MHPP-Moduł Humanistycznych Podstaw Pedagogiki 2300-NZ1-MHPP
Problematyka modułu dostarczy wiedzy w zakresie następujących zagadnień:
- Podstawowe kategorie historyczne filozofii wychowania (paideia, kultura, Bildung)
- Założenia filozoficzne i geneza nowoczesnego uniwersytetu
- Problemy teoretyczne i metodologiczne pedagogiki jako dyscypliny akademickiej
- Miejsce pedagogiki w humanistyce i jej relacja do filozofii
- Pedagogika wobec ideologii
- Rozwój edukacji w perspektywie społeczno-politycznej i filozoficzno-kulturowej
- Myśl pedagogiczna i jej wpływ na praktykę oświatową
- Przemiany instytucji edukacyjnych od starożytności do XX wieku
- Założenia metodologiczne badań historyczno-oświatowych (krytyka różnych typów źródeł)
- Tradycje kształcenia nauczycieli
- Pedagogiczna refleksja nad istotą kultury i sztuki w działaniach edukacyjnych
- Edukacja kulturalna a rozwój człowieka
- Edukacja kulturalna a uczestnictwo w kulturze
- Praktyczny wymiar edukacji kulturalnej
- Edukacja kulturalna a edukacja kulturowa
- Zmiany we współczesnym rozumieniu edukacji kulturalnej
- Nowe zadania i dylematy edukacji kulturalnej
Szczegółowe treści modułu zawarte są w opisach wykładów, konwersatoriów i lektoriów.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Moduł realizuje następujące efekty uczenia się przewidziane programem:
Kierunkowe: K_W01, K_W02, K_W05, K_W06, K_W07, K_U01, K_U02, K_U03, K_U06, K_K01, K_K02, K_05
W zakresie wiedzy / zna i rozumie:
1. pedagogikę jako naukę humanistyczną (K_W01)
2. problem samowiedzy nauk humanistycznych (K_W01)
3. związek miedzy pedagogiką a filozofią oraz między pedagogiką a kulturą (K_W02)
4. relacje między filozofią a nauką w kontekście historycznym oraz implikacje pojawienia się świadomości historycznej (K_W02)
5. dzieje wychowania i myśli pedagogicznej; posiada wiedzę na temat pedagogiki oraz jej historycznych przemian (K_W01, K_W06)
6. kulturowe uwarunkowania procesów edukacyjnych (K_W05)
7. cele, zadania, funkcje i formy edukacji kulturalnej; zna zasady upowszechniania kultury (K_W05, K_W07)
W zakresie umiejętności / potrafi:
1. wykorzystywać wiedzę z zakresu nauk humanistycznych i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk humanistycznych w celu analizy problemów edukacyjnych (K_U01)
2. obserwować i przetwarzać informacje kulturowo-społeczne oraz interpretować je z punktu widzenia problemów edukacyjnych (K_U01, K_U03)
3. samodzielnie rozbudowywać wiedzę wyniesioną z zajęć i twórczo inspirować innych uczestników działań edukacyjnych (K_U06)
4. analizować i opisywać mechanizmy kultury, postrzegać problemy pedagogiczne w związku z przemianami w kulturze i próbować je rozwiązywać (K_U01, K_U02)
5. krytycznie podejść do różnorodnych przejawów i form współczesnej kultury jako środowiska wychowawczego (K_U02)
W zakresie kompetencji społecznych / przejawia gotowość do:
1. pogłębiania świadomości w zakresie odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego, za zachowanie kodów kulturowych w ramach komunikacji międzypokoleniowej (K_K01)
2. podejmowania namysłu nad istotą kultury w działaniach edukacyjnych i kształtowaniu człowieka (K_K02)
3. pogłębiania świadomości w zakresie istotności procesu edukacji kulturalnej wobec idei kształcenia permanentnego (K_K01)
4. pracy w grupie z poszanowaniem odmiennych poglądów i szacunku wobec wszystkich osób uczestniczących w dyskusji (K_K05)
5. ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego (K_01, K_02)
Kryteria oceniania
Obowiązuje egzamin modułowy.
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu modułowego jest:
1. Uzyskanie zaliczenia z każdego z trzech wykładów obowiązkowych – forma pisemna.
2. Zaliczenie wymaganej liczby konwersatoriów i lektoriów.
Egzamin modułowy jest egzaminem ustnym z oceną. Student składa egzamin przed jednym z przedstawicieli trzech zespołów modułowych.
Lektury obowiązkowe do egzaminu modułowego:
1. Jacques Le Goff, Inteligencja w wiekach średnich, Warszawa 1997.
2. Ellen Key, Stulecie dziecka, przekł. Iza Moszczeńska, Warszawa 2005.
3. Fryderyk Schiller, Listy o estetycznym wychowaniu człowieka i inne rozprawy, list 12, 14, 15 i 27, Warszawa 1972.
4. Zygmunt Bauman, 44 listy ze świata płynnej nowoczesności, rozdział 18: Co się stało z elitą kulturalną?, Kraków 2014.
5. Platon, Uczta, przekł. Władysław Witwicki - wydanie dowolne.
6. Hannah Arendt, Kryzys edukacji, w: Między czasem minionym a przyszłym. Osiem ćwiczeń z myśli politycznej, Warszawa 2011.
Praktyki zawodowe
nie przewiduje się
Literatura
1. Martin Buber, Miejsce Kopernika w filozofii, tłum. Michał Galas, „Znak” 1995, nr 5 (480).
2. Platon, Państwo, tłum. Władysław Witwicki, ks. VII.
3. Arystoteles, Etyka nikomachejska, tłum. Daniela Gromska, księgi I, II, V [w:] Arystoteles, Dzieła wszystkie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996, t.V.
4. Georg W.F. Hegel, Wykłady z filozofii dziejów, tłum. Janusz Grabowski i Adam Landman, PWN, Warszawa 1958, t. II, ks. II Świat grecki.
5. Immanuel Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, tłum. Mścisław Wartenberg, PWN, Warszawa 1984, rozdz. I i II.
6. Hans-Michael Baumgartner, Rozum skończony, tłum. Andrzej Maciej Kaniowski, Oficyna Naukowa, Warszawa 1996, rozdz. Oświecenie – moment stanowiący o istocie filozofii.
7. Max Weber, Nauka jako zawód i powołanie, w: Polityka jako zawód i powołanie, Znak, Warszawa 1998.
8. Hans-Georg Gadamer, Cóż to jest prawda?, tłum. Małgorzata Łukasiewicz [w:] Hans-Georg Gadamer, Rozum, słowo, dzieje. Szkice wybrane, Warszawa 1979.
9. Peter Winch, Uogólnialność sądów moralnych [w:] Peter Winch, Etyka a działanie, Warszawa, PIW 1990.
10. Peter Winch, Etyczna nagroda i kara [w:] tamże.
11. Thomas S. Kuhn, Struktura rewolucji naukowych, tłum. Helena Ostromęcka, Warszawa 2001, rozdz. I, IV, IX, X.
12. Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, oprac. S. Wołoszyn, Kielce 1995-1999, t. 1, 2, 3/1, 3/2.
13. Kalina Bartnicka, Irena Szybiak, Zarys historii wychowania, Warszawa 2001.
14. Historia wychowania, red. Ł. Kurdybacha, t. 1-2, Warszawa 1965-1967.
15. Stanisław Litak, Historia wychowania, t. 1, Kraków 2004.
16. Jan Draus, Ryszard Terlecki, Historia wychowania, t. 2, Kraków 2005.
17. Stanisław Kot, Historia wychowania, t. 1-2, Warszawa 1994.
18. Adam Fijałkowski, Orbis pictus - Świat malowany Jana Amosa Komeńskiego, Warszawa 2008.
19. Szkoła polska od średniowiecza do XX wieku - między tradycją a innowacją, red. Irena Szybiak, Adam Fijałkowski, Janina Kamińska, współpraca Katarzyna Buczek, Warszawa 2010.
20. Arendt H. „Między czasem minionym a przyszłym”, Fundacja ALETHEIA, Warszawa 1994
21. H.-G. Gadamer, Dziedzictwo Europy, Warszawa 1992.
22. J. Gajda, Pedagogika kultury, Kraków 2006.
23. D. Kerckhove de, „Powłoka kultury. Odkrywanie nowej elektronicznej rzeczywistości”, Wyd. Mikom, Warszawa 1996.
24. W. Jakubowski Edukacja i kultura popularna, Kraków 2001.
25. „Kultura masowa”, antologia tekstów – wybór Cz. Miłosz, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2002.
26. N. Postman „Technopol. Triumf techniki nad kulturą”, Warszawa 1995.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: