Pedagogika seksualna 2300-NU2-PES
Cele: Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej: historii perspektyw rozwoju pedagogiki seksualnej jako subdyscypliny pedagogiki w Polsce i na świecie; aktywności seksualnej w kolejnych etapach życia człowieka; planowaniu rodziny i antykoncepcji oraz chorób przenoszonych drogą płciową, w tym HIV/AIDS; problemów związanych ze sferą seksualną (pornografia, prostytucja i przemoc wobec dzieci), wczesną inicjacją seksualną, nieletnim rodzicielstwem; prewencji handlu kobietami. Uświadomienie znaczenia zdrowia seksualnego i prokreacyjnego.
TEMATY WYKŁADÓW:
1.Pedagogika seksualna jako subdyscyplina pedagogiki w ujęciu historycznym.
Prekursorzy i przedstawiciele Pedagogiki Seksualnej,Cele, treści i metody nauczania Pedagogiki seksualnej.
2.Różnorodność ludzkich zachowań seksualnych.
Orientacje seksualne,Dewiacje seksualne.
3.Aktywność seksualna w kolejnych etapach życia człowieka.
Rozwój psychoseksualny,Przejawy seksualności w kolejnych okresach życia.
4.Prostytucja jako zjawisko.
Kulturowe uwarunkowania prostytucji.Psychoseksualny obraz kobiet świadczących usługi seksualne.
5.Pornografia jako zjawisko.
Erotyka a pornografia.Internet a pornografia.
6.Przemoc seksualna wobec dzieci.
Rodzaje i objawy fizyczne, behawioralne i emocjonalne przemocy seksualnej wobec dzieci,Postępowanie w przypadku przemocy seksualnej wobec dzieci.
7.Seksualność niepełnosprawnych.
Potrzeby i problemy osób niepełnosprawnych,
Społeczne podejście do seksualności osób niepełnosprawnych.
8.Metodologiczne podstawy Pedagogiki Seksualnej (1 godz.)
Metody i techniki badań w Pedagogice Seksualnej, Rzetelność narzędzi badawczych.
TEMATYKA ĆWICZEŃ:
1.Koncepcje, zadania i sposoby realizowania edukacji prorodzinnej i seksualnej w Polsce.
a)podstawy prawne, zadania i cele realizacji edukacji prorodzinnej w polskim szkolnictwie,
b)budowa scenariusza zajęć.
2.Sposoby realizacji edukacji prorodzinnej i seksualnej w polskim szkolnictwie na wszystkich etapach kształcenia.
a)programy i pomoce dydaktyczne w realizacji ścieżki – edukacja prorodzinna w szkole podstawowej, gimnazjach, w szkolnictwie zawodowym i średnim.
b)realizacja tematyki prorodzinnej i seksualnej w szkolnictwie wyższym.
3.Układ rozrodczy człowieka i jego współdziałanie z innymi układami organizmu w kontekście wychowania do życia w rodzinie.
a)budowa i funkcjonowanie układu dokrewnego i rozrodczego,
b)współdziałanie układu rozrodczego z innymi układami organizmu.
4.Seksualność i erotyzm dziecka.
a)mechanizm eksplorowania własnego ciała,
b)autoerotyka i odkrywanie różnic płciowych a interwencje dorosłych
5.Rozwój psychoseksualny człowieka – treści, formy i metody przekazu wiedzy na poszczególne etapy kształcenia.
a)etapy rozwoju psychoseksualnego,
b)potrzeby dotyczące seksualności (cykl miesiączkowy, higiena intymna).
6.Seksualność w rozwoju ontogenetycznym człowieka – treści, formy i metody przekazu wiedzy na poszczególnych etapach kształcenia.
a)dojrzewania płciowe chłopców i dziewcząt,
b)problemy dojrzewania biologicznego, psychicznego, społecznego i seksualnego.
7.Miłość a kobiecość i męskość.
a)składowe miłości.
b)płeć mózgu a kobiecość i męskość.
8.Planowanie rodziny i antykoncepcja - treści, formy i metody przekazu wiedzy na poszczególnych etapach kształcenia.
a)historia antykoncepcji i metody rozpoznawania płodności – naturalne planowanie rodziny (metody: termiczna, owulacji Bilingsów i objawowo – termiczna),
b)metody mechaniczne i chemiczne(prezerwatywy, kapturki, spirale itp.).
9.Choroby przenoszone drogą płciową - treści, formy i metody przekazu wiedzy na poszczególnych etapach kształcenia.
a)historia chorób przenoszonych drogą płciową,
b)choroby przenoszone droga płciową i metody ich diagnozowania.
10.Problemy HIV/AIDS - treści, formy i metody przekazu wiedzy na poszczególnych etapach kształcenia.
a)medyczne, prawne, psychologiczne i społeczne problemy HIV/AIDS (drogi zakażenia, mechanizm, objawy i skutki),
b)profilaktyka HIV/AIDS.
11.Rodzina i jej podstawowe funkcje a wychowanie do życia w rodzinie.
a)współżycie seksualne w małżeństwie jako element więzi i wierności,
b)kohabitacja i konkubinat (role seksualne i rodzicielskie),
c)błędy wychowawcze w rodzinie.
12.Inicjacja seksualna i problem nieletniego rodzicielstwa i samotnego macierzyństwa a wpływ „Edukacji do życia w rodzinie” i edukacji seksualnej.
a)młodzieńcze związki i stosunki erotyczne (flirt, miłość młodzieńcza),
b)nieletnie rodzicielstwo i samotne macierzyństwo.
13.Prawa kobiet i prewencja handlu kobietami.
a)problem handlu kobietami jako sprawa wiedzy społeczeństwa i nagłaśniania w mediach,
b)równe prawa dla kobiet i mężczyzn.
14.Erotyzm w różnych kulturach.
a)różnice i podobieństwa w różnych kulturach w zakresie doboru partnera, zachowań seksualnych i norm kulturowo akceptowanych,
b)koncepcje filozoficzne, etyczne i religijne seksualności i małżeństwa w chrześcijaństwie, judaizmie, mahometanizmie i religiach Wschodu.
15.Seksualność Polaków w badaniach polskich. badaniach.
a)badania Trawińskiej M.,
b)badania Izdebskiego Z.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student będzie potrafił:
WIEDZA
1.Posiąść podstawową wiedzę o zdrowiu seksualnym i reprodukcyjnym, ich uwarunkowaniach (czynnikach ryzyka).
2.Operować wiedzą o historii i perspektywach rozwoju pedagogiki seksualnej jako subdyscypliny pedagogiki w Polsce i na świecie.
3.Opisać najczęstsze zaburzenia zdrowia seksualnego i normy w seksualności oraz problemy związane ze sferą seksualną (pornografia, prostytucja i przemoc i wykorzystywanie seksualne dzieci, wczesną inicjacją seksualną, nieletnie rodzicielstwo i prewencję handlu kobietami).
4.Interpretować etapy rozwoju seksualnego według przynajmniej trzech autorów oraz aktywność seksualną w kolejnych etapach życia człowieka.
5.Operować wiedzą o chorobach przenoszonych drogą płciową, w tym HIV/AIDS.
UMIEJĘTNOŚCI
1.Wyjaśnić zasady planowania rodziny i zalety i wady różnych metod i środków antykoncepcyjnych
2.Rozpoznawać problemy zdrowia seksualnego w różnych okresach życia i własne.
3.Dokonywać właściwych wyborów, korzystnych dla zdrowia seksualnego z wykluczeniem seksualnych zachowań ryzykownych.
POSTAWY
1.Przestrzegać zasad dotyczących bezpiecznego seksu
2.Rozumieć ludzi mających problemy, zaburzenia lub choroby związane ze sferą seksualną.
3.Doceniać zalety edukacji do zdrowia seksualnego i prokreacyjnego oraz przedmiotu „Wychowanie do życia w rodzinie” realizowanego w szkołach - dla zdrowia i życia dzieci, młodzieży i dorosłych.
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się – EGZAMINEM (ustny lub testowy do wyboru)Zaliczenie ćwiczeń – kończy – zaliczenie na ocenę, dopuszcza do egzaminu: dopuszczalna jest jedna nieobecność na ćwiczeniach, każda następna musi być usprawiedliwiona zwolnieniem lekarskim i zaliczona u prowadzącego ćwiczenia w formie uzgodnionej i w czasie niepóźniejszym niż 2 tygodnie przed egzaminem.
Zaliczenie ćwiczeń z oceną dokonuje się na podstawie: obecności, przygotowania prezentacji multimrdialnej na wybrany temat.
Egzamin na koniec I semestru :
a)nie przewiduje się poprawienia ocen z egzaminu, jeśli były pozytywne
b)termin egzaminu poprawkowego zostanie ustalony po egzaminie ustnym (egzamin w czasie sesji – po uzgodnieniu prowadzącego przedmiot ze studentami)
Praktyki zawodowe
NIE
Literatura
Literatura obowiązkowa :
1.Cendrowski Z., Trawińska M. (red.): Popularny Słownik Wychowania Prorodzinnego i Seksualnego, Agencja Promo-Lider, Warszawa, 1996
2.Izdebski Z.: Seksualność Polaków w dobie HIV/AIDS. Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2006.
3.Izdebski Z., Jaczewski A.: Kocha, lubi, szanuje, Wyd. Szkolne PWN, Warszawa, 1999
4.Izdebski Z., Ostrowska A.: Seks po polsku, Wydawnictwo MUZA S.A., Warszawa, 2003
5.Obuchowska J., Jaczewski A.: Rozwój erotyczny, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa, 2002
6.Sokoluk W.: Wychowanie do życia w rodzinie. WSiP, Warszawa 2003
7.Izdebski Z. (red.): Zagrożenia okresu dojrzewania.Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2006
Literatura uzupełniająca:
1.Czernikiewicz W., Pawlak – Jordan B.: Wykorzystywanie seksualne dzieci, Fundacja Dzieci Niczyje, Warszawa, 1998
2.Lew – Starowicz Z.: Zaburzenia seksualne. Wydawnictwo Ter – Media, Poznań 2004
3.Dominiczak A. (red.): Przemoc w rodzinie wobec kobiet i dzieci, Fundacja Centrum Praw Kobiet, Warszawa, 2000
4.Rzepka J. (red.): Zagadnienia prorodzinnej edukacji seksuologicznej i profilaktyki HIV/AIDS, tom I, Wydawnictwo Agat, Katowice, 1998, s.383-388
5.Glaser D., Frosh S.: Dziecko seksualnie wykorzystywane, PZWL, Warszawa, 1995
6.Imieliński K. (red.): Seksuologia społeczna, PWN, Warszawa, 1984
7.Kądziela K.: Korzystaj z prawa, PWN, Warszawa, 1996
8.Lew – Starowicz Z.: Encyklopedia erotyki. Wydawnictwo Muza, Warszawa 2001
9.Lew- Starowicz Z.: Zarys seksuologii sądowej dla prawników, Wyd. Zrzeszenie, Warszawa, 2000
10.Niemiec T.K., Balińska B. (red.): Zdrowie reprodukcyjne w Polsce – stan obecny i perspektywy rozwoju., Tom XVI, cz.1, UNFPA, Warszawa, 2003
11.Skrzydlewski W.B.: Palące problemy seksualności, Wydawnictwo „M”, Kraków, 2002
12.Woynarowska B. (red.) : Edukacja zdrowotna. PWN, Warszawa 2007.
13.Moir A., Jessel D.: Płeć mózgu, PIW, Warszawa, 1993
14.Gładysz A., Juszczyk J., Dabik A.: Poradnictwo przed i potestowe dla lekarzy pierwszego kontaktu, Wyd. Volumed, Warszawa, 1999
15.Głowaczewska J.: Żyć z wirusem...Poradnik dla osób żyjących z HIV, Wyd. Poznańskie, Poznań, 1997
16.Janiszewski B.: HIV i AIDS w zakładach karnych. Problemy prawno karne, Wyd. Poznańskie, Poznań,
17.Niemiec T.: Ciąża i HIV, Materiały dla kobiet zarażonych HIV, Wyd. Auxilium Sp. z o.o., Warszawa, 1999
18.Rogowska – Szadkowska D.: Sposoby zmniejszania ryzyka zakażenia i postępowanie po kontakcie z wirusem HV, Wyd. Ottonianum, Szczecin, 1999
19.Sokołowski T.: Problematyka AIDS w świetle prawa rodzinnego, Wyd. Pozńaskie, Poznań, 2000
20.Stapiński A.: (red.): HIV i AIDS., Krajowe Biuro ds. Zapobiegania AIDS, Warszawa, 1999
21.Szczepaniak R.: Odpowiedzialność odszkodowawcza za zakażenie HIV, Wyd. Pozńakie, Poznań, 1999
22.Ślusarczyk J.: Choroby przenoszone droga płciową, Wyd. Grupa „Image”, Warszawa, 1999
23.Wałkowska – Iwiańska K.: Co musisz wiedziec o HIV/AIDS, Krajowe Centrum ds. AIDS, Warszawa, 2000
24.Jabłoński D., Ostasz L.: Zarys wiedzy o rodzinie, małżeństwie, kohabitacji, konkubinacie, Uniwersytet Warmińsko- Mazurski, Olsztyn, 2001
25.Milewska E., Szymanowska A. (red.): Rodzice i dzieci – psychologiczny obraz sytuacji problemowych, MEN, Warszawa, 2000
26.Niemiec T.K., Balińska B. (red.): Zdrowie reprodukcyjne w Polsce – stan obecny i perspektywy rozwoju., UNFPA, Warszawa, 2002
27.Izdebski Z., Jaczewski A.: Tajemnice inicjacji seksualnej, TRR, Warszawa, 2002
28.Dąbrowska Z.: Międzynarodowe standardy zdrowia i praw reprodukcyjnych oraz seksualych a ich realizacja w Polsce, Pełnomocnik Rządu ds. Równego Statusu Kobiet i Mężczyzn, Warszawa, 2003
29.Skrzydlewski W.B.: Palące problemy seksualności, Wydawnictwo „M”, Kraków, 2002
30.Marzec – Bogusławska A.: Wiedza, postawy i przekonania studentów polskich akademii medycznych wobec HIV i AIDS. Przegląd badań w latach 1989-2000, Krajowe Centrum ds. AIDS, Warszawa, 2002
31.Beisert M.: Seksualność w cyklu życia człowieka. Wydawnictwo Domke, Poznań 2005
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: