Platona; filozofia w polis).
2) Niemiecka idea Bildung i inne ideały wychowawcze nowożytności (Herder, inspiracje Rousseau; Wilhelm von Humboldt i neohumanizm: zanegowanie dawnych transcendentnych porządków; rola oświecenia).
3) Filozoficzne założenia leżące u podstaw nowego uniwersytetu (Humboldt, Kant, Schelling, Fichte, Schleiermacher). Tło historyczne; uniwersytet i państwo; struktura uniwersytetu.
4) Krytyka kształcenia (Nietzsche i Adorno).
5) Wyodrębnienie nauk szczegółowych (problem specjalizacji) i odejście od złożeń Humboldta; problem rynku.
6) Kryzys kształcenia.
Część systematyczna:
1) Relacja miedzy filozofią a nauką w kontekście historycznym. Nauki teoretyczne a nauki praktyczne. Pedagogika jako „nauka praktyczna” w kontekście Arystotelesowego podziału nauk (episteme, techne, phronesis).
2) Samowiedza pedagogiki w kontekście tradycyjnej, pozytywistycznej wizji nauki. Niejednoznaczność pojęcia „doświadczenie”.
3) Instrumentalizacja myślenia – pragmatyzm. Ideologiczność pedagogiki humanistycznej, jej związki z gospodarką rynkową.
4) Pojęcie „uspołecznienie” w kontekście relacji miedzy sferą prywatną a sferą publiczną (starożytność a nowoczesność, etyczność bezpośrednia a etyczność zapośredniczona).
5) Filozoficzne założenia pedagogiki krytycznej.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu procesu kształcenia student:
1) Potrafi scharakteryzować specyfikę starożytnej paidei i idei Bildung;
2) Zna założenia współczesnego uniwersytetu i potrafi pokazać jego genezę;
3) Rozpoznaje różnice między odmiennymi pedagogiami;
4) Opisuje założenia leżące u podstaw różnych dyskursów pedagogicznych;
5) Odróżnia pojęcie wiedzy od zbioru informacji, jak też pojęcie rozumowania od pojęcia rozumienia;
6) Odróżnia umiejętności przydatne do określonego zawodu od kształcenia na poziomie akademickim;
7) Umie poddać krytyce utożsamienie rozwoju osobowego z przystosowaniem do gospodarki rynkowej.
Kryteria oceniania
Wykład kończy się sprawdzianem pisemnym, dopuszczającym do egzaminu modułowego.
Literatura
wykład autorski; literatura bezpośrednio nawiązująca do tematyki wykładu omawiana jest w trakcie Konwersatorium; Literatura uzupełniająca i poszerzająca omawiane zagadnienia omawiana jest w ramach Lektoriów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: