Znaczenie kompetencji społecznych dzieci dla ich funkcjonowania w przedszkolu i szkole 2300-NUSM1-SZU
Cele:
1. Przekazanie wiedzy studentom na temat:
- struktury i zawartości pracy magisterskiej
- schematów badań empirycznych w pedagogice i strategii ich wyboru
- strategii przygotowania i prowadzenia badań
- strategii wyszukiwania i dobierania literatury naukowej na przykładzie obszaru tematycznego: Kompetencje społeczne dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
- kompetencji społecznych, sposobów ich rozumienia
- funkcjonowania dzieci w grupach rówieśniczych, sposobów poznawania tego zjawiska oraz jego uwarunkowań
- przyjaźni dziecięcych i ich związków z kompetencjami społecznymi
-znaczenia kompetencji społecznych dzieci dla jakości ich relacji rówieśniczych, funkcjonowania w szkole oraz osiągnięć szkolnych.
2. Pomoc studentom w nabywaniu kompetencji w zakresie:
- formułowania tematów prac magisterskich
- analizowania wyników opublikowanych badań empirycznych
- uzasadniania znaczenia tematu badania
- formułowania problemów/hipotez badawczych
-wyboru schematu badania
- wyodrębniania zmiennych
-doboru narzędzi do badań lub ich konstruowania
- doboru próby badanych
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- zna strukturę pracy magisterskiej
- rozumie związki między kompetencjami społecznymi dzieci a ich osiągnięciami szkolnymi, funkcjonowaniem w grupie rówieśniczej, przyjaźniami dziecięcymi i jakością życia w szkole
- zna metody badania kompetencji społecznych dzieci
- zna zasady formułowani zapisów bibliograficznych
Umiejętności:
- potrafi sformułować problemy i hipotezy badawcze i je uzasadnić stanem wiedzy na podjęty temat
- potrafi formułować zmienne i je operacjonalizować
- potrafi zrobić kwerendę literatury przedmiotu wykorzystując nowoczesne narzędzia z zakresu informacji naukowej
Kompetencje społeczne:
- przestrzega zasad etycznych w zakresie prowadzenia badań naukowych
- dyskutuje w grupie problemy naukowe używając argumentów merytorycznych
- wyjaśnia znaczenie badań naukowych dla doskonalenia praktyki edukacyjnej
Kryteria oceniania
1. Opracowanie pełnego konspektu pracy, który obejmuje:
- cel badania i jego uzasadnienie
- problemy/hipotezy badawcze
- opis wybranego schematu badania
- zmienne i metody ich pomiaru
- plan przebiegu badania i zakładanej próby
- wyselekcjonowana literatura przedmiotu
Ocena konspektu pracy magisterskiej
Literatura
1. M. Czub (2104). Diagnoza funkcjonowania społeczno-emocjonalnego dziecka w wieku od 1,5 do 5,5 lat. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
2. M. Deptuła (2013). Odrzucenie rówieśnicze. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
3. M. Deptuła, A. Misiuk (2018). Diagnozowanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
4. J. Dunn (2008). Przyjaźnie dzieci. Kraków: Wydawnictwo UJ.
5. J. Smogorzewska, G. Szumski (2015). Rozwijanie kompetencji społecznych dzieci przedszkolnych. Wydawnictwo Naukowe PWN.
6. K. H. Rubin, W. M. Bukowski, B. Laursen (2011). Handbook of peer interactions, relationships, and groups. New York: Guilford Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: