Rozwój teorii umysłu u dzieci – jej znaczenie, czynniki rozwoju i konsekwencje 2300-NU-RTU-OG
Treści zajęć obejmują:
1. Wstępne informacje na temat teorii umysłu – co to znaczy mieć teorię umysłu, jakie badania poprzedzały badania nad teorią umysłu, jakie teorie powstały na temat rozwoju teorii umysłu u dzieci,
2. Jak rozwija się teoria umysłu u dzieci i w jaki sposób można ją badać wśród młodszych i starszych dzieci?
3. Indywidualne cechy dzieci mające znaczenie dla rozwoju teorii umysłu u dzieci
4. Cechy środowiska znaczące dla rozwoju teorii umysłu u dzieci
5. Konsekwencje rozwoju teorii umysłu dla funkcjonowania dzieci
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Student wie czym jest teoria umysłu,
- Student zna teorie rozwoju teorii umysłu u dzieci,
- Student wymienia czynniki, które wspomagają kształtowanie się teorii umysłu u dzieci,
Umiejętności:
- Student potrafi uzasadnić, dlaczego różne czynniki indywidualne i społeczne mogą wpływać na kształtowanie się teorii umysłu,
- Student umie wyjaśnić różnicę między pojęciem fałszywego przekonania I i II rzędu,
Kompetencje społeczne:
- Student potrafi wyrażać własną opinię we właściwy sposób,
- Student rozumie jakie są konsekwencje rozwoju teorii umysłu,
- Student wie, jakie jest znaczenie teorii umysłu dla społecznego i poznawczego funkcjonowania dzieci.
Kryteria oceniania
Na zakończenie zajęć studenci wypełnią test jednokrotnego wyboru, składający się z kilkunastu pytań.
Literatura
Białecka-Pikul, M. (2002). Co dzieci wiedzą o umyśle I myśleniu. Kraków: WUJ.
Białecka-Pikul, M. (2012). Narodziny i rozwój refleksji nad myśleniem. Kraków: WUJ.
Miller, S. A. (2012). Theory of Mind. Beyond the Preschool Years. New York, London: Psychology Press.
Miller, S. A. (2016). Parenting and Theory of Mind. New York: Oxford University Press.
Smogorzewska, J., Szumski, G. (2015). Rozwijanie kompetencji społecznych dzieci przedszkolnych. Teoria-Metodyka-Efekty. Warszawa: WN PWN.
Smogorzewska, J. (2019). Środowisko szkolne a rozwój teorii umysłu u dzieci w młodszym wieku szkolnym. Badanie podłużne uczniów z niepełnosprawnością I bez niepełnosprawności. Warszawa: WN PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: