Myślenie kreatywne 2300-NZ-OG-MK
Wykład „Myślenie kreatywne” dotyczy wieloaspektowości i złożoności procesu myślenia kreatywnego. Poruszone zostaną kwestie osobowościowych i psychologicznych predyspozycji i uwarunkowań sprzyjających niesprzyjających myśleniu kreatywnemu w ujęciu jednostkowym, społecznym i historycznym.
Zaprezentowane zostaną teorie myślenie kreatywnego. Poruszone zostanie zagadnienie różnicy w twórczości dorosłych i dzieci wraz z przykładami.
Omówione zostanie miejsce kreatywności w rozwoju osobistym jednostki z punktu widzenia coacha kreatywnego życia i kwestia budowania postawy kreatywnej.
Omówiona zostanie rola emocji w procesie twórczym.
Omówiona zostanie rola myślenia pytajnego w rozwijaniu zdolności myślenia kreatywnego.
Namysłowi poddane zostanie pytanie, czy i w jakim zakresie / branżach postawa kreatywna jest pożądana w miejscu pracy.
Wykład zawiera elementy treningu myślenia kreatywnego.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student umie:
wymienić i scharakteryzować najważniejsze teorie myślenia kreatywnego
nazwać i opisać etapy rozwiązywania problemów z punktu widzenia teorii myślenia kreatywnego
wymieć komponenty postawy kreatywnej
wie, na czym polega różnica w myśleniu kreatywnym dorosłych i dzieci i podać tego przykłady
umie wymienić i scharakteryzować stymulatory i inhibitory wpływające na rozwój postawy kreatywnej w aspekcie jednostkowym, społecznym i historycznym
zna rolę i wpływ emocji w kształtowaniu postawy twórczej człowieka
zna i umie opisać rolę myślenia pytajnego w rozwijaniu kompetencji myslenia kreatywnego
umie podać przykłady twórczej postawy i jej wytworów.
Kryteria oceniania
Klasyczna skala ocen, gdzie 5 oznacza bardzo dobry, 2 oznacza brak zaliczenia.
Do zaliczenia przedmiotu wymagane jest przynajmniej 50% obecności i zdany egzamin końcowy.
Literatura
Alder Harry, Inteligecja kreatywna
Cameron Julia, Droga artysty
Duhigg Charles, Siła nawyku
Gelb Michael J., Myśleć jak Leonardo da Vinci
Isaackson Walter, Innowatorzy
Johansson Frans, The click moment
Johansson Frans, The Medici Effect
Kelly Tom, Littman Jonathan, Sztuka innowacji
Levin Mel, Umysł – krok po kroku
Nęcka Edward, Psychologia twórczości
Padgett Jason, Seaberg Maureen, Rażony geniuszem
Robinson Ken, Oblicza umysłu. Ucząc sie kreatywności
Simonton Dean Keith, Origins of genius. Darwinian perspectives on creativity
Simonton Dean Keith,Creativity in science
Szmidt Krzysztof J., Pedagogika twórczości
Weiner Eric, Genialni
Witkowski Igor, Źródła kreatywności – nowe spojrzenie
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: