Przedszkole i szkoła miejsca wspierania czy ograniczania rozwoju dziecka 2300-NUSM1-ŻYT1
Problematyka seminarium dotyczy uwarunkowań instytucjonalnych efektywności edukacyjnej przedszkola i szkoły. Skupimy się przede wszystkim na tych czynnikach związanych bezpośrednio z funkcjonowaniem przedszkola i szkoły, na które można realnie wpływać. Wśród czynników, które staną się przedmiotem analizy są: nauczycielskie ideologie edukacyjne, styl i metody pracy nauczyciela, charakter procesu komunikowania się nauczyciela z uczniami, monitorowanie rozwoju dzieci w sferze poznawczej i społeczno-emocjonalnej oraz ocenianie ich szkolnych osiągnięć, motywacja do uczenia się w opinii uczniów i nauczycieli, współpraca z rodzicami oraz kultura instytucji edukacyjnej. Celem seminarium jest przygotowanie studentów do napisania pracy magisterskiej i wspieranie ich w procesie jej powstawania.
Zagadnienia szczegółowe:
I. Zasady przygotowania pracy magisterskiej
- cel i problematyka pracy magisterskiej, etapy realizacji
- forma i układ pracy
- sposoby wykorzystania rożnych źródeł informacji
- metodologia badań oświatowych
- wybór tematu, opracowanie koncepcji i planu pracy magisterskiej
- technika pisania pracy
- obrona pracy magisterskiej (egzamin dyplomowy)
II .Problematyka seminariów
•Nauczycielskie ideologie i postawy edukacyjne
•Opinie nauczycieli na temat edukacji w klasach I-III (problematyka progów: przedszkole –szkoła; przekraczanie progu klasy IV)
•Nauczycielskie opinie na temat edukacji a codzienna praktyka w przedszkolu i szkole
•Interakcje nauczyciel-uczeń w przedszkolu i szkole (modele sprzyjające rozwojowi i hamujące rozwój)
•Opinie nauczycieli na temat programów i podręczników szkolnych oraz sposobów ich wykorzystania, ocena jakości materiałów edukacyjnych
•Oczekiwania nauczycieli w stosunku do uczniów i rodziców
•Oczekiwania rodziców w stosunku do szkoły
•Między wychowaniem a manipulacją. Przemoc symboliczna w szkole.
•Szkoła miejscem zdobywania wiedzy czy indoktrynacji.
•Nauczyciel wczesnej edukacji: twórca czy odtwórca.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student potrafi;
- zaprojektować koncepcję pracy magisterskiej
- zastosować w praktyce wiedzę z zakresu metodologii badań oświatowych
- przygotować plan badań związanych z tematem pracy magisterskiej
- zrealizować poprawnie metodologicznie i etycznie badania
- napisać pracę magisterską poprawną merytorycznie i formalnie
Kryteria oceniania
Przygotowanie koncepcji pracy magisterskiej
Przygotowanie prezentacji związanej z podstawowymi pojęciami teoretycznymi dotyczącymi tematyki pracy magisterskiej
Zaprojektowanie i zrealizowanie badań związanych problematyką pracy magisterskiej
Napisanie pracy magisterskiej zgodnie z przyjętymi kryteriami:
- poprawność merytoryczna części teoretycznej i metodologicznej
- poprawność formalna
- poprawność języka i stylu naukowego pracy
Literatura
- E. Babbie, Podstawy badań społecznych. PWN 2009
- M. Dudzikowa i inni, Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej. Impuls 2013
- M. Dąbrowski, Badanie umiejętności podstawowych uczniów klas trzecich szkoły podstawowej. Trzecioklasista i jego nauczyciel - raport z badań ilościowych 2008. CKE Warszawa 2009
-M.Dagiel, M. Żytko, Badanie umiejętności podstawowych uczniów klas trzecich szkoły podstawowej. nauczyciel kształcenia zintegrowanego 2008-wiele różnych światów. CKE 2009
- N. K. Denzin, Y. S. Lincoln, Metody badań jakościowych. PWN 2009
- D. Klus-Stańska, Między wiedzą a władzą. Dziecięce uczenie się w dyskursach pedagogicznych. W: Problemy Wczesnej Edukacji nr ½ 2007
- D. Klus-Stańska, Mitologia transmisji wiedzy, czyli o konieczności szukania alternatyw dla szkoły, która amputuje rozum. Problemy Wczesnej Edukacji nr 2/2008
- K. Konarzewski, Jak uprawiać badania oświatowe? WSiP 2000
- L. Kopciewicz, Rodzaj i wczesna edukacja – przemoc symboliczna, manipulacja, indoktrynacja? W: Problemy Wczesnej Edukacji nr ½ 2007
- Z. Kwieciński, Ukryta przemoc jako podstawa racjonalności funkcjonowania szkoły. W: Socjopatologia edukacji
- Z. Kwieciński, Praca w szkole jako złudzenie. W: Socjopatologia edukacji. - M. Mendel, Przekraczanie progu szkoły jako rite de passage. W: M. Mendel (red.), Pedagogika miejsca
- B. Śliwerski, Szkoła między manipulacją a przemocą w debacie publicznej.w Problemy Wczesnej Edukacji nr ½ 2007
- J. Zwiernik, Rytuały przejścia ze sfery prywatnej w sferę publiczną u dzieci przedszkolnych. W: M. Mendel (red.), Pedagogika miejsca
- M. Żytko, Pozwólmy dzieciom mówić i pisać – w kontekście badań umiejętności językowych trzecioklasistów. CKE 2010
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: