MBiP-Rozwój i zdrowie seksualne 2300-NZ1-MBiP-BP-L1
Cele:
1. Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej:
- rozwoju psychoseksualnego człowieka,
- zdrowia seksualnego, prokreacyjnego i czynników je warunkujących,
- najczęstszych problemów, zaburzeń i chorób oraz ich wpływu
na rozwój i zdrowie seksualne;
2. Pomoc studentom w nabywaniu kompetencji niezbędnych do:
- identyfikowania własnych problemów oraz potrzeb dotyczących
sfery seksualnej,
- zrozumienia potrzeb seksualnych występujących w różnych
okresach życia,
- uświadomienia możliwości działań pomocowych, profilaktycznych
i diagnozowania problemów, zaburzeń i chorób sfery seksualnej.
Treści
1. Podstawowe pojęcia związane z seksualnością człowieka. Ustalenie zasad przygotowania i prezentacji grupowych projektów.
2. Zdrowie seksualne i prokreacyjne oraz czynniki wpływające na tę sferę zdrowia.
3. Rozwój psychoseksualny i czynniki warunkujące ten rozwój.
4. Zachowania seksualne w dzieciństwie, reakcje rodziców/innych dorosłych i ich znaczenia dla dalszego rozwoju seksualnego dzieci.
5. Orientacje seksualne i postawy wobec innych orientacji niż własna.
6. Aktywność seksualna młodzieży.
7. Ryzykowne zachowania seksualne w różnych okresach życia.
8. Problemy i zaburzenia związane z rozwojem psychoseksualnym.
9. Zagrożenia rozwoju psychoseksualnego dzieci i młodzieży.
10. Metody antykoncepcji, ich skuteczność i argumenty za ich stosowaniem.
11. Zapobieganie zakażeniom przenoszonym drogą płciową. HIV/AIDS - historia odkrycia HIV i choroby AIDS.
12. HIV/AIDS - epidemiologia w Polsce i na świecie.
13. Postawy wobec zakażonych HIV i chorych na AIDS, w tym problemy kobiet ciężarnych i uczniów w szkole - możliwości pomocy i wspierania tych osób.
14. Przemoc i wykorzystywanie seksualne dziecka w rodzinie i poza nią – objawy, zasady pomocy i postępowanie w przypadku podejrzenia o przemoc seksualną.
15. Wychowanie seksualne i uświadomienie seksualne jako procesy
warunkujące prawidłowy rozwój i zdrowie seksualne.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
. W zakresie wiedzy student:
1. Zna przebieg rozwoju psychoseksualnego i czynniki wpływające na
ten rozwój w różnych okresach życia.
3. Ma podstawową wiedzę o zachowaniach seksualnych w dzieciństwie
oraz reakcjach rodziców/innych dorosłych i ich znaczeniu dla
dalszego rozwoju seksualnego dzieci.
4. Ma wiedzą o zdrowiu seksualnym, prokreacyjnym, orientacjach
seksualnych, bezpiecznych i ryzykownych zachowaniach
seksualnych w różnych okresach życia.
5. Zna najczęstsze problemy, zaburzenia, choroby w zakresie zdrowia
seksualnego - przyczyny, skutki, zasady profilaktyki i pomocy
osobom nimi dotkniętych.
II. W zakresie umiejętności student:
1. Identyfikuje własne problemy oraz potrzeby w zakresie zdrowia seksualnego.
2. Umie postępować w przypadkach przemocy seksualnej.
III. W zakresie kompetencji społecznych:
1. Rozumie, że pedagog powinien posiadać wiedzę o rozwoju, potrzebach, problemach, zaburzeniach i chorobach sfery seksualnej ludzi w różnych okresach życia i wykorzystywać ją w praktyce.
2. Ma świadomość, że seksualność człowieka jest sferą wrażliwą
i intymną i należy zachować takt i ostrożność, szanować
prywatność każdego człowieka w czasie dyskusji na ten temat.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia
• Student może opuścić dwa zajęcia, każda następna nieobecność musi być usprawiedliwiona zaświadczeniem lekarskim i zaliczona przez studenta w formie uzgodnionej z prowadzącym.
• Zaliczenie uzyskuje student, który:
− opuścił nie więcej niż 2 zajęcia lub zaliczył nieobecności usprawiedliwione;
− wykonał i zaprezentował projekt – realizowany grupowo dotyczący edukacji seksualnej lub profilaktyki chorób przenoszonych droga płciową lub diagnozy ryzykownych zachowań seksualnych lub postępowania w przypadkach przemocy seksualnej,
Literatura
Literatura obowiązkowa
1. Izdebski Z.: Rozwój seksualny. [w.]: Woynarowska B.:: Biomedyczne podstawy wychowania i kształcenia. PWN, Warszawa 2010, s. 116 – 148
2. Niemiec T.: Zdrowotne uwarunkowania aktywności seksualnej młodzieży. [w.]: Izdebski Z., Niemiec T., Wąż K.: Zbyt młodzi rodzice. Wydawnictwo TRIO, Warszawa 2011, s. 85 - .126.
3. Długołęcka A.: seksualność wybrane zagadnienia.[w.]: Woynarowska B. (red.): Edukacja zdrowotna. PWN, Warszawa 2007, s.343 – 388.
Literatura uzupełniająca
1. Obuchowska I., Jaczewski A.: Rozwój erotyczny. Wydawnictwo Akademickie ,,Żak”, Warszawa 2002.
2. Sokoluk W.: Wychowanie do życia w rodzinie. WSiP, Warszawa 2003 (rozdział VIII i IX)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: