Kultura popularna i jej konteksty społeczne 2300-NUSM1-MP
1. Pojęcie kultury popularnej w kontekście historycznym; krytyka kultury masowej; nowoczesność – ponowoczesność, modernizm – postmodernizm.
2. Co ludzie robią z kulturą, odbiorca kultury jako jej (współ)twórca; kultura przyjemności, urozrywkowienie i karnawalizacja; wielozmysłowość wydarzenia kulturalnego. Badania aktywności kulturalnej.
3. Modele uczestnictwa w kulturze; koncepcja habitusu i kapitału kulturowego wg Pierre’a Bourdieu – podziały klasowe i różnice w stylach życia; kapitał kulturowy a socjalizacja i edukacja.
4. Rola mediów w ekspansji kultury popularnej; procesy globalizacyjne a rozwój mediów elektronicznych, popkultura w internecie, wielokulturowość.
5. Czynniki zróżnicowań kulturowych: wiek i pokoleniowość, płeć, tożsamość kulturowa, swojskość i obcość, miasto – wieś.
6. Rozrywka jako wehikuł ideologii, cenzura, polityka kulturalna w warunkach dyktatury i demokracji.
7. Moda jako wyznacznik statusu, fenomen mód masowych, snobizm i antysnobizm, moda młodzieżowa i jej ekspansja, ekspresje „modne” i „niemodne” – muzyka, sztuki audiowizualne, literatura, teatr. Moda jako element i znak zmiany społecznej.
8. Kategoria subkulturowości. Rola subkultur w procesie kształtowania się współczesnej kultury popularnej. Subkultury a kultura alternatywna.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Student poznaje podstawowe pojęcia określające specyfikę kultury współczesnej;
- zna podstawowe koncepcje teoretyczne dot. kultury popularnej;
- zna podstawowe metody badań kulturowych;
- zna mechanizmy przemian kultury popularnej;
- zna czynniki zróżnicowań kulturowych.
Umiejętności:
- potrafi zastosować nabytą wiedzę do własnych zadań badawczych;
- potrafi samodzielnie zrealizować projekt badawczy;
- potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną w samodzielnie realizowanej pracy analitycznej;
- potrafi samodzielnie napisać tekst o charakterze naukowym.
Postawy:
- przejawia zainteresowanie poznawaną problematyką
- aktywnie uczestniczy w dyskusjach seminaryjnych
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach, postępy w przygotowaniu projektu badawczego oraz stopień zaawansowania badań. Uzgodnienie z promotorem struktury pracy dyplomowej.
Zaliczenie na podstawie aktywności na zajęciach oraz stopnia zaawansowania pracy dyplomowej.
Literatura
A. Kłoskowska, Kultura masowa. Krytyka i obrona, Warszawa 1980;
P. Bourdieu, Dystynkcja, Społeczna krytyka władzy sądzenia, Warszawa 2005;
P. Bourdieu, Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, Warszawa 2006;
J. Baudrillard, Symulakry i symulacja, Warszawa 2005;
Ch. Barker, Studia kulturowe. Teoria i praktyka, Kraków 2005;
T. Edensor, Tożsamość narodowa, kultura popularna i życie codzienne, Kraków 2004;
M. Krajewski, Kultury kultury popularnej, Poznań 2003;
Kultura miejska w Polsce z perspektywy interdyscyplinarnych badań jakościowych, Warszawa 2010;
M. Castells, Siła tożsamości, Warszawa 2009;
J. Fiske, Zrozumieć kulturę popularną, Kraków 2010;
M. Pęczak, Subkultury w PRL. Opór, kreacja, imitacja, Warszawa 2013;
T. Szlendak, K. Olechnicki, Nowe praktyki kulturowe Polaków. Megaceremoniały i subświaty, Warszawa 2017;
N. Postman, Zabawić się na śmierć. Dyskurs publiczny w epoce show biznesu, Warszawa 2006;
G. Mathews, Supermarket kultury, Warszawa 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: