Poradnictwo i pomoc psychologiczna 2300-NU-POR-PPS
Zagadnienia szczegółow (treści):
- Współczesne tendencje w poradnictwie i jego stan Literatura: A. Kargulowa „Przeciw bezradności. Nurty, opcje, kontrowersje w poradnictwie i poradoznawstwie”. Wrocław 1996. Materiały konferencyjne z Krajowego Forum Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa 2007, 2008.
Warsztaty: Stan poradnictwa – aktualne tematy; Centrum Metodyczne Poradnictwa
- Praca z klientem. Osoby pomagające Literatura: B. F. Okun, Skuteczna pomoc
psychologiczna, Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości, Warszawa 2002.
S. Murgatroyd „Poradnictwo i pomoc”. Poznań 2000 lub L. H. Brammer „Kontakty służące pomaganiu”. Warszawa 1984.
Warsztaty: Nawiązanie kontaktu; film
- Praca z dzieckiem i rodziną
Literatura: Z. W. Stelmaszuk „Interwencja w sytuacji kryzysu w rodzinie. Program Homebuilders”, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 1994 nr 6; J. Woititz „Małżeństwo na lodzie”, Warszawa 1992; Z. W. Stelmaszuk (red. ) „Współczesne kierunki w opiece nad dzieckiem”. Warszawa 1999; Z.W. Stelmaszuk (red.) „Zmiany w systemie opieki nad dziećmi i młodzieżą. Perspektywa europejska”. Katowice 2001 (wybrane teksty).
Warsztat: Film.
- Dzieci i młodzież jako klienci poradnictwa
Literatura: Milewska E., Szymanowska A. „Rodzice i dzieci. Psychologiczny obraz sytuacji problemowych”. Warszawa 2000 (wybrane teksty); D. Iwaniec, J. Szmagalski (red.) „Zaburzenia rozwojowe dzieci krzywdzonych emocjonalnie”. Warszawa 2002 (wybrane teksty): Z. Gaś „Programy rówieśnicze jako forma samopomocy młodzieży” („Problemy Poradnictwa” 1996 nr 1 (4) lub książka pod tym samym tytułem; B. Fatyga „Młodzież i narkotyki” Warszawa 2002; S. Rimm „Dlaczego dzieci zdolne mają złe stopnie”.
Proponowana problematyka (do wyboru): uzależnienia, problemy szkolne, przemoc, wchodzenie w role seksualne, rozwój zawodowy, poradnictwo rówieśnicze.
ZALECANE Warsztaty/hospitacje (do wyboru): PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA, PORADNIA RODZINNA, PORADNIA TOWARZYSTWA ROZWOJU RODZINY, CENTRUM WSPIERANIA RODZINY, KĄT, KARAN, TOP, TELEFON ZAUFANIA i in.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student
- zdobył orientację w aktualnych problemach poradnictwa
- poznał system i organizację poradnictwa na szczeblu krajowym i lokalnym
- zapoznał się z warunkami pracy doradcy w poszczególnych sektorach
- posiada wiedzę w zakresie typowych zaburzeń, dysfunkcji i problemów dzieciństwa i dorastania
- zdobył kompetencje niezbędne w pracy doradcy, takie jak:
• umiejętność budowania relacji
• utrzymywania i wzmacniania więzi
• udzielania profesjonalnego wsparcia
• oceny potrzeb rozwojowych i edukacyjnych
• kierowania do specjalistycznych form pomocy.
Kryteria oceniania
Kryteria uwzględniane przy ocenie studenta: przygotowanie do zajęć, aktywność własna, prezentacje, praca grupowa: przygotowanie katalogu instytucji pomocowych dla dzieci, młodzieży i rodzin.
Literatura
Literatura dodatkowa: Lista lektur i materiały dostępne w czytelni, u wykładowcy (literatura obcojęzyczna) oraz w Centrum Metodycznym Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej. Czasopisma: „Problemy Poradnictwa”; „Dziecko krzywdzone”, „Nowiny Psychologiczne”; „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: