MHPP-Edukacja kulturalna 2300-NZ1-MHPP-EK
Pełny opis:
1.Pedagogiczna refleksja nad istotą kultury w działaniach edukacyjnych i kształtowaniu człowieka.
-Cele, zadania i funkcje edukacji kulturalnej.
- Konieczność / trudność edukacji kulturalnej współczesnego człowieka w sytuacji kryzysu i kultury, i edukacji
- Edukacja kulturalna a międzypokoleniowy przekaz kulturowy
2.Edukacja kulturalna szansą indywidualnego rozwoju człowieka
- Edukacja kulturalna jako wychowanie do uczestnictwa w kulturze symbolicznej.
- Kanon i jego funkcje w edukacji kulturalnej. Przemiany w obrębie kanonu.
3.Edukacja kulturalna a uczestnictwo w kulturze
- Formy uczestnictwa kulturalnego - bierne i czynne
- Problemy upowszechniania i uprzystępniania kultury.
4.Praktyczny wymiar edukacji kulturalnej
- Środowisko kulturalne współczesnego człowieka
- Czas wolny a edukacja kulturalna. Kultura czasu wolnego
- Instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy edukacji kulturalnej.
- Poziom edukacji kulturalnej i kompetencje kulturalne współczesnego człowieka
5.Przemiany w edukacji kulturalnej współczesnego człowieka
- Edukacja kulturalna a przemiany technologiczne i ekonomiczne.
- Kultura popularna jako nowy kontekst edukacji kulturalnej.
- Edukacja kulturalna a edukacja medialna.
- Formy medialnego uczestnictwa kulturalnego (prasa, radio, telewizja, Internet)
6.Nowe zadania i dylematy edukacji kulturalnej
- Proces edukacji kulturalnej wobec idei kształcenia permanentnego
- Edukacja kulturalna w dobie wielokulturowości wg pedagogiki postmodernistycznej (np problem tożsamości kulturowej i ciągłości dziedzictwa kulturowego).
- Współczesne kontrowersje wokół edukacji kulturalnej z punktu widzenia pedagogiki krytycznej (np. reprodukcja kulturowa).
7.Metodologia diagnostyki pedagogicznej w edukacji kulturalnej.
- Uczestnictwo w kulturze a oferta kulturalna
- Diagnoza potrzeb kulturalnych
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
1. Student uzyskuje wiedzę na temat pedagogiki jako nauki humanistycznej.
2. Wie, co to jest problem samowiedzy nauk humanistycznych.
3. Wie, jaki jest związek miedzy humanistyką a filozofią oraz humanistyką i kulturą.
4. Ma uporządkowaną wiedzę o kulturowych uwarunkowaniach procesów edukacyjnych.
5. Ma podstawową wiedzę na temat celów zadań, funkcji i form edukacji kulturalnej; zna zasady upowszechniania kultury.
UMIEJĘTNOŚCI
1.posiada umiejętność obserwowania i przetwarzania informacji kulturowo-społecznych oraz ich interpretowania z punktu widzenia problemów edukacyjnych.
2. Potrafi samodzielnie rozbudowywać wiedzę wyniesioną z zajęć i twórczo inspirować innych uczestników działań edukacyjnych.
3.Potrafi analizować i opisywać mechanizmy kultury, postrzegać problemy pedagogiczne w związku z przemianami w kulturze i próbować je rozwiązywać.
4. potrafi przeprowadzić w stopniu podstawowym diagnozę potrzeb kulturalnych i poziomu edukacji kulturalnej.
5. student dokonuje krytycznej analizy różnorodnych przejawów i form współczesnej kultury jako środowiska wychowawczego.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1. Student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego, za zachowanie kodów kulturowych w ramach komunikacji międzypokoleniowej.
2. Student jest świadomy wagi kultury w działaniach edukacyjnych i kształtowaniu człowieka.
3.Student jest świadomy istotności procesu edukacji kulturalnej wobec idei kształcenia permanentnego.
4. Student umie pracować w grupie szanują opinie innych osób (dyskusje).
5. Student ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego.
Kryteria oceniania
zaliczenie pisemne
Literatura
Arendt H. „Między czasem minionym a przyszłym” (roz. „Kryzys edukacji” oraz „ O kryzysie w kulturze (…)” ), Fundacja ALETHEIA, Warszawa 1994
Bauman Z., "44 listy ze świata płynnej rzeczywistości" Kraków 2012.
Baudrillard J.„Precesja symulakrów” w „Postmodernizm. Antologia przekładów”, red.R.Nycz, Wyd.Baran i Suszczyński, Kraków 1996
Janion M. „Czy będziesz wiedział, co przeżyłeś”, Wydawnictwo SIC!, Warszawa 1996
Kerckhove de D. „Powłoka kultury. Odkrywanie nowej elektronicznej rzeczywistości”, Wyd.Mikom, Warszawa 1996
Jakubowski W. Edukacja i kultura popularna, Kraków 2001
„Kultura masowa”, antologia tekstów – wybór Cz.Miłosz, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2002
"Edukacja kulturowa. Poręcznik", (red.) R. Koschany, A. Skórzyńska, Poznań 2014.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: