Promocja zdrowia psychicznego 2300-NU2-PZP
Cele
1. Pogłębienie wiedzy o:
− zdrowiu psychicznym jego uwarunkowaniach, czynnikach ryzyka i czynnikach ochronnych (zasobach)
− koncepcji promocji zdrowia psychicznego i jej realizacji w wybranych siedliskach i okresach życia
− najczęstszych zaburzeniach zdrowia psychicznego i podstawach prawnych dla ochrony zdrowia psychicznego.
2. Pomoc studentom w rozwijaniu zasobów i umiejętności dla wspierania dobrostanu psychicznego oraz radzenia sobie ze stresem i negatywnymi emocjami.
Treści
1. Zdrowie psychiczne i czynniki je warunkujące− definicja i koncepcje zdrowia psychicznego− salutogenetyczna koncepcja A. Antonovsky’ego− koncepcja resilience− czynniki ryzyka i czynniki ochronne
2. Promocja zdrowia psychicznego− koncepcja promocji zdrowia psychicznego
− promocja zdrowia psychicznego w rodzinie
− promocja zdrowia psychicznego w szkole i miejscu pracy
− promocja zdrowia psychicznego ludzi starszych
3. Rozwijanie umiejętności wspierających dobrostan oraz radzenie sobie ze stresem
− dobrostan psychiczny, jego ocena i determinanty
− poznawanie siebie – preferencje, typ osobowości, style uczenia się
− poczucie własnej wartości
i− optymizm
− radzenie sobie ze zmianami, stresem, negatywnymi emocjami
4. Wybrane zaburzenia zdrowia psychicznego
− zagrożenia dla zdrowia psychicznego we współczesnym świecie
− epidemiologia, objawy i skutki najczęstszych zaburzeń chorób psychicznych
− chorzy psychicznie w społeczeństwie, zmiana podejścia, formy wsparcia
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student:
WIEDZA
1. Wyjaśni pojęcie „zdrowie” oraz „zdrowie psychiczne”, przyczyny jego złożoności i trudności w mierzeniu
2. Wymieni czynniki wpływające na zdrowie psychiczne – zasoby i czynniki ryzyka
3. Omówi salutogenetyczny model zdrowia
4. Wyjaśni co oznacza promocja zdrowia, w tym promocja zdrowia psychicznego i obszary działań w tym zakresie w rodzinie, szkole i miejscu pracy
5. Omówi znaczenie wsparcia społecznego dla zdrowia psychicznego
6. Wymieni umiejętności życiowe i uzasadni potrzebę ich rozwijania w promocji zdrowia psychicznego
7. Wyjaśni związek między poczuciem własnej wartości i optymizmem a zdrowiem psychicznym
8. Wymieni najczęstsze zaburzenia zdrowia psychicznego
9. Omówi przyczyny i skutki negatywnego stosunku do osób z chorobami psychicznymi w społeczeństwie polskim
UMIEJĘTNOŚCI
1. Dokonuje oceny: własnych preferencji, typu osobowości, stylu uczenia się, poczucia koherencji
2. Rozpoznaje własne emocje i potrafi wskazać sposoby radzenia sobie z negatywnymi emocjami
3. Analizuje przyczyny własnego stresu i sposoby radzenie sobie z nim
4. Demonstruje kilka technik relaksacji
5. Potrafi przeformułować myśli negatywne na pozytywne
6. Przeprowadza wywiad dotyczący wybranych aspektów zdrowia psychicznego
POSTAWY
1. Rozumie znaczenie poznawania siebie, identyfikowania własnych problemów i ich rozwiązywania
2. Uzasadnia potrzebę rozwijania poczucia własnej wartości w dzieciństwie jako warunku dobrostanu psychicznego
3. Rozumie potrzebę rozwijania umiejętności życiowych w różnych okresach życia
4. Uzasadnia potrzebę zmiany stosunku społeczeństwa do ludzi z chorobami psychicznymi
Kryteria oceniania
Zaliczenie ćwiczeń
− dopuszczalna nieobecność na jednych ćwiczeniach
− prowadzenie zeszytu ćwiczeń ze zgromadzonymi arkuszami z poszczególnych zajęć oraz zademonstrowanie go na ostatnich ćwiczeniach
− po każdym ćwiczeniu student umieszcza w zeszycie ćwiczeń własny komentarz, co najmniej ½ strony na temat: co mnie zainteresowało? co było zbędne? co mogę wykorzystać w swoim życiu teraz i w przyszłości?
− przeprowadzenie wywiadów na temat różnych aspektów zdrowia psychicznego z 2 wybranymi osobami i prezentacja ich na ćwiczeniach i umieszczenie w zeszycie ćwiczeńZaliczenie końcowe przedmiotu na ocenę
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń oraz pozytywna ocena z kolokwium końcowego pisemnego (zdania niedokończone), studenci na pierwszych ćwiczeniach otrzymują zestaw wymagań z zakresu wykładów i ćwiczeń
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Podręcznik
Woynarowska B.: Edukacja zdrowotna. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
Dodatkowo
Antonovski A.: Rozwikłanie tajemnicy zdrowia. Jak radzić sobie ze stresem i nie zachorować. Fundacja IPN, Warszawa 1995, 2005
Ballad R.: Jak żyć z ludźmi – umiejętności interpersonalne. Agencja Informacji Użytkowej MEN, Warszawa 1998
Czabała Cz. i wsp.: Promocja zdrowia psychicznego.[w]: Karski J. B.: Promocja zdrowia. Wyd. IGNIS, Warszawa 1999, s 264 – 283.
Czapiński J.: Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile, i cnotach człowieka. PWN, Warszawa 2004.
Dąbrowski I.K.: Zdrowie psychiczne. [w]: Szewczyk W. red.): Encyklopedia psychologii. Fundacja INNOWACJA, Warszawa 1998, s. 1112 – 1115.
Dodziuk A.: Pokochać siebie. Intra, Warszawa 1992.Heszen I., Sęk H. (red.): Psychologia zdrowia. PWN, Warszawa 2007.
Popielarska A., Popielarska M. (red.): Psychiatria wieku rozwojowego. PZWL, Warszawa 2000.
Seligman M.E.P.: Optymizmu można się nauczyć. Media Rodzina. Poznań 1996.
Teml H: Relaks w nauczaniu. WSiP, Warszawa 1997.
Weare K., Gray G.: Promocja zdrowia psychicznego w Europejskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie. Instytut Matki i Dziecka, Warszawa 1996.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: