MHPP-Edukacja kulturalna-konwersatorium 2300-NZ1-MHPP-EK-K
W ramach kursu przyjrzymy się dzisiejszym zjawiskom społecznym analizując krótkie felietony Zygmunta Baumana publikowanych w latach 2008-2009 we włoskim magazynie 'La Republika delle Donne'. Teksty te, jak zauważa sam autor, są „korespondencją ze świata, który podlega nieustannym i błyskawicznym zmianom', zasypując nas lawiną informacji i wszelkiego rodzaju bodźców zmysłowych, których często nie potrafimy już poddawać racjonalnej selekcji. Perspektywy, diagnozy i opinie w analizowanych listach zostaną ocenione względem zgodności z otaczającą rzeczywistością. W ten sposób w ramach poszczególnych zajęć omówimy zjawiska, trendy i problemy współczesności, które kształtują dzisiejsze realia społeczne.
Przed każdymi zajęciami student będzie zobowiązany nie tylko zapoznać się wybranymi tekstami, a także odnieść się do konkretnych fragmentów treści, opisać własne doświadczenia oraz przeszukać zasoby internetowe powiązane z treścią. W trakcie zajęć przygotowane opinie, refleksje i materiały pozwolą zainicjować dyskusję, której celem będzie lepsze zrozumienie dzisiejszej kultury.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
- student opisuje charakterystyczne dla płynnej nowoczesności zjawiska społeczne (K_W01, K_W17);
Umiejętności:
- student podejmuje dyskusje na temat zjawisk społecznych omawiając ich determinanty, przyczyny oraz relację między omawianymi zjawiskami, a właściwościami natury ludzkiej (K_U05, K_U07);
- student obserwuje różnorodne zjawiska społeczne, wyszukuje, gromadzi i przetwarza informacje na ich temat odwołując się do różnych źródeł oraz formułuje wynikające z nich problemy, ustosunkowuje się do nich i proponuje potencjalne rozwiązania (K_U01, K_U09, K_U13, K_U07)
Kompetencje społeczne:
- student zabiera głos w dyskusji, argumentuje własny punkt widzenia (K_K08, K_K09)
Kryteria oceniania
Student jest zobowiązany:
- przed zajęciami wskazać fragment wypowiedzi, z którym się zgadza lub/i nie zgadza, a na zajęciach przedstawić stosowną argumentację oraz być gotowym do dyskusji;
- przed zajęciami opisać doświadczenie z życia, które wiążą się z omawianym zagadnieniem, a na zajęciach omówić determinanty oraz przyczyny dostrzeżonych zjawisk;
- przed zajęciami znaleźć materiały w sieci ilustrujące, potwierdzające i wyjaśniające omawiane zjawiska (np. badania, artykuły, memy).
Literatura
Bauman Z., 44 listy ze świata płynnej rzeczywistości, Wydawnictwo Literackie, 2011;
Artykuły, blogi, filmy, badania, recenzje itp., które są dostępne w Internecie (dobór zależy od studenta).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: