Współczesne kierunki pedagogiczne 2300-NU1-WKP
Wykład ma za zadanie:
- ukazać w sposób systematyczny wiedzę niezbędną do zaliczenia
przedmiotu;
- ukazać zróżnicowanie współczesnej myśli pedagogicznej;
- ukazać filozoficzne wizje podmiotu we współczesnej pedagogice
- ukazać kulturowe i społeczne konteksty wychowania;.
- przedstawić relacje między różnymi stanowiskami teoretycznymi.
Ćwiczenia mają za zadanie:
- Uzupełnić wiedzę wyniesioną z wykładu;
-uczyć krytycznej analizy tekstów pedagogicznych;
- uczyć dyskusji dotyczącej prezentowanych tekstów.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
WIEDZA
- posiada wiedzę dotyczącą zróżnicowania współczesnej myśli pedagogicznej;
- posiada podstawową wiedzę dotyczącą zainteresowania pedagogiki problemami współczesnego świata;
- zna podstawowe kategorie funkcjonujące w wybranych dyskursach, teoriach pedagogicznych.
UMIEJĘTNOŚCI
- wyjaśnia zależność między różnymi stanowiskami teoretycznymi;
- dokonuje syntezy treści kursu;
- dokonuje krytycznej analizy tekstów pedagogicznych;
- potrafi stosować właściwą terminologię.
POSTAWY
-jest otwarty poznawczo na społeczne i kulturowe determinanty wychowania;
- jest otwarty poznawczo na współczesną myśl pedagogiczną;
- jest zainteresowany relacjami między pedagogiką i innymi dziedzinami wiedzy.
Kryteria oceniania
Egzamin po zaliczeniu ćwiczeń. Egzamin pisemny. Pytania otwarte. 90 minut. Wiedza z wykładów, ćwiczeń i dodatkowych lektur.
Literatura
1. Z. Bauman: Ponowoczesność jako źródło cierpień, Warszawa 2000, s.181 – 198;
2. J. Baudrillard: Symulakry i symulacja, Warszawa 2005 ,rozdział: Precesja symulakrów lub: J. Baudrillard: Precesja symulakrów, [w]:R.Nycz (red.): Postmodernizm, Kraków 1998 (s.175 – 189)
3.M. Czerepaniak –Walczak :Desocjalizacja : w poszukiwaniu nowego dyskursu szkoły i edukacji, Forum Oświatowe, nr 1 , 2005 , s. 5- 21;
4. V. Frankl: Homo patiens, Warszawa 1984, tekst: Pluralizm nauk a jedność człowieka;
5. H.A. Giroux : Wobec wyzwań tożsamości i różnicy. (Poza dyskurs edukacji wielokulturowej), (w): Edukacja wobec zmiany społecznej, J. Brzeziński, L. Witkowski (red.):Poznań – Toruń 1994, s. 413- 434;
6. S. Hessen: Podstawy pedagogiki, Warszawa 1998, s.100 – 124;I
7. L. Kohlberg, R. Mayer: Rozwój jako cel wychowania, [w]: Z. Kwieciński, L. Witkowski (red):Spory o edukację. Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach, Warszawa 1993;
8. A .Kożyczkowska, M. Lewartowska – Zychowicz : Tego nikt nie rozumie – czyli o obsceniczności języka pedagogiki, Forum Oświatowe nr 1, 2004, s. 145 -169;
9. J.F. Lyotard: Kondycja ponowoczesna, Warszawa 1997, s. 135 – 148;
10. D. Majkowska: Nowa interpretacja w starych ramach. Szkice o feminizmie, kobiecej transgresji i antropologii kultury,(w): M. Radkiewicz (red.): Gender w humanistyce, Kraków 2001; s. 251 – 262;
11 .H. Marcuse: Człowiek jednowymiarowy, Warszawa 1991, rozdział: Społeczeństwo jednowymiarowe, pkt.1,3;
12. A. Maslow: Motywacja i osobowość, Warszawa 2006, rozdział: Normalność, zdrowie, wartości;
13. M. Mead: Płeć i charakter,, ( w): S. Wołoszyn (red.): Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, Kielce 1998, tom III, księga 2,715 – 723; s.
14. Z. Melosik: Tożsamość, ciało, władza, Poznań – Toruń 1996, rozdział III, pkt . 1, 2, rozdział V. pkt 5;
15. Z. Melosik, T. Szkudlarek: Kultura. Tożsamość, edukacja, Migotanie znaczeń, Kraków 1998, s. 13- 31;
16. Z. Melosik: Uniwersytet i społeczeństwo. Dyskursy wolności, wiedzy i władz, Poznań 2002, s. 97 – 137;
17. E. Mounier: Świat osobowy [w]:B. Baczko: Filozofia i socjologia XX wieku, tom II;
18. E. Mounier: Wolność, Komunikacja, [w]: T. Płużański: Mounier, Warszawa 1967;
19. J. Ortega y Gasset: Bunt mas i inne pisma socjologiczne, Warszawa 1982, s. 335 – 358, 363 – 388 ;
20. J. Ortega y Gasset: Bunt mas, Warszawa 2002, rozdział: VI, VII, s.55 – 70;
21. N. Postman, Zabawić się na śmierć, Warszawa 2002, s. 202 – 228;
22. A Pacześniak: Feminizm jako utopia i praktyka polityczna, w: P. Żuk (red.): Spotkania z utopia w XXI wieku, Oficyna Naukowa, Warszawa 2008,s. 183 -200;
23. Ch. Reich: Zieleni się Ameryka, Warszawa 1976, rozdział: Tożsamość utracona;
24. H. Skolimowski: Wizje nowego Millenium, Kraków 1999, rozdział 25;
25. T. Szkudlarek; Pedagogizm a pedagogika,[w]:T. Hejnicka - Bezwińska (red.): Racjonalność pedagogiki, Bydgoszcz 1995;
26. B. Śliwerski: Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 1998 (w zakresie korespondującym z treścią wykładów).
27. R. Włodarczyk: Levinas. W stronę pedagogiki azylu, Warszawa 2009, s. 89- 104, 105- 128;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: