MBiP-Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania-konwersatorium 2300-NZ1-MBiP-BP-K
Cele:
1. Przekazanie wiedzy o: rozwoju człowieka dotyczącej:
• rozwoju niektórych układów, narządów, struktur anatomicznych i funkcjonalnych w różnych okresach życia, oraz związku z aktualnymi ich możliwościami i potrzebami
• konsekwencji wynikających z niezaspokojenia potrzeb biologicznych człowieka na jego zdrowie i funkcjonowanie we wszystkich sferach życia
2. Pomoc studentom w nabywaniu kompetencji niezbędnych do:
• identyfikowania własnych problemów oraz potrzeb rozwojowych i zdrowotnych w okresie wczesnej dorosłości,
• zrozumienia potrzeb biologicznych w różnych okresach życia,
• zrozumienia związku pomiędzy potrzebami biologicznymi człowieka w różnych okresach życia a jego zdrowiem psychospołecznym w tym funkcjonowania w rodzinie i i szkole
Treści
1. Wprowadzenie do zajęć, ustalenie reguł pracy w grupie. Zapoznanie z metodą projektu.
2. Podział na grupy, ustalenie zagadnień do realizacji w ramach projektu, przydział zadań wewnątrz grup. Rozwój filogenetyczny człowieka oraz jego uwarunkowania
3. Przedstawienie planów realizacji projektów. Opieka przedkoncepcyjna jej cele, zadania, ograniczenia.
4. Rozwój prenatalny człowieka. Udział czynników wewnętrznych i zewnętrznych w powstawaniu zaburzeń rozwojowych.
5. Charakterystyka okresu noworodkowego, potrzeby dziecka w tym okresie. Znaczenie karmienia piersią dla rozwoju fizycznego i psychospołecznego człowieka
6. Rozwój fizyczny i psychomotoryczny w okresie niemowlęcym, . potrzeby dziecka w tym okresie. Odruchy fizjologiczne noworodka i niemowlęcia a integracja sensoryczna.
7. Rozwój fizyczny, psychomotoryczny w okresie poniemowlęcym Potrzeby dziecka w tym okresie.
8. Rozwój fizyczny i motoryczny dziecka w okresie przedszkolnym.
9. Rozwój fizyczny i motoryczny dziecka w okresie wczesnoszkolnym. Potrzeby dziecka w tym okresie.
10. Rozwój fizyczny i motoryczny w okresie dojrzewania. Zmiany w układzie rozrodczym i hormonalnym.
11. Cechy płciowe, etapy dojrzewania płciowego dziewcząt i chłopców, oraz ich potrzeby w tym okresie,
12. Charakterystyka okresu wczesnej dorosłości. Zmiany w poszczególnych układach, narządach i strukturach anatomicznych. Potrzeby ludzi na tym etapie.
13. Charakterystyka okresu dorosłości. Zmiany w poszczególnych układach, narządach i strukturach anatomicznych. Potrzeby ludzi na tym etapie.
14. Starzenie. Zmiany w pracy układów i narządów w okresie starzenia. Potrzeby ludzi na tym etapie
15. Prezentacja i obrona projektów
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia – student:
I. W zakresie wiedzy:
1. Ma podstawową wiedzę na temat związku pomiędzy zaspokojeniem określonych potrzeb biologicznych, psychicznych czy społecznych. a rozwojem biologicznym człowieka
2. Posiada podstawową wiedzę na temat zmian anatomicznych i fizjologicznych zachodzących rozwoju fizycznym, motorycznym i psychospołecznym w poszczególnych etapach życia dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych i starszych
II. W zakresie umiejętności:
1. Potrafi wyjaśnić związek pomiędzy funkcjonowaniem poszczególnych układów, narządów a okresem rozwoju człowieka. Umie wykorzystać tę wiedzę do lepszego zrozumienia potrzeb dzieci i młodzieży oraz dorosłych i ludzi starszych.
2. Rozumie zmiany jakie zaszły w różnych okresach jego życia, oraz identyfikuje własne potrzeby na aktualnym etapie rozwoju, rozumie jakie konsekwencje mogą wystąpić w przypadku ich niezaspokojenia, potrafi zaplanować sposób ich zaspokojenia.
3. Potrafi zaplanować prace z osobami w różnym wieku z uwzględnieniem ich aktualnych potrzeb i umiejętności
III. W zakresie kompetencji społecznych:
1. Rozumie, że pedagog powinien posiadać wiedzę na temat rozwoju człowieka na różnych etapach życia ze szczególnym uwzględnieniem czynników mających wpływ na zachowanie i uczenie się
2. Ma świadomość, że nie zaspokojenie biologicznych potrzeb człowieka ma wpływ na różne aspekty jego rozwoju i zdrowia
3. Ma świadomość, że wczesne wykrycie nieprawidłowości w rozwoju człowieka i wprowadzenie działań profilaktycznych może mieć znaczący wpływ na poprawę jakości życia dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych. .
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia
• Student może opuścić dwa zajęcia, każda następna nieobecność musi być usprawiedliwiona zaświadczeniem lekarskim i zaliczona przez studenta w formie uzgodnionej z prowadzącym.
• Zaliczenie uzyskuje student, który:
− opuścił nie więcej niż 2 zajęcia lub zaliczył nieobecności usprawiedliwione;
− brał udział w projekcie i uzyskał pozytywną ocenę podczas jego prezentacji Ocena obejmuje wiedzę, umiejętności i kompetencje z wybranego efektu kształcenia,
Literatura
Literatura obowiązkowa
1. Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K.: Biomedyczne podstawy wychowania i kształcenia. PWN, Warszawa 2010 wybrane rozdziały)
Literatura uzupełniająca
1. Malinowski A.: Auksologia Rozwój osobniczy człowieka w ujęciu biomedycznym. Zielona Góra 2004
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: