MD-Moduł metodyczny 2300-NZ1-MD-PS
Na moduł składają się następujące przedmioty:
- Metody pracy z dzieckiem – warsztat, 30 godzin,
- Metody pracy z grupą – warsztat, 30 godzin,
- Metody pracy z rodziną – warsztat, 30 godzin,
- Praktyka w rodzinie i środowisku – 60 godzin,
- Laboratorium specjalnościowe – 30 godzin.
* ) Dodatkowo studenci studiów magisterskich (II stopnia) nieposiadający uprawnień pedagogicznych robią w ramach modułu dydaktycznego przedmioty: Podstawy dydaktyki ogólnej, Podstawy działalności pedagogicznej, Praktyka pedagogiczna szkolna. Opisy przedmiotów i wymagania egzaminacyjne znajdują się w opisie „Modułu dydaktycznego”, który jest wspólny dla wszystkich specjalności.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. Zna różnorodne metody i formy pracy wykorzystywane przez pedagogów, wychowawców, pracowników socjalnych,
2. Posiada wiedzę na temat teoretycznych podstaw poznanych metod oraz potrafi opisać i wyjaśnić ich cele, założenia, stosowane techniki oraz ich ograniczenia
3. Zna miejsce, funkcje, zadania oraz prawne i organizacyjne podstawy funkcjonowania wybranych instytucji pomocy dziecku i rodzinie,
4. Zna potrzeby środowiska i grup osób korzystających z pomocy instytucji,
5. Zna procedury korzystania z pomocy wybranych instytucji pomocy dziecku i rodzinie.
Umiejętności:
1. potrafi zastosować metody pracy społeczno-wychowawczej w pracy z dziećmi, rodzinami, grupą,
2. potrafi zorganizować zajęcia indywidualne i grupowe dostosowane do potrzeb odbiorców działań,
3. potrafi dostrzec i scharakteryzować problemy, pomóc w ich rozwiązaniu,
4. potrafi analizować mechanizmy funkcjonowania grup i rodzin według wybranej koncepcji teoretycznej,
5. potrafi dokonać ewaluacji działań społeczno-wychowawczych z perspektywy organizatora, grupy i uczestnika/klienta,
6. umie sporządzić dokumentację z prowadzonych działań odpowiednio do wymogów instytucji.
Kompetencje społeczne:
1. potrafi nawiązać kontakt z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi,
2. potrafi współdziałać w grupie, wspólnie zaplanować i zrealizować zadania,
3. jest wrażliwy na potrzeby innych i potrafi zaplanować i podjąć działania zmierzające do ich zaspokojenia.
Kryteria oceniania
Warunkiem przystąpienia do egzaminu modułowego jest zaliczenie wszystkich przedmiotów oraz praktyk, wchodzących w skład modułu, zgodnie z kryteriami oceniania ustalonymi przez osoby prowadzące (Patrz: opisy poszczególnych przedmiotów).
Metody oceniania: praca pisemna, prezentacja, egzamin ustny.
Na egzamin modułowy składa się:
- Przygotowanie programu pracy z grupą dziecięcą lub młodzieżową – opracowanie pisemne,
- Prezentacja programu pracy z grupą podczas egzaminu,
- Odpowiedź z literatury obowiązkowej dla przedmiotów wchodzących w skład modułu,
- Refleksja własna dotycząca doświadczeń wyniesionych z odbytych praktyk.
Literatura
Według ustaleń przedmiotowych z zaznaczeniem literatury obowiązującej do egzaminu modułowego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: