MKJO Turning Points in the History of Education - English B2+ 2300-NU-KJO-AF
Podstawowym celem zajęć jest metodyczne przygotowanie i wygłaszanie prezentacji (w PowerPoint) w jęz. angielskim, dyskusja na wybrane tematy w jęz. angielskim, przygotowanie prac pisemnych w jęz. angielskim.
Tematyka zajęć dotyczy dziejów alfabetyzacji, czyli praktycznej umiejętności czytania i pisania w społeczeństwach Europy Zachodniej - od średniowiecza do XIX - XX wieku.
Idee edukacyjne i praktyka wychowawcza ulegały przemianom, na które wpływ miały przemiany polityczne, społeczne, gospodarcze, ale też rozwój nauk pedagogicznych. Zajęcia pozwolą na głębsze spojrzenie na historię przemian edukacyjnych w poszczególnych krajach. W miarę możliwości specyficzne problemy będą dyskutowane w kontekście historii i polityki krajów pochodzenia studentów uczestniczących w zajęciach.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie:
K_W01, K_W02, K_W03, K_W04, K_W06, K_W13
1. specyfikę roli zawodowej nauczyciela wczesnej edukacji, znaczenie planowania rozwoju osobistego i zawodowego (K_W01);
2. historyczne i współczesne stanowiska pedagogiczne wraz z ich rodowodami, przesłankami i następstwami oraz prowokowanymi przez nie dylematami, główne teorie dotyczące przedszkolnej i szkolnej edukacji, a także związane z nimi pojęcia (K_W02);
3. wpływ różnych stylów myślenia filozoficznego (w tym z zakresu etyki i estetyki) na kształtowanie się myśli pedagogicznej oraz na interpretację praktyk kształcenia i wychowania (K_W03);
4. pojęcia metodologii, logikę postępowania w badaniach społecznych i
humanistycznych, zasady projektowania oraz prowadzenia badań
diagnostycznych i ewaluacyjnych, w szczególności dzieci w wieku
przedszkolnym i wczesnoszkolnym (K_W04);
5. istotne dla edukacji teorie socjologii oraz antropologii kulturowej, konsekwencje edukacyjne wynikające ze zróżnicowania środowisk życia dzieci, efektywne sposoby komunikacji społecznej oraz wyrównywania szans edukacyjnych (K_W06);
6. strukturę i funkcje systemu oświaty oraz alternatywnych form edukacji formalnej i pozaformalnej, a także rolę innowacji pedagogicznych w przedszkolu i szkole (K_W13).
Umiejętności: absolwent potrafi:
K_U01, K_U02 , K_U03 , K_U04, K_U05, K_U06, K_U07 , K_U14, K_U16
1. konfrontować historyczne i współczesne stanowiska pedagogiczne,
uwzględniając ich rodowody, przesłanki i konsekwencje (K_U01);
2. refleksyjnie rozważać zagadnienia pedagogiczne w perspektywie wybranych koncepcji filozoficznych (K_U02);
3. poprawnie posługiwać się językiem polskim w mowie, respektując zasady emisji głosu oraz w piśmie, a także językiem obcym przynajmniej na poziomie B2+; dbać o kulturę języka uczestników procesu edukacji (K_U03);
4. analizować własne działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i
opiekuńcze) i wskazywać obszary wymagające modyfikacji (K_U04);
5. wykorzystać wiedzę metodologiczną do projektowania i prowadzenia badań w paradygmacie ilościowym i jakościowym, z uwzględnieniem norm etycznych oraz napisania raportu badawczego i pracy dyplomowej (K_U05);
6. wykorzystywać teorie socjologiczne i teorie z zakresu antropologii kulturowej do analizy oraz planowania procesów kształcenia i wychowania, ze
szczególnym uwzględnieniem działań dotyczących wyrównywania szans
edukacyjnych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym (K_U06);
7. oceniać z perspektywy metodologicznej jakość wyników badań naukowych
wykorzystywanych do analizowania i planowania działań pedagogicznych z
zakresu wczesnej opieki i edukacji, planować badania diagnostyczne i
ewaluacyjne i współpracować z członkami zespołów badawczych na każdym
etapie projektowania i realizacji badań naukowych (K_U07);
8. rozpoznawać i efektywnie rozwiązywać problemy wychowawcze występujące we wczesnej edukacji współpracując z rodzicami, specjalistami (pedagog, psycholog, lekarz, logopeda) i instytucjami wspomagającymi; udzielać pierwszej pomocy (K_U14);
9. identyfikować i rozbudzać zainteresowania dzieci/uczniów oraz odpowiednio do potrzeb indywidualizować edukację; racjonalnie gospodarować czasem zajęć szkolnych i pozaszkolnych dziecka/ucznia, z zapewnieniem prawa do odpoczynku (K_U16).
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:
K_K01, K_K02 , K_K03 , K_K04, K_K07, K_K08, K_K09
1. przyjmowania refleksyjnej postawy wobec swojej działalności zawodowej, samodzielnego i we współpracy z innymi poszerzania swojej wiedzy oraz
doskonalenia umiejętności zawodowych (K_K01);
2. podejmowania dyskusji na tematy pedagogiczne, argumentowania i
uzasadniania swojego zdania z wykorzystaniem wiedzy naukowej (K_K02);
3. systematycznego uczestnictwa w życiu kulturalnym i wykazywania troski o
kulturę języka oraz zachęcania dzieci/uczniów do przyjmowania podobnej,
aktywnej postawy (K_K03);
4. realizacji innowacji pedagogicznych związanych z wyzwaniami społecznymi i cywilizacyjnymi przyszłości, służących rozwojowi uczniów oraz integracji rodziców i środowiska lokalnego z instytucją edukacyjną (K_K04);
5. tworzenia kultury zaufania , przestrzegania norm etycznych i prawnych w
pracy pedagogicznej oraz interweniowania w przypadkach łamania praw
dziecka (K_K07);
6. projektowania i realizowania działań wspierających proces wprowadzania
dzieci/uczniów w świat wartości (K_08);
7. posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, porozumiewania się z osobami z różnych środowisk, dialogowego rozwiązywania konfliktów, kreowania klimatu współpracy i wzajemnego zrozumienia (K_K09).
Kryteria oceniania
Wygłaszanie przez studentów prezentacji (PowerPoint) w jęz. angielskim, dyskusja w jęz. angielskim na temat tłumaczonych tekstów, prace pisemne w jęz. angielskim.
Warunkiem zaliczenia zajęć jest, obok obecności, także aktywny udział w zajęciach, wynikający z regularnego przygotowywania się do ćwiczeń.
Zaliczenie na ocenę na podstawie obecności, aktywności na zajęciach i prac pisemnych.
Literatura
1. Literacy and Social Development in the West: a Reader, ed. Harvey J. Graff, Cambridge 1981.
2. M. Depaepe, Order in Progress. Everyday Educational Practice in Primary Schools Belgium, 1880-1970, Leuven: Leuven University Press, 2000.
3. The Development of Literate Mentalities in East Central Europe, eds. A.Adamska, M.Mostert, Turnhout 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: